Digimarkkinoinnin budjetti – paljonko sen pitäisi olla? Oleellisia asioita ovat yrityksen tavoitteet, eli halutaanko nyt saada aikaiseksi myyntiä, uusasiakashankintaa vai esimerkiksi vain laajempaa näkyvyyttä. Budjetoinnissa ja resursoinnissa huomioitavaa on se, aiotteko tehdä itse vai ulkoistatteko jonkin osan markkinoinnistanne. Ota aina huomioon kannattaako tehdä itse vai olisiko ajankäytöllisesti järkevämpää ulkoistaa. Kaikkea ei tarvitse osata itse ja etenkin digimarkkinoinnissa itse tekemisen haasteena on kaikkien kanavien ja sovellusten nopea muutos. Muutosten perässä pystyminen on haasteellista jopa ammattilaisille.

Panos-tuotos-suhde

Huomioi myös tuotteenne hinta. Olemme mainostaneet itse esimerkiksi jopa satojen tuhansien eurojen arvoisia asioita Facebookissa, tällöin tietenkin mainosbudjettikin voi olla korkea. Jos tuotteesi maksaa kympin, pitää tietenkin mainostaa sellaisella budjetilla, että saatte mainoksellanne järkevää tuottoa.

Digimarkkinoinnin budjetista laittaisin itse suurimman osan nettisivujen toimivuuteen. Älä missään nimessä säästä nettisivuissa, jos jossain aiot säästää. Nettisivujen löytyvyys, toimivuus ja myyntiin ohjaaminen on takuulla tärkein juttu suurimmalle osalle yrityksistä. Some ja muut digimarkkinoinnin toimenpiteet ovat nettisivujen toimintaa tukevia toimia. Tästä olemmekin bloganneet aiemmin ja suosittelenkin lukemaan kirjoituksen!

Ketterä budjetti

Digissä täytyy myös huomioida, että harvoin kerran tehty budjetti voi olla kiveen hakattu. Digin ja somen vahvuuksia on nimenomaan se, että asioita voidaan kokeilla ja muokata toimivuuden mukaisesti.

Kannattaa aina vertailla säännöllisesti mitkä ovat juuri teille toimivimpia kanavia ja mainostusalustoja, mistä kanavista saatte ne ostavat asiakkaat. Panostuksia sitten muutetaan sen mukaan, jos huomataan tilanteiden muuttuvan tai toisten kanavien olevan tehokkaampia kuin toisten.

Työkalut tehokkaaseen digimarkkinoinnin seurantaan maksavat jonkin verran, mutta ilmaisiakin työkaluja on. Olennainen työkalu nettisivuanalytiikan seurantaan on Google Analytics. Jos ja kun on kiinnostusta panostaa nettisivujen myyntipotentiaaliin, voi alkaa tutkia markkinoinnin automaation mahdollisuuksia. Budjetoinnissa on hyvä huomioida, että ohjelmistot ja työkalut maksavat ja useimmiten laadusta saa maksaa. Ulkoistetun digimarkkinoinnin hyötyjä onkin mm. se, että usein kumppanilla on jo tarvittavat ohjelmat ostettuna ja käytössään. Työkalujen valintaan kannattaa käyttää aikaa, koska niin ilmaisia kuin hyvin kalliitakin hyviä työkaluja on olemassa, ja toisaalta työkalut pitää aina valita omaa tarvetta varten. Hyvätkään ohjelmat tai työkalut eivät kuitenkaan korvaa hyvin suunniteltua ja toteutettua tekemistä, joten suunnitelma ensin ja työkalut vasta sitten!

 

Ota yhteyttä

Alla esitykseni, jonka vedin marraskuussa 2016 Oulun Technopoliksella