Verkkokaupan tulevaisuus rakentuu yhä enenevässä määrin kolmansien osapuolien alustoille. Monikanavaisuus mahdollistaa verkkokaupalle laajemman yleisön tavoittamisen ja on tärkeä apu kasvutavoitteiden saavuttamisessa, niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin. Suomessa Pinterest on vielä varsin vähän hyödynnetty kanava, vaikka sillä on maailmanlaajuisesti aktiivisia käyttäjiä jo yli 400 miljoonaa.  

Pinterestin käyttäjissä erityistä on se, että he ovat valmiita kokeilemaan uutta. Palvelusta haetaan päivittäin inspiroivaa sisältöä johonkin tiettyyn jo valmiiksi tunnistettuun aiheeseen tai tarpeeseen liittyen.  Aktiiviset käyttäjät tekevät todennäköisemmin palvelussa myös ostopäätöksiä.  

Pinterest osana verkkokauppasi kasvua ja kansainvälistymistä

Pinterestin toiminnot on suunniteltu käyttäjät, kaupallisuus ja tuotteet edellä. Kanava on verkkokauppiaalle harkitsemisen arvoinen osana digimarkkinoinnin kokonaisuutta, sillä aktiivisia käyttäjiä on Suomessakin kuukausittain jo yli 300 000 (https://business.pinterest.com/en-gb/audience/). Pinterestissä orgaanisen näkyvyyden saavuttaminenkin on vielä mahdollista, toisin kuin Facebookissa ja Instagramissa. 

Orgaanisen näkyvyyden lisäksi Pinterestin etu on mahdollisuus tuoda valikoima helposti asiakkaiden saataville silloin kun he ovat jo etsimässä tietoa tietystä tuotteesta tai aiheesta. Lisäykset ovat ikuisia ja nousevat hakutulosten kautta käyttäjille vielä pitkänkin ajan jälkeen varsinaisen Pin-lisäyksen tekemisestä. Tuote, blogikirjoitus tai verkkosivusto voidaan myös linkittää jokaiseen Pin-lisäykseen, jolloin käyttäjä ohjautuu saumattomasti verkkokauppaasi. Pinterestin kautta saat lisätietoa tuotteista kiinnostuneista käyttäjistä ja se mahdollista yrityksesi brändin rakentamista ja vahvistamista.   

Täsmävinkit Pinterestin tehokkaaseen hyödyntämiseen verkkokauppiaille

Jos olet aikeissa ottaa Pinterestin käyttöön osana verkkokauppasi markkinoinnin ja kasvun suunnitelmaa tai kehittää jo olemassa olevaa yrityksen Pinterest-tiliä, on hyvä varmistaa että olet huomioinut suunnitelmissasi ja toiminnassasi nämä asiat (https://www.digitalempires.co/pinterest-for-ecommerce-business/): 

  1. Varmista profiilisi löydettävyys hakutoiminnon kautta. Sosiaalisen median lisäksi Pinterest on myös hakukone, joten käyttäjänimen ja profiilin kuvausteksti kannattaa tehdä löydettävyys silmällä pitäen. Käyttäjänimessä löydettävyyttä parantaa parhaiten se, että yrityksen nimi on selkeästi mainittuna. Profiilin kuvaustekstiin taas kannattaa sisällyttää yrityksesi toiminnan kannalta olennaisia potentiaalisia hakusanoja. 
  2. Pinterest profiili FInnish Design shopLuo jokaiselle tuotekategorialle oma taulunsa. Taulujen nimeämisessä kannattaa hyödyntää kategorialle tärkeitä avainsanoja. Tärkeää on muistaa pitää taulujen nimet lyhyinä, mutta selkeästi sisältöänsä kuvaavina. Taulujen sisällöissä laatu on määrää tärkeämpi. Visuaalisen kokonaisuuden tulisi tukea yrityksesi imagoa ja brändiä, sekä liiketoiminnan tavoitteita.  
  3. Pinteres profiilin löydettävyys lumeneLuo useita Pin-lisäyksiä jokaisesta tuotteesta. Tämä lisää todennäköisyyttä, että käyttäjä siirtyy Pinterestistä verkkokauppaasi. Pinterest on visuaalinen alusta, jossa tuotteesta kiinnostunut käyttäjä selaa kuvia kuten verkkokaupassakin. Kuvia lisätessä kannattaa muistaa, että Pinterestin algoritmi suosii pystykuvia. 
  4. Pinterest profiilin löydettävyys useita kuvia samaan kategoriaan minna parikka Tägää tuotteet Pin-lisäyksiin. Lisäämällä kuvaan tuotteen URL-osoitteen verkkokaupassa Pinterest tuo automaattisesti sen hintatiedot näkyville. Verkkokaupan blogeissa on myös mahdollista tehdä kuvaupotus tuotteen Pin-lisäyksestä, jolloin kuvaa klikkaamalla lukija ohjautuu Pinterestiin, missä tuotteesta löytyy lisää kuvia ja samalla lukija voi yrityksesi profiilin kautta löytää uusia mielenkiintoisia tuotteita verkkokauppasi valikoimasta. Jos tarkoitus on ohjata liikennettä Pinterestistä verkkokauppaan, kannattaa varmistaa, että tuotetieto on jo sovelluksen sisällä helposti saatavilla ja sitä on riittävästi. 
    Pinterest tuotekuvauksen kannattaa olla mahdollisimman tarkka
  5. Ole suunnitelmallinen ja systemaattinen. Pinterest kuten kaikki muutkin kanavat vaativat oman sisältösuunnitelmansa. Vaikka lisäysten elinikä on pidempi kuin monissa muissa kanavissa, kannattaa lisäyksiä tehdä usein ja tuoda verkkokaupan valikoima mahdollisimman kattavasti esille, unohtamatta blogikirjoituksiasi tuotteista. Mitä enemmän tietoa tuotteesta on saatavilla sovelluksessa, sitä todennäköisimmin saat käyttäjän siirtymään verkkokauppaasi ostoksille. 

Pinterest verkkokauppiaan profiilissa kannattaa jakaa myös blogisisältöjä 

Lue lisää  Pinterest-koulutuksistamme