Sosiaalisessa mediassa tapahtumien markkinointia on mahdollista tehdä hyvin kohdennetusti. Tapahtuman ennakko-, tapahtumanaikainen sekä jälkimarkkinointi on nyt entistä helpompaa Facebook-markkinoinnin uusien kohdennustyökalujen ansiosta. Mutta miten osallistujat kannattaa ja voi aktivoida?

Aktivoi ensin olemassa oleva yhteisö

Jos luot tapahtumallesi Facebookissa erillisen tapahtumasivun, kannattaa ensimmäiseksi kutsua siihen omalla yrityksen Facebook-sivuilla jo olemassa olevat tykkääjät sekä tapahtumasta kiinnostuneet kontaktit.  Huomaathan, että mikäli tapahtuman kutsulista on pitkä, Facebook saattaa ilmiantaa tapahtuman roskapostiksi. Facebook onkin rajoittanut jokin aikaa sitten kutsuttujen määrää; yksi ihminen voi lähettää enintään 500 kutsua/tapahtuma. Jos kuitenkaan kutsutuista ei tarpeeksi moni aktivoidu painamaan ”kiinnostunut” tai ”osallistuu”-painiketta, Facebook rajoittaa kutsumismahdollisuutta.  

Yleisön aktivoimisen lisäksi kannattaa muistaa sitouttaa tapahtuman esiintyjät, puhujat, yhteistyöorganisaatiot, työntekijät sekä mahdolliset tapahtuman vapaaehtoiset toimijat. Erityisesti jos alallasi on vaikuttajia, jotka osallistuvat aktiivisesti samankaltaisiin tapahtumiin, voit sitouttaa heidät kertomaan omasta osallistumisestaan. Käytäntö on osoittanut, että tapahtuman esiintyjän julkaistessa tiedon osallistumisestaan, tavoitat helposti esiintyjän omat kontaktit/fanikunnan ja saat tapahtumallesi potentiaalisia uusia asiakkaita. 

Milloin maksettumainontakannattaa aloittaa? 

Tapahtuman markkinointikalenterin suunnittelu on tietysti tapauskohtaista, mutta nyrkkisääntönä voidaan pitää, että rahallisia markkinointipanostuksia kannattaa erityisesti laittaa kolmessa eri vaiheessa riippuen siitä, kuinka ajoissa tapahtumasta ilmoitetaan ja kuinka nopeasti tapahtuman liput myydään loppuun.

Ensimmäinen panostus kannattaa yleensä tehdä tapahtuman julkaisun ja lipunmyynnin alkamisen yhteydessä, varsinkin jos tapahtuma esimerkiksi julkaistaan jo vuotta ennen. Toinen vaihe on muutamaa kuukautta ennen tapahtumaa ja viimeiseksi, jos lippuja tapahtumaan on vielä jäljellä juuri tapahtuman kynnyksellä.  

Jos esimerkiksi järjestät koulutussarjakokonaisuuden syksyllä, kannattaa markkinoida koko syksyn koulutustarjontaa elokuun lopussa kesälomien jälkeen. Yksittäisten koulutusten markkinointi voidaan aloittaa puolestaan noin kuukautta ennen koulutusta. Markkinointiajankohtaan vaikuttavat luonnollisesti myös useat seikat, kuten milloin halutaan osallistujien viimeistään ilmoittautuvan tai lunastavan paikkansa tapahtumaan, paljonko koulutuspaikkoja on tarjolla sekä mikä on minimiosallistujamäärä, jotta tapahtuma toteutuu. Yksinkertaistettuna markkinointipanostusten ajankohtaan vaikuttaa ensisijaisesti se, missä ajassa tietty tuotemäärä tulisi olla myytynä. 

Kenelle mainontaa kannattaa kohdentaa? 

Maksettua markkinointia tehdessä on tärkeää tuntea asiakkaat eli kenelle markkinoidaan ja minkälaiset markkinointiviestit puhuttelevat kohderyhmää. Markkinointi voidaan esimerkiksi aloittaa oman yrityssivun tykkääjille sekä samasta aihepiiristä kiinnostuneille ihmisille. Markkinointialueet kannattaa suunnitella oman tapahtuman yleispiirteiden mukaan. Markkinointia voidaan tehdä esimerkiksi alueellisesti tapahtuman lähialuille, jos pääasialliset osallistujat tulevat tapahtumaan paikkakunnalta. Kannattaa myös muistaa, että jos tapahtumasi koskee jotakin spesifiä alaa, kannattaa mainontaa tehdä myös kansainvälisesti alan asiantuntijoille ja harrastajille.  

