Sähköpostilistojen myyjät Suomessa

Sähköpostilistoja ja asiakasrekisterejä Suomessa myy moni taho, esimerkiksi yksityiset palveluntarjoajat. Mutta myös vaikkapa Trafi ja Väestörekisterikeskus myyvät tietoja. Eri asia onkin sitten, onko valmiin asiakasrekisterin ostaminen järkevää.

Moni markkinoija miettii asiakasrekisterin ostamista sähköpostimarkkinointiin, kun on tottunut ostamaan osoitetietoja  suoramarkkinointiin. Syytä on huomioida se, että suoramarkkinointi on esimerkiksi kirjepostia ja printtimainoksia ja sähköposti eli sähköinen suoramarkkinointi digitaalista.

Sähköinen suoramarkkinointi kuluttajille ilman heidän suostumustaan on kielletty

Kuluttajille tehtävä sähköinen suoramarkkinointi ilman heidän nimenomaista suostumustaan on lähtökohtaisesti kiellettyä. Toisekseen on huomioitava, että vaikka yritysten sähköposteihin saa lain mukaan lähettää mainospostia, kannattaa miettiä, haluatko lähettää markkinointiviestejä sellaiselle vastaanottajalle, joka ei ole itse niihin antanut suostumustaan.  EU:n uusi tietosuoja-asetus kiristi entisestään sähköisen suoramarkkinoinnin säädöksiä.

Panosta toimivaan sähköpostimarkkinointiin

Markkinointi on huomattavasti toimivampaa ja konversiot parempia, kun markkinointiviestintää ja sisältöä jaetaan ihmisille, jotka ovat lähtökohtaisesti kiinnostuneita yrityksestäsi tai tuotteestasi. Etenkin aloittavilla yrityksillä asiakasrekisteri voi aluksi olla vaatimaton, mutta tarjoamalla vakuuttavaa ja asiakkaalle mielenkiintoista sisältöä, kasvatat rekisteriäsi esimerkiksi markkinointiautomaation kautta laadukkaammaksi, kuin ostetun rekisterin kautta. Kannattaa luonnollisesti lähettää mieluummin postia vaikka kymmenelle ihmiselle, jos nämä kaikki kymmenen ovat lähtökohtaisesti asiastasi kiinnostuneita ja haluavat ostaa kuin että lähettäisit postia tuhannelle, joista ketään asiasi ei kiinnosta, eivätkä halua ostaa ja ärsytät heitä vielä turhalla sähköpostispämmillä.

Sen sijaan, että lähetät markkinointiviestejä sähköpostitse ihmisille, jotka eivät niitä ole tilanneet, pyri vuorovaikutukseen ja tarjoamaan tietoa ja apua. Kasvata oma asiakasrekisterisi, jossa on ihmisiä, jotka oikeasti haluavat kuulla sinusta, palvelusta ja tuotteestasi. Tämä onnistuu monikanavaisen markkinointisuunnitelman avulla: toimiva www-sivu, asiantuntijablogi, aktiiviset somekanavat, keskustelu, asiakaspalvelu ja toimivat markkinoinnin automaatioratkaisut.

Moni sähköpostimarkkinointityökalu kieltää ostolistojen käytön

Käytät mitä hyvänsä sähköpostimarkkinointityökalua, lähes kaikkien käytön säännöissä kielletään lähtökohtaisesti ostolistojen käyttö. Lue esimerkiksi alla olevien kanta ostolistoihin:

Mailchimp

Hubspot

Ota selville maineesi sähköpostimarkkinoijana

Tämä kirjoitus oli osa joulukalenterikampanjaamme, jossa arvoimme kaikkien kysymyksen kysyjien kesken tekemämme Facebook-mainoskampanjan sekä 100 euroa mainosrahaa kampanjaan.

Somevinkki 35: Yritysblogi – mitä hyötyä siitä on?

Yritysblogi – mitä hyötyä siitä on?

Digimarkkinointi

Somevinkki 33: Päivitä vanhat blogitekstit

Paivita vanhat blogitekstit

Digimarkkinointi