Snapchat, nykyisin nimellä Snap kulkeva kuvaviestintäpalvelu, on julkaissut viimeisen vuoden aikana uusia ominaisuuksia, joiden avulla se pyrkii erottautumaan muista samankaltaisista palveluista. Snapin oma location map kertoo, missä ystäväsi ovat, uudet äänifiltterit komppaavat jo ilmestyneitä geofilttereitä ja Snapin mukaan pian ilmestymässä olevalla päivityksellä multi-snapilla yhtä snäppiä voi olla äänittämässä useampi käyttäjä omalta laitteeltaan. Viimeisin uutuus on context cards.

Mikä on Context Cards?

Viimeisin julkistettu päivitys kuitenkin on uusi Context Cards, joiden Snap itse arvioi muuttavan radikaalilla tavalla snäppääjien käyttökokemusta. Niiden avulla käyttäjä voi saada tietoa katsomastaan snäpistä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että voit swaipata ylös näkemästäsi snäpistä: näet ystäväsi snäpissä ravintolan, josta kiinnostut, swaippaat ylös ja näet sen aukioloajat.

Mitä Context Cardeilla voi tehdä?

Uuden Context Cards -päivityksen takana on yhteistyö mm. TripAdvisorin, Foursquaren, Michelinin ja Goopin kaltaisten palveluiden kanssa. Context Cardsien avulla henkilöt voivat esimerkiksi tietyssä paikassa ollessaan

  • varata pöydän
  • etsiä puhelinnumeron ja osoitteen
  • lukea muiden asiakkaiden antamia arvosteluja
  • etsiä reittiohjeen paikan päälle
  • tarkistaa aukioloajat
  • tilata kyydin
  • katsoa www-sivut ja lisätietoja
  • katsoa lisää snäppejä kyseiseltä alueelta.

Context Cardien sisällön luovat snäppääjät ja yritykset yhdessä

Monilla sijainneilla on myös stooreja sisältökorttien sisään upotettuna. Näitä stooreja tekevät kaikki käyttäjät, jotka snäppäävät julkisia snäppejä sijainnista ”Meidän tarinaamme”. Näin tehtynä sisältökortit ovat loistavaa markkinointia, johon sisältöä tuottavat pääasiassa ihmiset, jotka ovat paikassa olleet. Joissakin tapauksissa myös Snapin yhteistyökumppanit tuottavat sisältöä. Juuri tällainen ”ilmainen” markkinointi on varmasti yritysten mieleen, etenkin jos snäppääjät ovat tyytyväisiä sijainnin tai kivijalan palveluihin.

Snapista löytyvät nykyään jo lähellä olevat palvelut, kuten musiikki, urheilu, baarit, yökerhot, kaupungit jne. Näet myös,  miten julkinen snäppi lähetetään julkisesti kaikkien yhteisesti nähtäville.

Snap luottaa siihen, että sisältöä syntyy, koska keskimääräinen snäppäjä snäppää 20 kertaa päivässä. Lisäksi snäppääjät ovat tottuneet käyttämään Snapia siten, että siellä on jatkuvasti jotain uusia ominaisuuksia ja muuta uutta löydettävää. Siksi tämä uudistus sopii loistavasti snäppääjille kiinnostavaksi sisällöksi.

Snapin itsensä mukaan Context Cardit tulevat olemaan käyttäjilleen tilaisuus oppia ympäristöstään sekä jakaa käyttäjien kesken tietoa kaikesta siitä.  Nähtäväksi jää, miten Context Cardit tulevat toimimaan käytännössä, mutta mahdollisuuksia löytyy. Palvelu tulee kehittymään Snapin mukaan sitä mukaa kun mukaan saadaan uusia yhteistyökumppaneita.

Snapchatin sivulta otettu esimerkki Context Cardin toiminnasta.

Techcrunchin tekemä esittelyvideo Snapin Context Cardeista

Lähteet:

https://www.snap.com/fi-FI/news/post/introducing-context-cards/

Snapchatin käyttöohjeet

Ota Snapchat haltuun näillä ohjeilla.

Snapchat

Snapchat: Lisävinkkejä edistyneelle

Snapchat