Sosiaalinen media eri muodoissaan tarjoaa paljon mahdollisuuksia neuvontatyöhön. Avaan tässä blogissa muutamia mahdollisuuksia miten ohjaavat ihmiset voivat käyttää Facebookia, Instagramia tai YouTubea työssään hyväksi.

Miksi käyttäisit somea ohjaustyössä?

Ihmiset viettävät somessa valtavasti aikaa. Keskimäärin suomalainen viettää lähes seitsemän tuntia viikossa erilaisten somekanavien parissa (lähde) ja keskiverto nuori viettää somen parissa jopa 15–20 tuntia viikossa (lähde).

Koska somekanavia on jo sinänsä monia, ylimääräisiltä tuntuvat erilliset oppimisalustat eivät välttämättä ole niitä mielekkäimpiä ja houkuttelevimpia vaihtoehtoja neuvonnan tai ohjauksen kohderyhmälle. Siksi ohjaus on hyvä tuoda lähelle kohderyhmää – sinne missä he jo muutenkin aikaansa viettävät, siis sosiaaliseen mediaan.

Sosiaalisen median tavoittavuus
Facebook on käytetyin somekanava suomalaisten yli 25-vuotiaiden keskuudessa. Instagramia puolestaan käytetään hyvin aktiivisella tavalla. Keskimäärin suomalainen viettää sosiaalisen median parissa lähes 7h viikossa.

Facebook-ryhmät tarjoavat hyviä ominaisuuksia ohjaustyöhön

Facebook kehittää ryhmiään koko ajan aktiivisesti. Tällä hetkellä ryhmiä on kolmenlaisia: julkisia, suljettuja sekä salaisia. Julkisen ryhmän sisällöt ovat kaikkien nähtävillä, suljetun ryhmän sisällöt ovat vain jäsenten nähtävillä, salainen ryhmä on piilotettu jopa hausta, eikä sitä voi löytää, vaikka etsisi.

Ohjaustyössä on hyvä käyttää suljettua ryhmää. Tällöin ryhmään pitää pyytää liittymislupa ja ylläpitäjä hyväksyy tai hylkää jäsenpyynnöt.

Ohjaus- ja neuvontaryhmiin liittyviä hyviä ominaisuuksia ovat esimerkiksi:

  • Kyselyt
  • Tiedostojen lisäys
  • Asiakirjojen jakaminen
  • Livevideot (voit jakaa myös kuvaruudun, eli tämä muistuttaa hyvin pitkälti webinaaria)
  • Videoiden katseluryhmät
  • Mentorointi
  • Yksiköt (opiskelumateriaalin jako ja järjestelmällinen läpikäynti)

Näistä lisää alla.

Järjestä kysely Facebook-ryhmässä

Ryhmissä voidaan järjestää kyselyitä, joihin voi vastata ainoastaan ryhmän jäsenet. Tällä tavoin ryhmäläisiä voidaan osallistaa monin eri tavoin. Kysy ryhmäläisiltä mielipiteitä, minkälaisia sisältöjä he haluavat tai vaikkapa tapaamispäivävaihtoehtoja. Vain mielikuvitus on rajana.

Facebook kysely

Lisää tiedostoja Facebook-ryhmään

Jos ryhmässä halutaan jakaa paljon tietoa, kannattaa pohtia voisiko osan tiedosta jakaa erillisinä tiedostoina. Voit jakaa mitä tahansa tiedostomuotoja, joita yleensäkin käytät.

Tiedostojen jakaminen Facebook ryhmässä

Tee livevideo Facebook-ryhmäläisille

Livevideot ovat loistava tapa jakaa nopeasti tietoa isommalle porukalle. Lähes jokainen sosiaalisen median alusta tarjoaa tämän mahdollisuuden. Facebookissa tämä toimii erityisen hyvin, koska voit tehdä livevideon myös rajatulle porukalle, eli nimenomaan suljetussa ryhmässä. Jos Facebookissa tekee livevideon ryhmän sisällä, sitä ei voi jakaa ryhmästä ulos. Julkaisun alla ei ole jakovaihtoehtoa ollenkaan.

