Onko sisältöjen A/B-testaus jo osa markkinointiasi? Testaamalla saat arvokasta tietoa esimerkiksi siitä, millaiset otsikot, kuvat, tekstit tai videot toimivat kohderyhmillesi parhaiten.

Mitä A/B-testaus tarkoittaa?

A/B-testaus tarkoittaa yksinkertaistettuna kahden eri vaihtoehdon – esimerkiksi mainoksen, sähköpostin tai kampanjasi laskeutumissivun vertailua niin, että vaihtoehtoja erottaa vain yksi muuttuja. A/B-testausta käytetään usein verkkosivujen kehittämisessä, mutta samaa ajattelutapaa voi hyödyntää myös digitaalisessa markkinoinnissa. Digitaalisen markkinoinnin hienoja puolia on, että lähes kaikkea voi mitata, joten mars testaamaan ja oppimaan!

  • Aloita A/B-testaus miettimällä testattava hypoteesi. Paranisiko uutiskirjeeni avausprosentti, jos alennus mainittaisiin jo otsikossa? Saisinko enemmän kävijöitä verkkokauppaani, jos Facebook-mainosteni kuvat olisivat valkopohjaisten tuotekuvien sijaan kuvia tuotteista niiden oikeassa käytössä?
  • Luo kaksi versiota sisällöstä, jota testaat. Versio A olkoon esimerkki tyypillisestä nykytekemisestä ja versio B se, jota muokkaat paremmaksi hypoteesisi mukaisesti. Sisällön lisäksi on toki mahdollista A/B-testata monta muutakin asiaa, kuten esimerkiksi viestien lähetysaikaa tai kohderyhmää. Tärkeintä on, että testaa vain yhtä muuttujaa kerrallaan ja pitää muut tekijät samana molemmissa versioissa. Miten muuten tiedät, mikä muuttujista vaikutti tulokseen?
  • Näytä tai lähetä puolelle testisi kohderyhmästä versio A ja puolelle versio B. Parasta on, että jaat kohderyhmäsi kahteen joukkoon satunnaisesti ja niin, etteivät joukot ole päällekkäisiä.
  • Seuraa, kumpi versio toimii paremmin. Peilaa tuloksia aina tavoitteeseesi ja siihen, millaisia tuloksia olet aikaisemmin tyypillisesti saanut. Jos tavoitteesi on esimerkiksi ilmoittautuminen tapahtumaan tai koulutukseen, seuraa kumpi versio sai aikaan enemmän ilmoittautumisia.

Testin tuloksia arvioidessa on hyvä ottaa huomioon, että testiryhmäsi koko vaikuttaa A/B-testauksen tuloksiin. Jos testasit esimerkiksi Facebook-mainoksen toimintokehotetta, on esimerkiksi sadoilla tai tuhansilla tavoitteesi mukaisilla reaktioilla enemmän merkitystä kuin kymmenillä. Mitä suuremmat numerot, sitä enemmän painoarvoa voit tuloksille antaa.

Mitä voisin A/B-testata?

Jos et vielä aktiivisesti hyödynnä A/B-testausta markkinointisi ja sisällöntuotantosi kehittämisessä, nappaa tästä pari kevyttä tapaa aloittaa markkinointisisältöjesi A/B-testaus.

  • Opi mikä toimii Facebook-mainoksissasi. A/B-testaus Facebook-mainoksilla on hyvä tapa päästä A/B-testauksen makuun. Facebookin mainostyökalu mahdollistaa A/B-testauksen esimerkiksi mainoksen kuvalle, videoille, otsikolle tai toimintokutsulle. Voit A/B-testata myös Facebook-mainosten eri sijoittelupaikkoja, joista olemme kirjoittaneet aikaisemminkin. Olennaista on myös mitkä kohderyhmät reagoivat parhaiten mainoksiisi ja tämänkin Facebookin A/B-testaustoiminto mahdollistaa.
  • Tekstiviestejäkin kannattaa A/B-testata. Kuuluuko yrityksesi markkinointipalettiin tekstiviestimarkkinointi? Kokeile seuraavassa kampanjassa lähettää ensin kaksi erilaista versiota osalle kohderyhmää ja lähetä sitten parhaiten toiminut viesti koko lopulle kohderyhmälle. Näin tekstiviestikampanjan menestys ei jää yhden lähetyksen varaan vaan saat jo alkuvaiheessa tietoa siitä, mikä sisältö toimii paremmin kuin muut.
  • Parempia tuloksia sähköpostimarkkinoinnista. Sähköpostimarkkinoinnissakin voit hyötyä siitä, että teet A/B-testin osalla kohderyhmääsi ennen kuin lähetät viestin koko kohderyhmällesi. Kokeile eri versioita esimerkiksi sähköpostiviestien otsikosta, toimintokehotteesta tai tekstisisällön pituudesta. Myös lähetysaika on mielenkiintoinen testattava muuttuja. Jos vertailet esimerkiksi aamulla ja lounasaikaan lähetettyä viestiä keskenään, muistathan pitää viestien sisällön samana – muuten et voi tietää, johtuvatko tulokset viestistä vai lähetysajasta.

Sisältöjen A/B-testauksesta on eniten hyötyä, kun se on osa jatkuvia markkinoinnin ja sisällöntuotantonnon toimintatapoja. Kilpailutilanne ja kohderyhmien mieltymykset muuttuvat jatkuvasti, ja se mikä tänään juuri tietylle kohderyhmälle toimi, ei välttämättä enää puolen vuoden päästä päde. Siksi testaaminen ja jatkuva sisältöjen kehittäminen onkin tärkeä osa digitaalista markkinointia.

Viestintäsuunnitelma – markkinoijan tärkein työkalu

Viestintäsuunnitelma on markkinoinnin ja viestinnän selkäranka ja tukee kiireessä.

Viestintä

Sisältöstrategia – yrityksen sisältömarkkinoinnin pohja

Sisältöstrategia – yrityksen sisältömarkkinoinnin pohja

Digimarkkinointi