Jos teet sisältöjä sosiaaliseen mediaan, joudut luultavasti myös kirjoittamaan. Kuvien, videoiden ja linkkien lisäksi somejulkaisuissa on useimmiten myös tekstiä.

Ennen kuin seuraavan kerran painat julkaise-painiketta, huolehdi, että nämä asiat ovat kunnossa somejulkaisussasi.

Oikeinkirjoitus

Kun pisteet, pilkut ja isot alkukirjaimet ovat oikeilla paikoillaan, lukija ymmärtää viestisi paremmin kuin niiden puuttuessa. Välimerkit myös tekevät julkaisusta helposti silmäiltävän ja luovat mielikuvan luotettavasta viestijästä.

Jos oikeinkirjoitussäännöt eivät ole hallussa tai ne ovat unohtuneet, voit aina kerrata sääntöjä esimerkiksi Nykyajan kielenoppaasta.

Some vai some? Twiitata vai tviitata?

Sanasta some näkee monenlaista kirjoitusasua. Jotkut kirjoittavat sen muotoon SoMe, jonka taustalla voi nähdä englannin kielen tavan tehdä trendikkäitä lyhenteitä, esim. MoMA (Museum of Modern Art). Suomen kielessä some on kuitenkin lyhenne sosiaalisesta mediasta, jolloin isoja alkukirjaimia ei käytetä.

Toisinaan varsinkin somen monikkomuoto tuottaa hankaluuksia ja epävarmuutta. Näin some taipuu yksikössä ja monikossa:

some, somen, somea, someen

somet, somejen (myös somein), someja, someihin

Verbistä twiitata on puolestaan käytössä kahdenlaista kirjoitusasua: twiitata ja tviitata. Molemmat näistä ovat hyväksyttyjä.

twiitata tai tviitata, twiittaan, twiittasi, twiittaisi, twiitannee,

twiitatkoon, twiitannut, twiitattiin

Some-markkinointi vai somemarkkinointi?

Jos lyhenne luetaan sanana, kuten some luetaan, selvyyden vuoksi voi käyttää yhdysmerkkiä. Molemmat kirjoitusasut ovat kuitenkin sallittuja.

some-markkinointi ~ somemarkkinointi

Jos et muista tai tiedä oikeaa kirjoitusasua, tarkista se esimerkiksi Kielitoimiston sanakirjasta. Voit myös googlata, mikä kirjoitusasu on saanut eniten osumia. Usein se antaa viitteitä oikeasta kirjoitusasusta.

Äänensävy eli tone of voice

Miltä yrityksesi haluaa kuulostaa somessa? Onko sävy esimerkiksi nuorekas, innostunut, asiantunteva, myyvä tai tiedottava? Teititteletkö vai sinutteletko asiakasta? Käytätkö emojeita?

Päätä myös, puhutko yrityksesi toiminnasta passiivi- vai aktiivimuodossa ja varmista, että käytät muotoa yhtenäisesti somejulkaisussasi.

Passiivi: Aluksi koehenkilöt jaettiin kolmeen ryhmään.

Aktiivi: Aluksi jaoimme koehenkilöt kolmeen ryhmään.

Esimerkiksi aktiivimuoto tuo me-henkeä ja inhimillisyyttä yrityksesi äänensävyyn somessa.

Mieti jo etukäteen, millainen on yrityksesi äänensävy somessa – muista myös kirjoittaa tone of voice muistiin, jotta kaikki yrityksen someen julkaisevat voivat hyödyntää sitä.

Tiivistäminen

Somessa lyhyet viestit toimivat monesti kaikkein parhaiten. Useat somekanavat myös rajoittavat julkaisujen pituutta joko maksimimerkkimäärällä tai katkaisemalla pitkän tekstin niin, että vai osa tekstistä jää näkyville.

Somejulkaisun tekstin tiivistäminen

  1. parantaa viestin ymmärtämistä
  2. karsii turhat asiat pois
  3. tuo uskottavuutta.

Toisin sanoen tekstin tiivistäminen helpottaa sekä kirjoittajaa että lukijaa. Tässä muutama vinkki, mistä tekstiä voi tiivistää.

Karsi adjektiiveista

Tekstin tiivistäminen kannattaa aloittaa turhien adjektiivien karsimisesta.

Tutkimuksen yllättävät tulokset osoittautuivat hätkähdyttäviksi, suorastaan uskomattomiksi.

Tutkimustulokset yllättivät.

