Podcastien suosio on räjähdysmäisessä nousussa Suomessa. Moni yritys varmasti pohtii, kannattaisiko heidän perustaa oma podcast. Mitä hyötyä podcastista on yritykselle? Mitä kannattaa huomioida, kun perustaa podcastia yritykselle?

Tässä blogipostauksessa käydään läpi muutamia näkökulmia, joita yrityksen kannattaa ottaa huomioon podcastin perustamisessa.

Miksi yrityksellä kannattaa olla podcast?

Podcast on siitä kiitollinen formaatti, että sitä voi kuunnella silloinkin, kun videoiden ja kuvien katsominen tai blogin lukeminen ei ole mahdollista: esimerkiksi pyöräillessä, autoillessa tai siivotessa.

Podcastin avulla yritys voi siis tavoittaa asiakkaitaan sellaisinakin aikoina, jolloin some- tai muut perinteiset kanavat eivät heitä tavoita.

Podcast on myös melko kevyt tuottaa – perustamiseen tarvittavia välineitä ovat tietokone ja mikrofoni. Lisäksi tarvitaan rauhallinen paikka nauhoittaa sekä alusta, johon jaksot laitetaan ja josta podcastia voi kuunnella. Lisäksi tarvitaan työkalu editointiin.

Kuka podcastissa puhuu?

Podcastia voi vetää ja juontaa vaikkapa yrityksen oma työntekijä, jolla on sana hallussa tai halu kehittää itseään puhujana. Jos kameran edessä oleminen kammottaa, podcast on matalan kynnyksen tapa kokeilla esilläoloa: tarvittaessa voi nauhoittaa useita ottoja ja pahimmat kompuroinnit voi editoida pois. Joka nauhoituskerralla kehittyy, puhe sujuvoituu ja editoinninkin määrä vähenee.

Kutsu podcastiin vieraaksi muita yrityksen omia työntekijöitä ja asiantuntijoita. Vieraat voivat jakaa jakson omalle verkostolleen ja seuraajilleen, jolloin podcast leviää laajemmalle yleisölle.

Millainen on yrityksen äänensävy podcastissa?

Miltä yrityksesi kuulostaa verkkosivuilla, blogissa tai somekanavissa? Entä miltä yrityksesi haluaa kuulostaa podcastissa? Verkkosivuilla tyyli voi suoran asiallinen, blogissa saatetaan korostaa asiantuntijuutta ja somessa äänensävy voi olla muita kanavia kepeämpi ja jopa leikittelevä.

Yrityksen podcast voi olla esimerkiksi asiantuntijapodcast, jossa yritys osoittaa olevansa alansa, tuotteidensa ja palveluidensa asiantuntija. Yritys voi myös tuoda podcastissa esille sellaisen puolen, jota muissa kanavissa ei välttämättä ole – esimerkiksi työntekijöidensä äänen ja persoonat. Näin podcastilla voidaan luoda myös positiivista työnantajamielikuvaa.

Äänensävy perustuu siis pitkälti siihen, millaisia aiheita yrityksen podcastissa käsitellään, keitä kuuluu tai halutaan kuuluvan podcastin kuulijakuntaan ja millaisen kuvan yritys haluaa antaa itsestään.

Mistä ideoita podcastin sisältöihin?

Podcasteihin sopivat vinkit, ajankohtaiset ilmiöt ja keskustelu tarkkaan rajatun aiheen sisällä. Yhdessä jaksossa kannattaa keskittyä aina yhteen aiheeseen. Tämä helpottaa jakson nimeämistä ja markkinointia aiheesta kiinnostuneelle kohderyhmälle.

Aina ei tarvitse keksiä pyörää uudelleen. Jos yrityksellä on jo blogi, sieltä voi saada hyvää sisältöä myös podcastiin. Sanasta sanaan sisältöä ei kannata siirtää, vaan kertoa se uudella tavalla ja antaa jotain extraa. Sisällöt kannattaa myös linkittää ristiin: ohjaa blogista podcastiin ja podcastista blogiin.

Muista ohjata kuuntelijoita podcastin pariin myös muista yrityksen kanavista.

Yksi keino saada ideoita podcastin sisältöihin on kysyä niitä asiakkailta vaikkapa somessa. Jos jakson aihe on jo selvillä, asiasta voi herätellä keskustelua somessa ja kertoa näistä havainnoista podcastissa.

Voiko podcastissa mainostaa?

Radion kuuntelijat ovat jo hyvin tottuneita mainoksiin musiikin ja juontojen välissä. Suomenkielisissä podcasteissa tällaiseen mainontaan ei ainakaan vielä juuri törmää.

Rapakon takana puolestaan on tuttua, että podcastin alussa, puolivälissä ja lopussa on mainontaa, joka liittyy käsiteltävään aiheeseen. Yleensä mainos toimii myös jonkinlaisena välimusiikkina, joka rytmittää jaksoa.

Podcastien parissa halutaan viihtyä ja oppia. Siksi podcastissa kannattaa panostaa kiinnostavaan sisältöön mainoskatkosten sijaan – näin kuuntelukokemus säilyy yhtenäisenä.

Tarkastellaanpa asiaa kahden esimerkin kautta.

Esimerkki 1

Jakson aihe: Turinatuokio taukohuoneesta
Mainonta: Mainosralleja yrityksen myymistä siivoustuotteista

Esimerkki 2

Jakson aihe: 10 vinkkiä taukohuoneen siistinä pitämiseen
Mainonta: Yrityksen myymiä siivoustuotteita tuodaan esille vinkkien mukana

Kummasta jaksosta kuuntelija hyötyy eniten? Kumpi aihe houkuttelee klikkaamaan podcastin äärelle?

Turinatuokio voi sekin olla mielenkiintoinen, mikäli kuuntelija on jo valmiiksi kiinnostunut yrityksestä. Sen sijaan vinkeillä tavoitetaan niitäkin kuuntelijoita, jotka eivät tiedä yrityksestä vielä mitään. Mieti, millaisen kohderyhmän haluat tavoittaa.

Podcast on mainontaan vielä melko tuore kanava, joten sen luonne voi muuttua nopeastikin: uusia mainonnan keinoja ja tyylejä syntyy uusien podcastaajien myötä. Kannattaa siis kuunnella aktiivisesti ja monipuolisesti podcasteja ja seurata, miten podcast mainonnan keinona muuttuu.

Niin mekin teemme!

Tätäkö lisää? Opi lisää podcasteista Kuulun Facebook-livestä!

Katso Kuulu-live podcasteista

Osallistu podcast yrityksille -webinaariimme 5.4.
Ilmoittaudu podcast-webinaariin