Sekä lukijat että hakukoneet toivovat julkaisijoilta ajantasaista ja relevanttia tietoa. Tieto vanhenee kuitenkin harmillisen nopeasti, jolloin myös tuotetut sisällöt menettävät merkitystään hakutuloksissa ja lukijoiden informaation lähteenä.

Uuden ja relevantin sisällön tuottamista sisältömarkkinoinnin välineenä painotetaan usein niin paljon, että vanhat blogikirjoitukset ja niiden hyödyntäminen unohtuvat kokonaan. Sisältömarkkinointi ei kuitenkaan tarkoita, että pyörä täytyy keksiä aina uudestaan, vaan vanhempaa sisältöä päivittämällä voi saavuttaa yhtälailla tuloksia kuin uuden tekstin tuottamisella.

Päivitä tärkeimmät tekstit

Vanhojen blogitekstien päivittäminen auttaa pitämään tekstit tuoreina ja ajan tasalla. Jokaista kirjoitusta ei välttämättä ole järkevää käydä läpi. Hyödynnä saatavilla olevaa analytiikkaa ja tarkista, mitkä tekstit vetävät eniten lukijoita ja saavat aikaan konversioita (eli esimerkiksi ostoja, tilauksia, latauksia).

Päivittämällä suositut ja toimivat tekstit kerrot myös hakukoneille, että nettisivujasi päivitetään säännöllisesti. Vanhan kirjoituksen muokkaaminen on myös mahdollisuus jakaa se uudelleen. Tuore näkökulma tuttuun aiheeseen ohjaa edelleen liikennettä nettisivuille, kun jaat päivitetyn tekstin somessa. Jos mietit miten pystyt tällaista analysoimaan, on Googlen ilmainen Google Analytics -työkalu aivan ehdoton. (Koulutamme muuten Google Analyticsin käyttöä)

Päivitä otsikko

Otsikko saa ihmisen klikkaamaan ja lukemaan koko tekstin. Otsikkoa päivittäessä on tärkeää pitää mielessä tärkeät avainsanat, mutta pitää mieli avoimena uusille. Tutkimalla kilpailevia tekstejä aiheesta saatat löytää uusia näkökulmia ja avainsanoja, jotka toimivat paremmin,

Otsikon päivittäminen on erityisen tärkeää silloin, kun alkuperäisen kirjoituksen otsikossa mainitaan vuosiluku tai päivämäärä (kuvitteellinen esimerkkiotsikko: Markkinointi vuonna 2014). Älä kuitenkaan muuta otsikkoa, jos sisältöä ei ole päivitetty – ethän halua johtaa lukijoita harhaan.

Merkitse päivityksen ajankohta tekstin alkuun tai loppuun. Tämän tiedon tarjoaminen tekee suhteestasi lukijoihin läpinäkyvän ja tarjoaa selkeän tiedon siitä, milloin viimeisin päivitys on tehty.

Poista vanha tieto ja lisää tuoretta

Lue tekstit läpi kriittisesti ja poista tieto, joka ei ole ajan tasalla tai oleellista. Lisää tekstiin tuoretta tietoa ja uusia näkökulmia. Tarkista, että kaikki linkit, statistiikka, faktat ja luvut ovat ajan tasalla. Poista rikkinäiset linkit ja lisää uusia kuvia.

Joissakin tapauksissa pidempien tekstien on todettu sijoittuvan hakukoneissa paremmin ja tuottavan enemmän linkkauksia ja jakoja verrattuna lyhyempiin teksteihin. HubSpot tutki yli 6 000 omista blogikirjoituksistaan ja totesi, että artikkelit, joissa oli 2 250–2 500 sanaa saivat eniten orgaanista liikennettä. Yli 2 500 sanan blogeja jaettiin somessa ja niihin linkattiin useammin kuin blogeja, joissa oli vähemmän sanoja. Tämän vuoksi on tärkeää korvata poistettu tieto uudella ja pyrkiä pitämään sanamäärä sopivana.

Säilytä tekstin fokus

Tekstiä muokatessa on tärkeää säilyttää fokus. Tarkista vielä päivityksen jälkeen, että kirjoituksessa on järkeä ja että puhut asioista ymmärrettävästi hyppimättä turhaan aihepiirien välillä tai sekoittamatta vanhentuneita termejä uudempien kanssa. Uusien näkökulmien tarjoaminen on hyvä asia, mutta älä johda lukijoita harhaan. Hakukonenäkyvyys saattaa kärsiä, jos teksti ei vastaa lukijoiden tarpeita.

Tarkista linkit, statistiikka, faktat ja luvut

Tarkista, että kaikki linkit, statistiikka, faktat ja luvut ovat ajan tasalla. Poista rikkinäiset linkit, lisää uusia kuvia ja korjaa virheet. Jotta päivityksestä saisi kaiken hyödyn irti, kannattaa kirjoituksesta linkittää myös muihin sivuiltasi löytyviin sisältöihin.  Relevantti lisätieto tuottaa lukijoille lisäarvoa ja optimoi tekstin hakuja varten.

Lähde: Social Media Today – On the Benefits of Refreshing Your Top Performing Content

Kiinnostaako yritysbloggaus, mutta et tiedä, mistä aloittaa? Tilaa meiltä bloggauskoulutus!

Pyydä koulutustarjous

Vai haluatko teille blogikirjoittajan? Tarjoamme myös bloginkirjoituspalveluita!

Blogipalvelut

Somevinkki 35: Yritysblogi – mitä hyötyä siitä on?

Yritysblogi – mitä hyötyä siitä on?

Digimarkkinointi

Somevinkki 14: Laadukas sisällöntuotanto ja sisältömarkkinointi

somevinkki14 laadukas sisallontuotanto

Digimarkkinointi