Kaikki adjektiivit eivät tietenkään ole turhia – jos yrityksesi tehnyt superhyperhuippumahtavan tuloksen, kerro se – vältä kuitenkin adjektiivien liikakäyttöä.

Vältä kapulakieltä

Uskottavuutta on se, että osaa kirjoittaa monimutkaisista asioista yksinkertaisesti, eikä se, että kirjoittaa monimutkaisista asioista monimutkaisesti.

Usein esimerkiksi virastokielessä on kapulakielisyyttä, joka tuo monien mielestä tekstiin virallisen sävyn. Kapulakielen eli substantiivitaudin piirteitä ovat tekijän häivyttäminen ja konkreettisuuden välttäminen, mikä useimmiten vaikeuttaa tekstin ymmärtämistä.

Suorita lippujen varaaminen hyvissä ajoin ennen viime hetkeä.

Varaa liput ajoissa!

Verbit suorittaa, toteuttaa, aiheuttaa, edellyttää, tapahtua ja joissakin tapauksissa myös tehdä lisäävät substantiivien käyttöä. Jos huomaat jonkin näistä verbeistä tekstissäsi, tarkista, voitko kertoa asian verbin avulla.

arvonta suoritetaan –> arvotaan

valmistus tapahtuu –> valmistetaan

toteuttaa karsinta –> karsia

Suosi verbejä

Verbit ovat tehokkain tapa saada viesti perille. Sen lisäksi ne useimmiten säästävät somejulkaisujen arvokasta tilaa.

Voittajan valinta tullaan suorittamaan lokakuun viimeisellä viikolla.

Voittaja valitaan 27.10.

Unohda kliseet

Kapulakielen lisäksi vältä kuluneita ja kankeita ilmauksia somejulkaisussasi.

tapahtua suuressa mittakaavassa, näissä puitteissa, tehdä jonkun toimesta, helppo nakki, vierailla vesillä

Viimeistely

Lopuksi tee vielä nämä kolme asiaa ennen kuin painat Julkaise-painiketta. Näin varmistat, että somejulkaisusi on huippukuosissa, kun se ilmestyy somefeedille.

Ääneenluku

Lue somejulkaisusi ääneen, jotta kuulet sen ikään kuin ulkopuolisen korvin. Kiinnitä huomioita erityisesti niihin kohtiin, joissa takeltelet – kaipaako kyseinen kohta tiivistystä tai eri sanamuotoa?

Jos työskentelet esimerkiksi avokonttorissa etkä voi lukea somejulkaisua ääneen, lue se ääneti huuliasi liikuttaen. Tällöin keskityt jokaiseen sanaan.

Karsinta

Lue somejulkaisusi muutaman kerran niin, että keskityt etsimään sieltä kaikki turhat adjektiivit, passiivit ja kliseet ryhmä kerrallaan. Karsi ne pois.

Oikoluku

Katso julkaisua eri ympäristössä, jotta näet virheet ja kummallisuudet paremmin. Jos tykkäät muokata esimerkiksi pidempiä somejulkaisuja aluksi tekstinkäsittelyohjelmassa, vaihda fonttia ja asettelua niin näet tekstin uusin silmin.

Julkaisu

Kaikki somejulkaisut eivät tarvitse näin tarkkaa läpikäyntiä, mutta jos julkaisukynnys on korkea, läpikäynti näillä vinkeillä tuo varmuutta.

Julkaisusi on valmis valloittamaan somen!

Jos vinkeistämme huolimatta tuntuu, että tarvitsisitte apua esimerkiksi somen ylläpitoon tai blogikirjoitukseen, niin otahan yhteyttä!

Kyllä, haluan meille blogikirjoittajan.

Luova kaaos kuriin – 5 vaihetta tekstin hiomiseen

Luovan kaaoksen järjestely on helppoa näillä vinkeillä.

Sisällöntuotanto

UX writer ja UX writing – ammattina tekstien muotoilu digitaalisissa ympäristöissä

Lue blogista, mitä UX writing tarkoittaa ja mikä on UX writerin työtehtävä.

Sisällöntuotanto

Somevinkki 13: Copywriting ja sisällöntuotanto – mitä eroa?

Copywriting ja sisällöntuotanto – mitä yhteistä ja eroa?

Sisällöntuotanto

Somevinkki 1: Luova kirjoittaminen sisältömarkkinoinnissa

Kokosimme blogiin luovan kirjoittamisen ohjeita, joilla erotut eduksesi sisältömarkkinoinnissa!

Digimarkkinointi