Onko tehtävänäsi parantaa verkkosivusisältöä, muttet tiedä, mistä aloittaa? Pitäisikö sisältö kirjoittaa kokonaan uusiksi tai lisätä sivulle kuvia?

Molemmat ovat hyviä tapoja lähteä uudelleenmuotoilemaan sivun sisältöjä. Kokosin tähän blogijuttuun muutamia näppäriä keinoja, joilla voit parantaa yksittäisen sivun sisältöä ilman, että välttämättä joudut mylläämään koko sisältöä uusiksi.

Vinkkien avulla paranevat sivun

  • löydettävyys
  • selkeys
  • käyttökokemus.

Nappaa siis tästä helpot vinkit käyttöön ja varmista niiden avulla, että nykyiset ja potentiaaliset asiakkaasi löytävät tarvitsemansa tiedon äärelle.

1. Lisää sivulle pääotsikko

Jokaisella sivulla pitää olla yksi uniikki pääotsikko eli Heading 1 -tason otsikko. Se on sivun ylin teksti ja niitä saa olla vain yksi per sivu.

Jos sivullasi ei ole vielä pääotsikkoa, lisää se heti!

Muista myös, että otsikkotasot eivät ole tyylejä, vaan kertovat sivun sisällön hierarkiasta: H1-otsikko kertoo asiakkaallesi, mitä sivu sisältää, sekä houkuttelee lukemaan.

2. Lisää väliotsikoita

Jaa tekstiä pienempiin osiin väliotsikoilla. Väliotsikot myös auttavat lukijaa löytämään etsimänsä tiedon nopeammin kuin ison tekstimassan joukosta.

Käytä väliotsikoissa Heading 2 -otsikkotasoa. Tämä viestii sekä asiakkaallesi että hakukoneille, mikä on toiseksi tärkeintä sivulla. Jos haluat tarkentaa H2-otsikon alla olevaa asiaa pienemmissä osissa, käytä Heading 3 -otsikkoa.

3. Jaa kappaleet pienempiin osiin

Rytmitä tekstiä lyhyiden ja pitkien virkkeiden ja kappaleiden vaihtelulla. Tämä keventää tekstiä ja tekee siitä helposti silmäiltävän. Lisäksi lyhyet kappaleet toimivat paremmin mobiilinäytöllä kuin jättipitkät kappaleet.

4. Tee luetelmia, jos mahdollista

Luetelma, luettelo, listaus, bulletpoint-lista. Millä nimellä sitä kutsutkaan, luetelma on loistava keino sisällön laadun parantamiseen.

Luetelma muun muassa

  • pilkkoo lueteltavat asiat helpommin luettavaan muotoon
  • keventää raskasta tekstimassaa
  • antaa katseelle kohteen
  • rytmittää tekstiä.

5. Tarkista kuvien alt-tekstit

Kaikilla sivuilla olevilla kuvilla tulee olla vaihtoehtoiset kuvaukset eli alt-tekstit – ja kyllä, sivulla kannattaa olla kuvia, jotka myös parhaimmillaan nousevat hakukoneissa.

Hyvä alt-teksti kertoo kuvasta ja sisältää aiheeseen liittyviä hakusanoja. Jos esimerkiksi artikkelissa, jossa kerrotaan työmaalla tarvittavista suojavarusteista, on kuva varusteista, alt-teksti voi olla: Rakennustyömaalla käytettäviin suojavarusteisiin kuuluvat kypärä, haalari, suojalasit ja turvakengät.

Tarkista siis kuvien alt-tekstit ja muotoile ne tarpeen mukaan uudelleen.

6. Tarkista, toimivatko linkit

Mikään ei ole niin huono käyttökokemus kuin linkistä klikkaaminen ja päätyminen virhesivulle. Tarkista aina sisällöt julkaistuasi, että kaikki linkit toimivat.

7. Mieti, mitä reittejä pitkin sivulle pääsee

Yksi yleinen harhaluulo on, että asiakkaat kulkevat tarvitsemansa tiedon äärelle aina etusivun kautta. Todennäköisempää on, että asiakas on kirjoittanut hakukoneeseen ongelmansa ja saanut vastaukseksi parhaiten siihen sopivan sivun – toivottavasti sinun sivusi kilpailijan sijaan.

Mieti siis tarkoin, mihin hakukoneelle esitettyyn kysymykseen sinun sivusi on vastaus.

Tee myös navigoinnista sivuston sisällä helppoa. Tarkista, että sivu on järkevässä paikassa sivuston navigaatiossa tai rakenteessa. Muista myös laittaa ristiinlinkkaus läheisten ja toisiaan täydentävien sisältöjen välille.

8. Täydennä tai päivitä metatiedot

Sivun tärkeimmät tekstit ovat ne, jotka näkyvät hakukoneissa. Näitä ovat sivun otsikko ja kuvaus. Järjestelmästä riippuen sivun otsikko voi olla nimeltään meta title, page title, blog title tai source title. Sivun kuvaus voi puolestaan olla nimeltään meta description tai meta selostus.

Metatiedot kertovat sekä hakukoneille että asiakkaillesi, mitä sivu sisältää. Sivun otsikon ja kuvauksen tulee olla uniikkeja ja houkutella klikkaamaan sivun sisällön pariin – vältä kuitenkin klikkiotsikoita!

Huomaathan, että Google on antanut otsikolle ja kuvaukselle myös suositellut merkkirajoitukset. Merkkimäärä vaihtelee vuoden mittaan, joten tuorein tieto kannattaa aina tarkistaa hakukoneista. Tämän vuoksi metatietoja on hyvä päivittää aika ajoin.

Täydennä siis puuttuvat sivun metatiedot tai päivitä vanhentuneet tuoreempiin. Hyvä muistisääntö on, että aina kun luot uuden sivun tai päivität vanhaa, laita samalla metatiedot kuntoon.

Laita vinkit käyttöön N-Y-T nyt!

Näillä helpoilla keinoilla laitat siis sivun sisällön siistimpään kuosiin ja helpotat lukijoitasi löytämään heidän etsimänsä asiat verkkosivuiltasi. Mitä siis enää aikailet?

Haluatko lisää tukea verkkosivusisältöjen laadun parantamiseen? Ota yhteyttä ja katsotaan yhdessä, miten voisimme olla avuksi – oli kyse sitten sisällön laadun analysoinnista, sen tuottamisesta tai siitä kouluttamisesta!

Ota yhteyttä

KEVÄT 2019 Saavutettavuus verkkopalveluissa (Webinaari) 16.4.2019

saavutettavuus verkkopalveluissa

KEVÄT 2019 Sisältöjen hakukoneoptimointi (webinaari) 2.5.2019

bloggauskoulutus

Hakukoneoptimointi eli SEO – varmista löydettävyytesi verkossa

Näillä vinkeillä sivujen hakukoneoptimointi onnistuu helposti.

Hakukoneoptimointi

Somevinkki 30: Hakukoneoptimointi – vältä aloittelijan virheet

Listasimme blogiin yleisimmät virheet hakukoneoptimoinnissa sekä neuvoja, joilla hakukoneoptimointia voi kehittää.

Hakukoneoptimointi