Somesta on tullut yksi tärkeä näkyvyyden ja markkinoinnin väline yrityksille. Sosiaalisen median hyödyntäminen yrityksen viestinnässä on tätä päivää, jos yritystä ei löydy somesta, ei sitä monenkaan mielestä ole olemassa. Some-kanavia on paljon, ja sisällöntuottaminen niihin voi tuntua haastavalta. Somestrategian luominen auttaa suunnittelemaan tavoitteellista ja toimivaa some sisällöntuotantoa. Yksinkertaisen somestrategian luomisessa on neljä vaihetta.

1. Tavoite

Määrittele aina ensimmäiseksi tavoite. Jos et tiedä mitä haluat somelta, on vaikea tai lähes mahdotonta tehdä kunnollista suunnitelmaa ja mitata oletko onnistunut tavoitteessa.

Tavoitteenasi voi olla esimerkiksi brändin vahvistaminen, liidien hankkiminen, verkkosivujen kävijämäärän kasvattaminen tai työnantajamielikuvan luominen. Mieti siis, mistä siis haluat ensisijaisesti saavuttaa. Somen tavoitteiden täytyy tukea koko yrityksen tavoitteita.

Kun tavoite on selvillä, sisällöntuotannon tarkoituksena on tuottaa kohderyhmälle relevanttia ja lisäarvoa tuottavaa sisältöä, joka tähtää tavoitteen toteutumiseen. Jaa vinkkejä ja ideoita, tai kerro aukioloajoista, tapahtumista, henkilöstöstä ja arvoista. Kun esimerkiksi tuotat sisältöä, joka kurkkaa päivittäiseen työntekemiseen, luot työnantajamielikuvaa ja potentiaaliset uudet työntekijät tutustuvat yrityksen tapaan tehdä töitä.

2. Kohderyhmät

Kun tavoite on selvillä, pohdi ketä haluat tavoittaa näillä viesteillä. Kohdenryhmän ei tarvitse olla sama jokaisella tavoitteella, vaan voit tavoitella erilaisia kohderyhmiä eri asioilla. Tuotteiden ja palvelujen tunnetuksi tekemisellä voi olla eri kohderyhmät kuin esimerkiksi työnantajamielikuvan luomisella.

Kohderyhmän määrittelyssä auttaa kun määrittelet ostopersoonat tavoitteillesi. Mietit minkä ikäisiä he ovat, missä asuvat, mitä harrastavat ja tekevät työkseen. Miten voit auttaa heitä, mitä ratkaisuja tarjoat heille. Nämä ovat siis yleistyksiä kohderyhmän henkilöistä, ja tämä auttaa viestien määrittelyssä ja suunnittelussa.

3. Kanavat

Sosiaalisen median kanavia on paljon, ja sen sijaan, että otat käyttöön kaikki mahdolliset kanavat, kannattaa miettiä hetki. Kun kohderyhmät ovat selvillä, mieti, mitkä ovat niiden kannalta oleellisimmat some-kanavat ja keskity niihin.

Lyhyesti voi todeta, että Facebook tavoittaa laajalti suomalaisia, ja Instagrammista tavoittaa etenkin nuoria. Twitterissä puolestaan jaetaan paljon informaatiota ja siellä on tärkeä osallistua keskusteluihin. LinkedIn on ihmisten ja yritysten verkostoitumispaikka ja se sopii erityisesti B2B markkinointiin ja rekrytointiin

Mene siis sinne, missä kohderyhmäsi on. Tämä tarkoittaa tutustumista tarkemmin eri some-kanaviin. Kanavia valitessa on vielä huomioitava, minkälainen sisältö toimii kussakin kanavassa ja mikä on kunkin kanavan sisäinen strategia. Kun mietit tavoitteita ja kanavavalintoja ennakkoon vastaamaan kohderyhmän tarpeita saat myös somesta eniten irti.

4. Sisältö

Somessa sisältö ratkaisee. Tuota sosiaaliseen mediaan kohderyhmiä puhuttelevaa sisältöä, joka saa ihmiset reagoimaan juttuihisi. Somessa aitous ja itsensä näköinen tekeminen on parasta.

Kerro tarinoita tekemisestä ja yrityksestäsi! Jos tuot somessa esille vain mitä sinulla on tarjota, olipa se tuote tai palvelu, tuotat koko ajan sisältöä jonka sanoma on: osta, osta. Sen sijaan kun haluat tuottaa ihmiselle merkityksellisempää sisältöä, kerro tarinoita. Tarinoita saat aikaiseksi kun kerrot miksi teet sitä mitä teet ja miten teet sen. Tarinat herättävät tunteita ja jäävät paremmin mieleen.

Kannattaa muistaa, että erilaiset ihmiset tykkäävät erilaisista sisällöistä. Joku on kiinnostunut faktoista ja tilastoista, toisia puhuttelevat tarinat ja referenssit. Yhdessä postauksessa ei voi tarjota kaikkea kaikille, mutta sisältösuunnittelussa kannattaa huomioida erilaiset ihmiset ja tehdä erilaisia päivityksiä, jotta puhuttaa kohderyhmän erilaisia persoona. Ja vaikka tarinat usein muistetaan paremmin, ei kaikkea tarvitse pukea kertomuksen muotoon vaan voit listata esimerkiksi yrityksen tekemisiä myös ranskalaisin viivoin. Erilaiset sisällöt toimivat eri yhteyksissä.

Somestrategian suunnitelmallisuus ja sisältöjen sitominen yrityksen koko strategiaan on tärkeää, jotta yhtenäinen linja säilyy. Somestrategian laatiminen helpottaa laadukkaan sisällön tuottamista someen ja tavoitteiden saavuttamista.

Sisältöstrategia – yrityksen sisältömarkkinoinnin pohja

Sisältöstrategia – yrityksen sisältömarkkinoinnin pohja

Digimarkkinointi

Somevinkki 10: Sosiaalinen media osana strategiaa

Sosiaalinen media osana strategiaa

Digimarkkinointi