Livevideon tehtyäsi, voit säilyttää sen ryhmässä tai voit poistaa sen – valinta on sinun.

Livevideo on normaalia videotiedostoa nopeampi vaihtoehto siksi, että se on

  • reaaliaikainen
  • interaktiivinen
  • sitä ei voi tekstittää
  • sitä ei editoida, ja siksi saat paljon anteeksi laadussa, kaikki ymmärtävät, että video on mikä on, koska se on tehty hetkessä

Lue Facebook livestriimaus oppaamme

Livevideo toimii yhtä hyvin myös Instagramissa, YouTubessa ja Twitterissä, mutta siellä et voi rajata livevideon katselijoita yhtä tehokkaasti kuin Facebookissa.

Käytä videoiden katseluryhmiä ohjauksessa Facebookissa

Facebook toi katseluryhmät jo jokin aika sitten ryhmiin, mutta harva on hoksannut käyttää niitä opetustarkoituksessa. Jos teillä sattuu olemaan useampia videosisältöjä, kannattaa ne toki jakaa muullekin porukalle. Jos kyseessä on informatiiviset videot, katseluryhmässä oleva keskustelumahdollisuus voi olla hyvinkin hyödyllinen.

Luomalla katseluryhmän voit katsella mitä tahansa julkista videota Facebookissa reaaliajassa muiden ihmisten kanssa.

Voit luoda katseluryhmän uutisista, aikajanalta, ryhmässä, sivulla tai mistä tahansa videosta, jota katsot. Sinun on oltava ylläpitäjä tai editori, jotta voit luoda katseluryhmän sivulla.

Katseluryhmän alettua voit keskustella katseluryhmässä olevien kavereiden kanssa. Kun lopetat katseluryhmän, sivullesi tallennetaan julkaisun muodossa yhteenveto kaikista katseluryhmän aikana katsotuista videoista. Katseluryhmän aikana julkaistut kommentit näkyvät katseluryhmän yhteenvetojulkaisussa. Käyttäjät voivat myös lisätä kommentteja suoraan yhteenvetojulkaisuun.

facebook katseluryhmä

Mentorointimahdollisuus Facebook-ryhmissä

Mentorointi on nyt mahdollista Facebook-ryhmissä. Jos vedät ryhmää, missä on sekä kokeneempia että aloittelevia henkilöitä, suosittelen ehdottomasti mentoriominaisuutta. Se täytyy erikseen ottaa käyttöön.

Mentorointi on saatavilla valikoiduissa ryhmissä. Ryhmän jäsenet voivat valita mentorointikumppaninsa ja saada henkilökohtaista tukea toiselta ryhmän jäseneltä. Mentorointi voi kestää enintään kymmenen viikkoa. Mentoroinnin päätyttyä pystyt edelleen näkemään kaiken, mitä sinä ja kumppanisi jaoitte. Ryhmän jäsenten oltava vähintään 18-vuotiaita voidakseen tarjota tai pyytää mentorointia.

Voit lisätä Mentorointi-välilehden Facebook-ryhmään tai poistaa sen näin:
  1. Klikkaa uutisissa vasemmassa valikossa Ryhmät ja valitse ryhmäsi.
  2. Klikkaa ryhmän kansikuvan alla Lisää ja valitse Muokkaa ryhmän asetuksia.
  3. Vieritä alas kohtaan Osiot.
  4. Klikkaa Mentorointi-vaihtoehdon vieressä Lisää tai Poista.
  5. Vieritä alas ja klikkaa Tallenna.

