Kuulun kesätyöntekijä, Helka Oja, teki kyselyn 15-18 vuotiaille heidän sosiaalisen median käyttötottumuksistaan. Kyselyyn saatiin 5 päivän aikana mahtavat 189 vastausta. Välittömästi tämän kappaleen alta löydät 4 kohdan yhteenvedon tärkeimmistä huomioista ja vielä alempaa löydät tarkemman analyysin ja yksityiskohtaisemmat tiedot eri kysymysten vastauksista!

Suosituimmat some-kanavat:

  • 3 suosituinta some-kanavaa 15-18v ikäryhmässä ovat FacebookYoutube ja Whatsapp – kaikki käyttävät näitä!
  • Instagram on tulossa seuraavana kolmen suuren joukkoon – nyt on aika aktivoitua tässä kanavassa, jos haluaa olla mukana siellä missä tapahtuu.
  • Terävimmän kärjen jälkeen some-palveluiden käyttö pirstoutuu eri ala-ryhmiin: ask-feimit löydät Ask.fm:stä, hipstateinit Tumblrerista jne.
  • Instagramin pikkusisko on nimeltään We heart it – tätä kanavaa kannattaa myös pitää silmällä!

Video, TV ja muu media:

  • Youtuben suosio on murskaavaa kautta linjan – online-videoiden käyttö on 15-18v ikäryhmässä kolmanneksen suositumpaa kuin perinteisen TV:n katselu
  • Mainostajille tämä tarkoittaa sitä, että nyt viimeistään kannattaa alkaa tutustumaan myös Youtuben videomainoskampanjoihin Adwords tekstimainosten lisäksi. Kuulu auttaa mielellään mainoskampanjoiden toteuttamisessa.
  • Ilmaiset tv-palvelut ovat kovassa käytössä: KatsomoYleAreena ja Ruutu
  • Netflix on suosituin maksullinen tv-palvelu
  • Spotify on suosituin musiikkipalvelu

Yhteydenpito:

  • Whatsapp on kaikilla käytössä – ja on jopa suositumpi kuin puhelut ja tekstiviestit, jotka tulevat hyvänä kakkosena
  • Pikaviestinten rooli korostuu kännykkäsovellusten käytössä: WhatsappSnapchat ja Kik.
  • Sähköpostin käyttö on todella vähäistä tässä ikäryhmässä yhteydenpitoon

Suosituimmat nettikaupat

 

Yhteenveto vastauksista, analyysi ja miten kysely toteutettiin

  • Kysely toteutettiin Google Docs lomakkeen avulla.
  • Linkkiä kyselyyn jaettiin sosiaalisen median eri kanavissa.
  • Vastaukset kerättiin 5 päivän aikana 23-27.6.2014.
  • Määräaikaan mennessä vastauksia saatiin 189 kappaletta.
  • Kohderyhmä oli 15-18 vuotiaat nuoret.
  • Vastauksista 80 prosenttia tuli naisilta ja 20 prosenttia miehiltä (huom. jakauma vaikuttanee vahvasti esim. nettikauppamieltymyksiin)

Kysely sisälsi kuusi eri kysymystä:

  1. Mitä some-kanavia käytät?
  2. TOP 10 käytetyimmät sovellukset kännykässäsi?
  3. Miten kulutat mediaa?
  4. Millä pidät yhteyttä kavereihisi?
  5. Parhaat nettikaupat TOP 3
  6. Mitä some-kanavia käytät?

Bonus – myös nämä mainittiin vapaan tekstin vastauksissa:

  • Hot or Not on se aito ja alkuperäinen peli, jonka kautta muut voivat tsekata sinut ja sinä voit tsekata heidät sekä kuumimmat tyypit ympärilläsi. Hot or Not näyttää, miten suosittuja sinä ja kaverisi olette.
  • The Backplane – Gather around what’s important to you. Fully express yourself with like-minded individuals.
  • Twitch.tv is a live streaming video platform focused on e-sports and video gaming.-
  • Bandsintown – Get – local live music and concert recommendations for your town. View any artist’s tour dates and buy tickets from the cheapest ticket seller.
  1. Top 10 käytetyimmät sovellukset kännykässäsi?
  1. Miten kulutat mediaa?
  1. Millä pidät yhteyttä kavereihisi?
  • Whatsapp on kaikilla käytössä – suositumpi kuin puhelut ja tekstiviestit
  • Puhelut ja tekstiviestit ovat edelleen suosittuja
  • Oikeassa elämässä tapaaminen on vieläkin muodissa 🙂
  • Messengeriä ja Skypeä käytetään jonkin verran
  • Sähköpostin käyttö on todella vähäistä tässä ikäryhmässä yhteydenpitoon
  1. Parhaat nettikaupat top 3
  • 139 eri verkkokauppaa mainittu vastauksissa!
  • 4 suosituinta nettikauppaa erottuu selkeästiH&MNellyZalando ja Ebay
  • Todella monipuolista ja pirstoutunutta – vastauksissa on 93 kauppaa minkä on maininnut vain 1 vastaaja
  • Bubbling under – varta vasten kohderyhmän makuun räätälöidyt vaatekaupat: EMPForever21JunkyardSheinsideBubbleroomAsos