Minkä kokoisia kuvia somessa tulee käyttää? Tämä kysymys esitetään lähes jokaisessa koulutuksessamme.

Yksi kuvakoko ei tosiaan toimi kaikissa kanavissa, sillä jokaisessa on omat kokonsa. Esimerkiksi Instagramin suosimaa neliön mallista kuvaa voi käyttää esimerkiksi Facebookissa, mutta vaikkapa Twitterissä ja LinkedInissä se ei toimi.

Jos koko on väärä, kuva rajautuu väärin. Valitettavan usein vastaan tulee mainoksia, joissa henkilöiltä puuttuu pää tai tekstistä näkyy vain osa. Siksi kannattaa varmistaa, että kuvat ovat oikean kokoisia.

Kuvakokoja alkaa tosiaan olla jo niin runsaasti, ettei kukaan edes yritä muistaa niitä ulkoa. Lisäksi koot muuttuvat melko usein, joten eilen käytetty koko ei välttämättä ole voimassa enää tänään. Onneksi esimerkiksi ilmaisessa kuvankäsittelyohjelmassa Canvassa kuvakoot ovat aina ajan tasalla.

Tässä tällä hetkellä käytetyimmät somekuvakoot:

Facebook

Pelkästään Facebookissa käytetään ainakin kuutta eri kokoista kuvaa, joten ei ihme, jos kyseisessä kanavassa tulee vastaan hassusti rajautuvia kuvia. Erityisen tarkkana kannattaa olla tapahtuma- ja mainoskuvien kanssa.

Profiilikuva 180 x 180 px (sekä yksityishenkilöillä että yrityksillä)
Kansikuva 820 x 312 px
Postauskuva 1200 x 630 px
Linkkikuva 1200 x 628 px
Tapahtumakuva 1920 x 1080 px
Mainoskuva 1200 x 628 px

Instagram

Instagram tunnetaan neliön mallisista kuvia, mutta koska kanavaa käytetään pääsääntöisesti puhelimella, myös pystykuvat toimivat. Leveydeksi kannattaa kuitenkin määritellä sama kuin neliökuvassa eli 1080 pikseliä.

Profiilikuva 110 x 110 px
Postauskuva 1080 x 1080 px
Stoorikuva 1080 x 1920 px

Twitter

Vaikka Twitter on lyhyiden tekstipohjaisten viestien luvattu maa, saa kuvallinen tviitti enemmän huomiota ja jakoja. Kannattaa siis suosia kuvia myös tässä kanavassa.

Profiilikuva 400 x 400 px
Kansikuva 1500 x 500 px
Postauskuva 1020 x 512 px

LinkedIn

Myös ammatilliseen verkostoitumiseen tarkoitetussa LinkedInissä on käytössä lukuisia eri kokoisia kuvia – tässä vain osa niistä.

Profiilikuva 400 x 400 px
Kansikuva 1584 x 396 px
Yrityksen profiilikuva 300 px
Yrityksen kansikuva 1536 x 768 px
Postauskuva leveys 350 px
Linkkikuva 180 x 110 px
Mainoskuva 1200 x 627 px

Pinterest

Pinterest on Instagramin tavoin visuaalinen kanava, jossa kannattaa kiinnittää huomiota kuvien kokoihin.

Profiilikuva 165 x 165 px
Kansikuva 222 x 150 px
Postauskuva, suositeltu leveys 600–735 px, kuvasuhde 2:3
Mainoskuva 600 x 900 px

Snapchat

Snapchatin kuvakoko on ainoa ulkoa muistamani koko, sillä samaa käytetään instastoorissa. Koska kuva skaalautuu koko puhelimen näytölle, on koolla väliä.

Postauskuva 1080 x 1920 px
Mainoskuva 1080 x 1920 px

Suositukset ovat vain suosituksia

Esittämämme kuvakoot ovat pääasiassa somekanavien omia suosituksia. On kuitenkin hyvä huomioida, että niitä ei ole pakko noudattaa pikselintarkasti – yleensä oikea kuvasuhde riittää. Esimerkiksi Twitteriin kannattaa lisätä vaakakuvia, sillä pystykuvista suurin osa sisällöstä jää uutisvirrassa piiloon – ei ole niin tarkkaa, onko kuvan koko juuri 1020 x 512 px. Ainoastaan maksetussa mainonnassa on hyvä noudattaa juuri sen hetkisiä suosituskokoja, jotta mainos näkyy varmasti halutulla tavalla.

Lisäksi me Kuululla suosittelemme, että profiilikuva ladataan ainakin Facebookiin suositusta suurempana. Profiilikuvaa klikatessa on mukavaa, että se avautuu näytölle hiukan suurempana, kuin se profiilia tarkastellessa esiintyy. Esimerkiksi 1080 x 1080 px on hyvä koko täysikokoiselle profiilikuvalle.

Canva – paras ilmainen kuvankäsittelyohjelma

Kuvankäsittely

Tee somekuvasi kuin ammattilainen – ilmaiset ja helpot työkalut

Kuvankäsittely

19.08.2019

Päästiinpä tekemään aika hyväntuulisia @osuuskauppaarina videoita! Tässä yksi niistä. 15 sekunnissa saa jo hyvän tarinan kerrottua, vai mitä? #kuuluvisual #osuuskauppaarina