mentorointi facebook

Opiskeluyksiköt tavoitteelliseen ohjaukseen Facebook-ryhmissä

Jos ryhmä toimii pääasiassa Facebookissa, eikä jaa materiaaleja muualla, voit lisätä ns. yhteisöllisen oppimisen yksiköitä ryhmään. Yksiköt voivat olla mitä tahansa sisältöjä: kuvia, tekstejä, videoita eri tiedostomuodoissa. Voit määritellä jo ennakkoon ovatko osiot pakollisia vai vapaaehtoisia suorittaa.

facebook yksiköt
Jos ryhmän ylläpitäjä on asettanut ryhmään ns. yhteisöllisen oppimisen yksiköitä, näet ne ryhmäläisenä näin.
facebook ryhmän yhteisöllisen oppimisen yksiköt
Ryhmäläinen voi joko valita itse mitä sisältöjä hän lukee ja katsoo tai ryhmän ylläpitäjä voi määritellä sisällöt tietyssä järjestyksessä luettaviksi.

Luo ryhmä Facebook-sivun alle

Yrityssivujen alle voidaan luoda ryhmiä neuvontaan tai ohjaukseen liittyen. Ryhmässä voi nykyään myös toimia yrityksenä tai organisaationa. Joillekin omalla profiililla toimiminen voi olla kynnyskysymys ryhmän ylläpitoon, joten sivuna toimiminen voi helpottaa käytännön tekemistä.

Sivu voi myös liittyä ryhmiin ja toimia siellä sivun nimellä, sillä oletuksella, että ryhmän ylläpitäjä hyväksyy sivun jäseneksi.

facebook ryhmä sivun alle
Tässä on esimerkki organisaatiosta, joka on perustanut lisäryhmän sivunsa alle. Opintokeskus Sivis on myös ryhmän ylläpitäjä. Näin ryhmä toimii koko ajan Siviksen vetämänä ja kaikki tärkeät viestit tunnistaa helposti, koska ne eivät ole henkilöprofiilin alla, vaan organisaatioprofiilin tekemiä.

Ohjaa ihmiset ryhmään suoraan sivulta

Facebook-sivulta voit ohjata ihmisiä suoraan liittymään ryhmääsi. Jos ryhmiä on useita yhden sivun alla, valitse tärkein ja ohjaa suoraan sinne. Alla esimerkki.

facebookissa painikkeella voi ohjata ihmisiä liittymään ryhmään
Facebook-sivulla kanteen voi valita yhden painikkeen, joka ohjaa ihmisiä tekemään jotakin. Jos ryhmät ovat tärkeä elementti organisaation toiminnassa, ihmisiä kannattaa ohjata suoraan pääsivulta ryhmään.
ohjaa ihmisiä liittymään facebook ryhmään
Kun muokkaat kannen painiketta, saat tällaisen valikon. Alimmainen vaihtoehto on se, jolla ohjaat ihmisiä liittymään suoraan ryhmääsi.

Suunnittele, toteuta ja ajasta

Koska ohjaustyössä on paljon ad hoc -tekemistä, mitä enemmän pystyt suunnittelemaan ja tekemään ennakkoon, sitä paremmin pystyt keskittymään äkkiä ilmeneviin toiveisiin. Facebook-julkaisujen ajastaminen on todennäköisesti tuttua sivujen ylläpitäjille. Tämä on kuitenkin mahdollista myös joissakin Facebook-ryhmissä. Kokeile onko omassasi!

Jos sen sijaan työskentelet Instagramin parissa, ajastaminen onnistuu erilaisilla työkaluilla, kuten Laterilla. Jos sinulla on kuitenkin myös Facebook-sivu, ota käyttöön Facebook creator studio, joka mahdollistaa Instagram-ylläpidon ja mm. ajastamisen sen kautta.

YouTube-videot voit niin ikään julkaista ajastetusti, täältä löydät YouTuben omat ohjeet tähän.

