PÄIVITETTY 9.6.2018

Sosiaalinen media vaikuttaa ihmisten tiedonhakuun valtavasti. Hakukoneet ja somekanavat ovat tiiviisti kytköksissä toisiinsa, ja hakukoneet ottavatkin somekanavat huomioon etsiessään hakusanoja vastaavia kohteita. Tässä kerromme hieman tarkemmin, miten somekanavat voivat vaikuttaa yrityksen hakukonenäkyvyyteen!

1. Jakaminen on uusi linkittäminen

Linkittäminen on yksi hakukoneoptimointia (englanniksi SEO eli search engine optimization) kehitettäessä huomioon otettavista seikoista. Yritykset pyrkivät saamaan oman sivustonsa linkin mahdollisimman moneen paikkaan, jolloin hakukone arvioi, että kyseessä on luotettava tietolähde ja nostaa näkyvyyttä hakukoneen tuloslistauksessa. Perinteisesti esimerkiksi isot printtimediasivustot ja yliopistojen sivustot ovat olleet Googlen silmissä luotettavia, koska niitä linkitetään valtavasti ja ne ovat suhteellisen iäkkäitä sivustoja.

Ennen hakukoneoptimointi oli hyvin teknistä ja linkityksiä tehtiin mm. erilaisiin hakemistoihin. Nyt some on osittain korvannut tämän teknisen työn. Nykyään linkittäminen tapahtuu luomalla omaa sisältöä, jota muut sitten jakavat somekanavissa. Esimerkiksi Facebookissa, Twitterissä, LinkedInissä, Google+:ssa ja YouTubessa näkyvät linkit yrityksen omaan sisältöön auttavat hakukonetta ymmärtämään, että linkitetyt sivustot ovat uskottavia. Näin hakukone sitten nostaa somessa omaa sisältöään jakavan yrityksen näkyvyyttä hakutuloksissa.

Linkki, jota on twiitattu ahkerasti, sijoittuu hakukoneissa paremmin kuin linkki, jota ei ole koskaan twiitattu. Kannattaa siis itse jakaa yrityksen omia sisältöjä ja pyytää muitakin jakamaan – tällä tavoin saavuttaa tuplahyödyn, kun kiinnostavan sisällön näkee somessa laaja yleisö ja lisäksi hakukonenäkyvyyttä pidemmällä aikavälillä.

2. Google ja kirjoittaja

Google+:n tulon jälkeen Googlen hakukoneet ovat huomioineet sosiaaliset verkostot entistä paremmin. Sisällön luoja voi Google+:ssa liittää sisältönsä omaan Google+ -tiliinsä, jolloin myös Google+ -tili ja sen kuvaus ovat mukana hakukonetuloksissa.

Sisältöjen kirjoittajan kannattaa linkittää ne sivut, joille tuottaa sisältöä, omaan Google+ -profiiliinsa. Samaten kannattaa liittää Google+ -profiili jokaiseen kirjoitettuun blogiin tai artikkeliin. Näin itse kirjoittaja pääsee esille hakukonetuloksissa. Listauksessa näkyy nimi, kuva, seuraajien määrä ja sivuston URL sekä metateksti. Tällainen näkyvyys luo uskottavuutta ja luottamusta sisällöntuottajien ja yleisön välille JA se erottuu hakutuloksissa hyvin.

3. Somesta pontta indeksointiin

Kuten jo kävi ilmi, somekanavissa näkyminen vaikuttaa positiivisesti hakukonetuloksiin. Hakukone indeksoi sivustoja, mikä tarkoittaa sitä, että hakukone lisää kohteen hakemistoonsa. Mitä enemmän linkkejä sivuston sivulla on, sitä nopeammin sivu ilmaantuu hakukonetuloksiin.

Indeksointi voi viedä aikaa, mutta aktiiviset somekanavat auttavat nopeuttamaan indeksointiprosessia. Sisältö, josta on twiitattu paljon, voi vähentää hakukoneen indeksointiaikaa jopa 50 prosenttia! Indeksointiin kuluvaan aikaan vaikuttaa mm. twiitanneiden ihmisten määrä ja se, millaisen aikaraamin sisällä sisältöä on jaettu.