Facebookissa on mahdollista markkinoida tapahtumasivua suoraan. Aikaisemmin tapahtumavastausten saaminen maksetun mainonnan avulla oli suhteellisen kallista, mutta tällä hetkellä (Facebook kehittäessä tapahtumasivuja) mainostaminen on varsin edullista varsinkin sellaisilla tapahtumasivuilla, joihin tuotetaan säännöllisesti omaa sisältöä ja asiakkaita sitoutetaan aktiivisesti.

Facebook-mainonnan kohdentaminen osallistujille ja tapahtumasta kiinnostuneille   

Facebookin mainostyökalusta löytyy mainoskohdennusmahdollisuus, jonka avulla Facebook- ja Instagram-mainokset voidaan kohdentaa suoraan henkilöille, jotka ovat painaneet Facebook-tapahtumasivulla ”kiinnostunut” tai ”osallistuu”-toimintoa. Tämä kohdentamistapa on erityisen hyvä, sillä usein tapahtumaan käydään painamassa ”kiinnostunut” tai ”osallistuu” -nappia hyvissä ajoin ennen tapahtumaa, mutta tapahtumanpäivämäärät tai lippujen osto saatetaan unohtaa. Mainostuksen avulla saadaan nämä potentiaaliset kävijät aktivoitumaan tapahtuman alla. 

Mukautetun kohderyhmän pääsee Facebookin mainostilillä luomaan kohderyhmä-kohdasta, josta voi valita ”luo uusi” -toiminnon. Tästä kohdasta pystyy luomaan mukautetun kohderyhmän eli mainostamaan tapahtumasivulla osallistuneille ja/tai kiinnostuneille.  

Mukautetun kohderyhmän luominen osa 1

Valikosta valitaan ”sitoutuminen”, jonka alta löytyy puolestaan kohta, jossa voidaan sitouttaa nimenomaan yrityksesi kaikkiin tapahtumiin tai johonkin nimenomaiseen tapahtumaan osallistuneet henkilöt.  

Mukautetun kohderyhmän luominen - osa 2

Mukautetun kohderyhmän luominen - osa 3

Mukautettua kohderyhmää luotaessa voit valita sivun tai yksittäisen tapahtuman, jonka tapahtumiin osallistuneille ja/tai kiinnostuneille kohdennetaan mainontaa. Lisäksi voit valita päivien määrän, jonka aikana kohderyhmässä olevat ihmiset ovat olleet vuorovaikutuksessa sisältösi kanssa. Maksimissaan markkinointia voidaan tehdä 365 päivän sisällä yrityksesi sivun tai tapahtumasivun kanssa vuorovaikutuksessa olleille ihmisille.

Mukautetun kohderyhmän luominen - osa 4

 

Mukautetun kohderyhmän luominen - osa 5

Tapahtuman osallistujille kohdennettu markkinointi on loistava tapa muistuttaa tapahtuman olemassa olosta, kannustaa hankkimaan liput hyvissä ajoin, antaa mahdollisia tarjouksia tai tiedottaa tapahtumaan tulleista muutoksista tai lisäesiintyjistä. Toimintoa voi myös käyttää tapahtuman jälkimarkkinoinnissa ja muistuttaa esimerkiksi varaamaan kalenterista jo tapahtuman seuraavan vuoden päivämäärät.

Olemme markkinoineet menestyksekkäästi kymmeniä tapahtumia niin kansallisesti kuin kansainvälisesti, joista esimerkkeinä muun muassa EU CNC, Technology Disrupting Finance, Polar Bear Pitching, Salesvation ja Smart City -seminaari. Jos haluat ulkoistaa tapahtumamarkkinoinnin, ota yhteyttä ja pyydä tarjous. 

Tarjouspyyntö tapahtuman markkinointiavusta

Tapahtumamarkkinointi sosiaalisessa mediassa

Tapahtumamarkkinointi on tehokasta ja edullista sosiaalisessa mediassa.

Tapahtumamarkkinointi

Vinkit tapahtumamarkkinointiin tapahtuman jälkeen

Tapahtuman jälkimarkkinointi

Tapahtumamarkkinointi