Ota yhteyttä

GIF-animaatiot markkinoinnin tukena – hyödynnä GIFfejä markkinoinnissa

17 marraskuuta 2019

GIF-animaatio on raikas ja sitouttava viestinnän muoto. Animaatioita voidaan käyttää niin yrityksen sisäisessä kuin ulkoisessakin viestinnässä. Lue vinkit!

GIF-animaatioita on ollut olemassa jo yli kolme vuosikymmentä. Jos jonkin formaatin suosio on niin pitkäkestoista, on selvää, että markkinoijat löytävät keinoin ilmiön hyödyntämiseen yritysten markkinoinnissa. Ja näin juuri on tapahtunut.

Kuululla on tällä hetkellä yli 100 GIF-animaatiota Giphy-palvelussa, ja niillä on yhteensä 3,2 miljoonaa näyttökertaa alle kahdessa kuukaudessa. Viisi suosituinta sisältöä ovat kaikki saaneet yli 100 000 näyttökertaa (10/2019).

1. Mikä on GIF?

GIF on lyhyt kuvan ja videon välimuoto, jossa liike jatkuu luuppina alusta loppuun ikiliikkujan tavoin. Formaattia pidetään mielenkiintoisempana kuin tavallista tekstiä tai valokuvaa, mutta se on kustannustehokkaampi toteuttaa kuin oikea video.

GIF on on myös tiedostokooltaan pieni, joten se latautuu nopeasti ja se on kevyt elementti eri sivustoilla. Tämä ominaisuus tekee niistä myös erittäin mobiiliystävällisiä.

GIF-animaatiot ovat olleet yleisön käytössä suosittu viestintämuoto eri somekanavissa jo pitkän tovin. Niitä käytetään erityisesti tunnetilojen ilmaisuun henkilökohtaisessa viestinnässä. Lyhyt GIF kertoo parhaimillaan enemmän kuin tuhat sanaa, ja sen vuoksi niiden avulla viestiminen on tullut osaksi monen ihmisen arkea.

Useat viestimet tukevat GIF-sisältöjä. Niitä voidaan käyttää esimerkiksi sähköposteissa, verkkosivuilla, Instagram Storiesissa, Snapchatissa tai WhatsAppissa.

2. GIF-sisällöt sisäisen viestinnän välineenä

GIF-animaatiot toimivat ulkoisen viestinnän ohella loistavana sisäisen viestinnän tehostajana. Yritykselle luodut omat animaatiot sitouttavat henkilökuntaa ja luovat yhteenkuuluvuuden tunnetta. Hauskoja ja persoonallisia GIF-sisältöjä on helppo jakaa henkilökunnan omissa kanavissa, joka osaltaan rakentaa myös positiivista työnantajamielikuvaa.

Parasta onkin, jos henkilökunta voi itse vaikuttaa GIF-animaatioiden sisältöön: tämä sitouttaa entisestään niiden käyttöön eri viestintäalustoilla.

Yrityskulttuurin sisäisten lausahdusten ja mottojen muuttaminen GIF-muotoon lujittaa yrityskulttuuria entisestään.

3. GIF-animaatiot ulkoisen viestinnän välineenä

GIF-animaatioita voidaan hyödyntää monipuolisesti myös yrityksen ulkoisessa viestinnässä. Helpoin tapa on animoida yrityksen logo tai slogan, mutta listasin myös muita tapoja hyödyntää GIF-sisältöjä.

a. Henkilökunnan esilletuonti

Henkilökunnasta voidaan tehdä omia animaatioita henkilöbrändäykseen tai asiantuntijoiden näkyvyyden lisäämiseksi. GIF-sisällöillä voidaan tuoda esille henkilökunnan ydinosaamista ja persoonaa. Tässä esimerkkejä Kuulun henkilökunnasta:

GIF

 

 

 

b. Brändiviestintä

Yrityksen visuaaliseen markkinointiin liittyy useimmiten logo, graafinen ilme, valokuvat ja videot. Näiden lisäksi viestintään voidaan liittää mukaan brändi-ilmeen mukaista GIF-sisältöä. Sisällöt voidaan tehdä yrityksen omalla fontilla, väreillä ja äänensävyllä. Sisältöä voidaan käyttää esimerkiksi yrityksen omilla tileillä, henkilökunnan sisällöntuotannossa tai asiakkaiden henkilökohtaisissa kanavissa.

c. Tuotteiden ja palveluiden esittely

Yrityksen tuotteille tai palveluille voidaan luoda omat GIF-animaatiot, jotka nostavat niiden tunnettuutta ja tunnistettavuutta somekanavissa. Tietty tuote tai palvelu voi jäädä potentiaalisten asiakkaiden mieleen, jos he ovat nähneet GIF-sisältöjä esimerkiksi yrityksen someviestinnässä.

 

c. Kampanjat ja tapahtumat

Yrityksen erilaisiin kampanjoihin voidaan luoda täysin omat GIF-sisällöt. Valtakunnallisten isojen toimijoiden esimerkeiksi voisi nostaa esimerkiksi Hullu Päivät tai Mammuttimarkkinat. Näihin jo hyvin tunnettuihin kampanjoihin voisi helposti kehitellä teksti- tai kuvamuotoista sisältöä viestinnän mausteeksi.

Tapahtumalle kannattaa ehdottomasti luoda oma GIF, tai miksei useita! Tapahtumaan osallistujat jakavat usein mielellään tunnelmia ja kuvia tapahtumapäivänä. Osallistujia voidaan kannustaa käyttämään hästägien lisäksi tapahtuman omia GIF-sisältöjä. Tämä tuo viestintään hauskuutta, jota kuluttajat eivät edes koe tapahtuman markkinoinniksi omissa kanavissaan. Ajatelkaapa kuinka valtavat käyttömäärät saisi esimerkiksi Qstockin, Flow:n tai Provinssin GIF-animaatiot?

Lähde: Jeff Bullas – GIF Marketing: How to Use GIFs to Drive Business Growth

Jos haluat yrityksellenne sitouttavaa ja hauskaa sisältöä, tilaa GIF-animaatiot meiltä! Ota yhteyttä meihin ja suunnitellaan juuri teidän tarpeisiinne sopiva kokonaisuus.

Ota yhteyttä