Instagram sitouttaa muita kanavia paremmin

Instagram sitouttaa huomattavasti muita kanavia paremmin seuraajat. Siksi sitä kannattaa käyttää

  • kyselyihin
  • kommentointii
  • yksityisviestintään
  • stooreihin

Kysy ja anna vaihtoehtoja Instagramissa

Instagramin viihteellisiksi tarkoitettuja mahdollisuuksia voi käyttää erinomaisesti myös neuvontatyössä. Kyselyiden avulla saat seuraajiltasi tietoa heidän mieltymyksistään ja mielipiteistään. Kyselyyn on erittäin helppoa vastata, se ei vaadi kuin yhden klikin. Kysy vaikka kummasta vaihtoehdosta seuraajasi haluavat seuraavaksi kuulla.

Kysely lisätään oman kuvan tai videon päälle. Tarinasi katsojat voivat antaa kyselylle oman äänensä, jonka jälkeen he näkevät kyselyn senhetkisen äänijakauman.

instagram kysely

Pyydä seuraajiltasi kommentteja ja kysymyksiä Instagramissa

Instagram on vienyt kyselyn ja kommentoinnin aivan omalle tasolleen, kun se lisäsi kysymykset-toiminnon stooreihin.

Kysymykset-toiminnolla voit luoda kuvan tai videon päälle laatikon, jonka kautta seuraajasi voivat kirjoittaa sinulle kysymyksiä.

instagram kyselyboksi instagram kyselyboksi vastaukset

Myös YouTube sopii neuvontaan

YouTube sopii neuvontatyöhön erinomaisesti, sillä se on Suomessa 15–24-vuotiaissa tavoittavin kanava (lähde).

YouTube on maailman toiseksi suurin hakukone (lähde) ja Googlen omistama palvelu. Siksipä YouTube-sisällöt nousevat Googlen hakutuloksissa ylös helposti.

Jos tarkoituksena on jakaa helposti löytyvää tietoa yleisesti, YouTube on todennäköisesti se paikka, mistä ensimmäisenä lähdetään etsimään videosisältöjä. Muihin somekanaviin verrattuna se toimiikin paremmin sisällön säilytyspaikkana ja YouTube-sisältöä voi kategorisoida huomattavasti muita kanavia paremmin. Luomalla soittolistoja voidaan järjestellä videoita sisällön mukaisesti.

Toisin kuin Facebook, YouTube on loistava paikka helposti löydettävän, hallittavan ja säilyvän mediakirjaston luomiseen

Koska YouTubeen tullaan varta vasten katsomaan videoita, joten sisällöt voivat olla laajempia ja syväluotaavimpia kuin muissa somekanavissa.

Jaa videot YouTubessa kaikille tai rajatulle yleisölle

Voit jakaa videosi YouTubessa joko kaikkien nähtäväksi tai siten, että vain ne, joilla on linkki videoon, voivat nähdä videon. Siksi YouTube toimii oikein hyvin kanavaksi, jos sinulla on videoita, jotka on tarkoitettu vain rajatulle yleisölle.

youtube videon näkyvyys
Voit valita YouTube-videota ladatessasi kuka voi katsella sitä.

Käytä arkea helpottavia työkaluja

Jos tuntuu, että tekemistä riittäisi, mutta mistä aika sen tekemiseen, ota avuksesi työkaluja, joilla voit ajastaa sisältöjä useampaan eri kanavaan ja ryhmiin. Suosittelen ehdottomasti tutustumaan sometyökaluista kertovaan kirjoitukseeni. Mainitsen kirjoituksessa ainakin seuraavat työkalut:

Lataa sosiaalinen media ohjaustyössä -koulutusmateriaali

Lataa materiaali tästä

 

 
Lue lisää  Somemarkkinoinnin palveluistamme

Sisältöjen versiointi eri somekanaviin

Sisältöjen versiointi eri kanaviin

Sisällöntuotanto

Edulliset somehallintatyökalut

Edulliset somehallintatyokalut

Sosiaalinen media