Hashtageja voi hyödyntää lähes jokaisessa sosiaalisen median kanavassa, mutta varsinkin Instagramissa niiden tehokas hyödyntäminen on todella suotavaa. Instagram-tilin kasvatuksessa toimiva hashtag-strategia on todella tärkeä, koska hashtagejä hyödyntämällä voidaan ansaita suuria määriä orgaanista näkyvyyttä, ja vielä täysin uudelta yleisöltä.

Onko hashtageillä merkitystä?

Hashtagien käytöllä todella on merkitystä, jos mietitään julkaisujen tavoittavuutta Instagramissa. Oheinen kuva esimerkkinä. Vasemman puoleiseen kuvaan on lisätty 30 kappaletta hashtageja, oikeanpuoleiseen vain yksi todella yleinen hashtagi. Kuten huomataan, julkaisu johon lisätty reilulla kädellä hashtageja, on ansainnut jopa 74 % julkaisun näytöistä muualta kuin omien seuraajien piiristä. Julkaisun tavoittavuus nousee siis aivan uusiin lukuihin, ja tämä on kaikki orgaanista näkyvyyttä.

30 hashtagiä / julkaisu

Jokaiseen julkaisuun voi lisätä 30 hashtagiä. Aiemmin oli mahdollista hyödyntää 60:tä hashtagiä lisäämällä 30 kuvauskenttään ja 30 kommenttikenttään, mutta Instagram on rajoittanut sittemmin hashtagien määrää. 30 hashtagia julkaisua kohden voi kuulostaa paljolta, mutta kuten yllä oleva kuva osoitti, ei niiden käyttöä kannata säästellä.

Miten valita oikeanlaiset hashtagit

Hashtagien valitsemiseen löytyy vaikka minkälaista työkalua internetin täydeltä. Näistä työkaluista ei kuitenkaan ole yleensä kauhesti apua, jos kohderyhmänä on suomalaiset, ja käytettävillä hashtageilla ei haluta liikennettä ulkomailta. Niin tai näin, suosittelen itse keräämään hashtagi-listoja, joista on helppo napata sopivat hashtagit julkaisuun. Listat voi rakentaa vaikka exceliin aiheittan, jolloin pystyy helposti valitsemaan sopivan listauksen ja yhdistelemään sopivia hashtageja eri listauksista.

Valitut hashtagit ei kannata olla niitä kaikkein suosituimpia, varsinkaan jos kyseessä on globaalisti käytettävät hashtagit. Suosituimpia hashtageja merkataan kuviin harvase sekunti, joten julkaisusi häviää välittömästi kaiken muun kuvavirran mukana. Kannattaa valita mieluummin hieman vähemmän käytettyjä hashtageja, joita lisäämällä on myös mahdollisuus päästä suosituimmat -sivulle.

Hashtagi-pilvi ruma?

Monesti tuntuu olevan syynä hashtagien säästeliäälle käytölle niiden rumuus julkaisun yhteydessä. On totta, että 30:n kappaleen hashtag-pilvi ei näytä julkaisun kuvauskentässä varsinaisesti herkulliselta. Yleinen temppu on tiputtaa hashtagit ensimmäiseen kommenttiin, jolloin niitä ei automaattisesti näy. Tämä ei tutkitusti heikennä hashtagien tehoa.

Hashtagien seuranta

Hashtagien seuranta kannattaa ehdottomasti ottaa haltuun! Seuraamalla ja reagoimalla muiden kuviin samoilla hashtageilla jotka ovat sinunkin tililläsi aktiivisessa käytössä, löydät varmasti inspiraatiota omaan tekemiseesi, ja löydät myös uutta kohderyhmää tutkimaan sinun tiliäsi!

Graafikon vinkit: visuaalisesti parempaa sisältöä Instagramiin

Instagram

Miksi yrityksen kannattaa olla Instagramissa?

Näistä syistä yrityksen kannattaa olla Instagramissa.

Instagram

01.11.2019

Oulun toimistolla ollaan tänään joulufiiliksissä @osuuskauppaarina mainosvideon kuvauksissa #kuuluvisual #osuuskauppaarina