Snapchatillä on päivittäin yli 100 miljoonaa aktiivista käyttäjää. Nämä käyttäjät snäppäilevät jatkuvasti perheilleen, katsovat ystäviensä omia tarinoita, seuraavat tapahtumia maailmalta  ja tutustuvat Snapin ammattimaisesti toimitettuun sisältöön. Vuonna 2016 snäppääjät katsoivat yli 10 miljardia videota päivittäin – luvussa on 350 % kasvu vuoteen 2015 verrattuna!

Snapchat on hyvä väline juuri tarinankerrontaan. Omilla Snapchat-tileillään yrityksillä on ollut mahdollisuus tarjota seuraajille persoonallisia välähdyksiä kulissien takaa. Yritys voi kertoa Snapchatissa yrityksen toimintakulttuurista, näyttää tapahtumistaan livevideoita, rakentaa asiakassuhdetta seuraajiin ja vahvistaa bränditarinaa esimerkiksi kertomalla tuotteiden valmistuksesta. Lue myös aiempi aiheeseen liittyvä blogimme, jossa on esimerkkejä Snapchat-markkinoinnista.

Myös suomalaiset yritykset voivat mainostaa Snapchatissa. Millaisia mahdollisuuksia Snapchat sitten tarjoaa mainostajille?

1. Videomainokset snappien välissä

Tämä on Snapchatin suurin ja puhutuin mainosuudistus! Snap Ads, eli Snapchatin mainokset ovat mobiilin alustan videoita, joihin mainostaja voi lisätä oman interaktiivisen elementin, Snapmainokset alkavat aina noin 10 sekunnin pystysuuntaisella, full screen -videomainoksella, jotka ilmestyvät käyttäjien muiden snäppisisältöjen sekaan. Ihan kuten tv:ssä mainokset ilmestyvät ohjelmien väliin.

Mainoksessa on myös mahdollisuus saada lisätietoja pyyhkäisemällä video ylös, aivan kuten kun omia tarinoita ylöspyyhkäisemällä voi lähettää yksityisen snäpin. Ylöspyyhkäisemällä käyttäjät näkevät lisää mainostajan sisältöä, joka voi olla esimerkiksi pidempi video, artikkeli, sovelluksen lataamismahdollisuus tai vaikka yrityksen mobiili nettisivu, Snapmainosten klikkausmäärä on viisi kertaa korkeampi kuin vastaavien somealustojen mainosten klikkimäärät!

2.  Geofiltterit

Snapchatissä videota tai kuvaa voi muokata pyyhkäisemällä sormella oikealle tai vasemmalle. Näin voi esimerkiksi lisätä erilaisia filttereitä kellonajan, paikallisen lämpötilan, nopeuden tai geofilttereitä. Geofiltterit ovat paikkatietoon sidoksissa olevia pieniä kuvia, jotka snäppääjät näkevät sijaintitiedon ja ajan perusteella. Geofilttereitä käyttäjät voivat lisätä kertomaan missä on juuri nyt ja geofiltteri voi olla esimerkiksi kaupungin epävirallinen logo. Snapchat on kannustanut luomaan omia yhteisön geofilttereitä omalle paikkakunnalle, korkeakoululle, paikalliselle nähtävyydelle tai muulle julkiselle sijainnille. Geofiltterit ovat olleet ilmaisia eivätkä esimerkiksi yritysten tuotelogot ole aikaisemmin olleet sallittuja.

Snapchat tarjoaa yrityksille myös sponsoroituja geofilttereitä mainostamiseen. Mikäli yrityksen kampanja on tietyllä alueella, suuressa tapahtumassa tai useammassa haaraliikkeessä yhtä aikaa, antavat geofiltterit mahdollisuuden näkyvyyteen miljooniin ystäville lähetettäviin snäppeihin. Samalla geofiltterin avulla voi kohdentaa mainostustaan juuri niille käyttäjille, jotka ovat jo lähellä. Yhdysvalloissa yksittäinen kansallinen sponsoroitu geofiltteri tavallisesti tavoittaa 40–60 % päivittäisistä snäppääjistä!

3. Sponsoroidut filtterit

Mainostettavat filtterit, eli englanniksi Snapchat lenses, ovat täysin uusi tapa aktivoida brändiä.

Filtterit ovatkin hyvä mainostustapa, koska ne antavat käyttäjille mahdollisuuden leikkimiseen ja visuaaliseen iloitteluun. Filtterit voidaan tehdä täysin yrityksen brändin ehdoilla: vaikkapa tehdä käyttäjistä täysin vaikka brändin maskotin näköisiä! Aktivoidakseen filtterin, käyttäjien täytyy vain klikata omia kasvojaan videokuvassa pitkään ja pysyä hetken paikoillaan. Filtteri muokkaa kasvot ja ympäristön sellaiseksi kuin yritys haluaa. Jotkut filtterit sisältävät ohjeita kuten ”kohota kulmakarvojasi” tai ”avaa suusi” aloittaakseen jonkin animaation, joka antaa hauskan lisän kokemukseen. Filttereihin voi lisätä myös äänenmuunnoksen ja muita efektejä. Kun käyttäjä on leikkinyt linssillä tarpeeksi, hän voi lähettää kuvan tai videon ystävilleen tai lisätä sen Omiin tarinoihinsa. Keskimäärin käyttäjät kokeilevat filtteriä noin 20 sekuntia. Muutamia esimerkkejä näistä löytyy Adweekin kirjoittamasta artikkelista.

Snapchat voi oman harkintansa mukaan lisätä ’MAINOS’ tai ’Sponsoroitu’ -tunnisteen videomainoksiin, geosuodattimiin, mainostajan tehosteisiin, sekä muihin mainostuotteisiin tai mainossijoitteluihin. Toiminnot ovat varmasti yrityspuolelle erittäin tervetulleita!

Snapchat Memories – kuvat ja videot puhelimen albumista Snapchatiin

Snapchat

Esimerkkejä Snapchat markkinoinnista

Esimerkkejä Snapchat-markkinoinnista

Snapchat