4. Näkyvyyttä somen avulla

Sosiaalisen median verkostot ja seuraajat vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen. Pelkkä seuraajien määrä ei riitä näkyvyyden nostamiseen, vaan verkostojen on oltava laadukkaita. Kannattaa verkostoitua vaikuttajien kanssa, jotka ovat aidosti kiinnostuneita siitä, mitä voit heille tarjota. Näin seuraajakunta jakaa sisältöjäsi todennäköisemmin omien verkostojensa kanssa.

5. Hakusanoja sisältöihin

Myös somessa käytetyt sanat vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen. Ujuta tärkeitä hakusanoja someprofiileihisi kirjoittamalla mahdollisimman kattava kuvaus yrityksestäsi unohtamatta yrityksen nimeä ja tärkeimpiä hakusanoja. Kuulu suosittelee kirjoittamaan listan hakulausekkeista itselle ylös ja lista sitten johonkin näkyvään paikkaan. Näin muistaa käyttää lausekkeita aktiivisesti monissa kanavissa.

Yrityksen nimi, URL ja kuvaus ovat tyypillisesti tärkeimpiä asioita, jotka hakukone ottaa huomioon. Sisältöjä tehdessä kannattaa jatkaa tärkeimpien hakusanojen viljelyä. Näin saat luonnollisesti sisällytettyä ihmisten käyttämiä hakusanoja uusimpiin julkaisuihisi.

6. Paikallinen haku

Paikallinen haku on tärkeä näkymiskeino pienyrityksille, joilla on fyysinen toimipiste. Suurin osa paikallishauista tehdään mobiililaitteella samalla, kun käyttäjät ovat liikenteessä. Tutkimusten mukaan jopa 95% mobiilihauista tehdään lähellä palveluntarjoajaa! Esimerkiksi Yelp ja Foursquare ovat paikkasidonnaisia applikaatioita, joissa kannattaa olla aktiivinen. Pidä huoli tietojen ajantasaisuudesta, jotta ihmiset löytävät helposti yhteystiedot ja aukioloajat.

7. Tuore sisältö

Google arvostaa tuoretta sisältöä, joten kannattaa päivittää sekä nettisivuja että somekanavia säännöllisesti. Kun somekanavat ovat aktiivisia ja laadukasta sisältöä tulee usein, hakukone huomaa yrityksen olevan aito ja lukijoille arvokas. Blogi onkin ehdottomasti helpoin ja tehokkain tapa vaikuttaa omaan hakukonelöydettävyyteen. Kun blogia päivitetään säännöllisesti ja sisällöt ovat hyödyllisiä, homma toimii kuin itsestään. Google tykkää tuoreudesta ja ihmiset hyödyllisyydestä –> tulokset nousevat hakutuloksissa ja ihmiset jakavat hyödyllistä sisältöänne = linkkejänne entistäkin enemmän.

8. Hakutulokset ja some

Sosiaaliset verkostot ja kanssakäyminen yrityksen kanssa eri kanavissa vaikuttaa siihen, millaisia tuloksia hakukone antaa käyttäjälle. Google on tietenkin tiiviisti kytköksissä Google+:n ja YouTubeen, Bing taas Facebookiin. Ota someverkostot huomioon, kun laajennat yleisöäsi, koska somekytkökset vaikuttavat yleisösi hakujen tuloksiin.

Lue alkuperäinen artikkeli (englanniksi) täältä.

Somevinkki 30: Hakukoneoptimointi – vältä aloittelijan virheet

Listasimme blogiin yleisimmät virheet hakukoneoptimoinnissa sekä neuvoja, joilla hakukoneoptimointia voi kehittää.

Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi eli SEO – varmista löydettävyytesi verkossa

Näillä vinkeillä sivujen hakukoneoptimointi onnistuu helposti.

Hakukoneoptimointi