LinkedInin suosio kasvaa tasaisesti, vaikka olemmekin vielä käyttäjämäärissä pohjoismaiden häntäpäässä. LinkedInin hyödyntämisessä viestintäkanavana on useampi eri osa-alue, joiden optimoimisella pystytään lisäämään kanavan käytön tehokkuutta.

Olen jakanut nämä osa-alueet karkeasti neljään eri kokonaisuuteen: profiilin sisältöön, visuaalisuuteen, aktiivisuuteen ja verkostoitumiseen.

KUVA

1. Profiilin sisältö

Ammattimainen profiili on täytetty huolellisesti, ja sen pohjalta henkilön osaaminen ja kokemuspohja ovat helposti hahmotettavissa. Mahdollisimman tarkasti täytetyt profiiliosiot auttavat sinua myös löytymäään LinkedInin hakutuloksissa.

Summary ja otsikko

Summaryn eli tiivistelmän tarkoituksena on kuvata ydinosaamistasi ja arvoasi asiakkaille. Tavoitteena on tiivistää taustaasi, vahvuuksiasi ja tavoitteitasi lyhyen tiivistelmän avulla.

Tiivistelmä suositellaan kirjoitettavan englanniksi, sillä useimmat  LinkedInin sisäiset haut tehdään juuri englannin kielellä. Jos haluat tukea englanninkielen kanssa, voit hyödyntää esimerkiksi Grammarly-ohjelmaa, jossa voit tarkistaa oikeinkirjoituksen helposti. Tiivistelmään kannattaa liittää vahvuutesi myös häshtägien avulla, jotta profiilisi linkittyy myös häshtäg-hakujen alle. Haluatko saada yhteydenottoja suoraa profiilisi kautta? Tässä tapauksessa suosittelen liittämään yhteystiedot tiivistelmä-osioon.

Otsikko on se lyhyt kuvaus, joka näkyy profiilikuvasi alapuolella. LinkedIn lisää tekstiksi automaationa nykyisen työpaikkasi tittelin. Virallinen työnimike ei aina kuitenkaan kerro kaikkea ydinosaamisestasi. Siksi onkin syytä miettiä, mikä iskulause sopii parhaiten kuvaamaan sinua ammattilaisena. Ole rohkea ja erotu joukosta!

KUVA

Osaamisen profilointi

Työhistoria-osiota ei kannata jättää vain otsikkotasolle. Kerro edellisten työpaikkojesi kohdalla mitkä olivat vastuualueesi, mitä saavutit ja opit kyseisessä työpaikassa, ja millainen kokemus työskentely yrityksessä oli (jos se oli positiivinen). Kannattaa muistaa, että osio toimii myös mainoksena nykyiselle työnantajallesi, joten ilmainen mainostila kannattaa ehdottomasti hyödyntää!

KUVA

Suositukset ja skillsit

Mikä olisikaan uskottavampaa osaamisen todentamista kuin muiden antamat suositukset? Jos haluat saada suosituksia kollegoiltasi, esimiehiltäsi tai alaisiltasi, niitä kannattaa kysyä henkilöiltä suoraan. Toinen hyvä vinkki on antaa suosituksia muille, tämä poikii usein niitä myös omaan profiiliin!

Skillsejä eli osaamisalueita mahtuu profiiliin yhteensä viisikymmentä. Nämä tulisi kaikkien löytää omasta osaamisestaan, joten pyri täyttämään nuo viisikymmentä osaamisaluetta skills-osioosi. Jos oman osaamisen tunnistaminen on vaikeaa, kannattaa aiheesta jutella vaikka kollegan kanssa. Muut osaavat monesti hetkessä kertoa, mitkä ovat juuri sinun vahvuutesi!

KUVA

2. Visuaalisuus

LinkedInin algoritmi ei tällä hetkellä tue visuaalisten sisältöjen lisäämistä julkaisuihin, mutta visuaalisuutta voi lisätä helposti suoraan omaan profiiliin.

Profiilikuva ja taustakuva

Ammattimainen profiilikuva on yksi tärkeimmistä visuaalisista elementeistä. Profiilikuvan olisi hyvä olla edestäpäin kuvattu tasaista taustaa vasten. Puhelimen kameralla saa nykypäivänä jo varsin hyviä kuvia, joten järkkäriä ei välttämättä tähän tarvita lainkaan.

On suositeltavaa, että profiilikuvassa ei näy muita kuin sinä itse. Tämä luo uskottavuutta ja ammattimaisuutta profiilillesi.

Taustakuvalla voit kertoa esimerkiksi osaamisestasi tai työnantajastasi. Onko yrityksellänne yhtenevät taustakuvat? Jos ei, voit tehdä taustakuvan helposti itse esimerkiksi Canva-ohjelmalla. Canvassa löytyy valmiina LinkedInin taustakuvan pohja, jolla saat kuvan suoraa skaalautumaan oikean kokoiseksi profiilissasi.

KUVA

Tiivistelmän ja työhistorian visuaalisuus

Kun profiilin sisällöt ovat kunnossa, voi profiilin viimeistellä visuaaliseksi. Tiivistelmä-osioon voi lisätä kuvia, videoita ja linkin esimerkiksi kotisivuille. Työhistoria-osioon kannattaa puolestaan lisätä yritykseen liittyviä kuvia, videoita tai vaikkapa lehtiartikkeleita. Muista, että osio toimii työnantajasi mainoksena, joten siinä voi hyvin tuoda esille yrityksen visuaalista ilmettä ja linkkejä esimerkiksi nettisivuille tai somekanaviin.

3. Verkostoituminen

Linkedinissä käydään paljon keskustelua siitä, milloin on soveliasta kutsua henkilöitä omaan verkostoonsa. Tuleeko ihminen tavata fyysisesti ennen kutsun lähettämistä?

Yksi LinkedInin tärkeimmistä hyödyistä on toimia verkostoitumisalustana. Omasta mielestäni avoin verkostoituminen kannattaa – sen voin kertoa jo omasta kokemuksestani. Olen avoimen verkostoitumisen myötä saanut uusia ystäviä, päässyt mukaan ryhmän ylläpitäjiin, saanut arvokkaita vinkkejä ja yhteistyömahdollisuuksia. Kaikki nämä olisivat jääneet saamatta jos olisin rajoittanut verkostoitumistani. Laajentamalla verkostoani olen myös rikastuttanut uutisvirtaa ja oppinut valtavasti eri alojen ammattilaisilta. Suosittelen siis lämpimästi, sillä mikä olisi pahinta mihin tuntemattoman kanssa verkostoituminen voi johtaa?

Saateteksti verkostoitumisessa

Kohtasitko Linkedinissä mielenkiintoisen henkilön, jonka kanssa haluaisit verkostoitua? Luot varmasti hyvän kuvan itsestäsi lähettämällä verkostoitumispyynnön liitteenä saateviestin. Kerro, miksi haluat liittyä lähestyttävän henkilön verkostoon ja minkä alan ammattilainen itse olet!

En kuitenkaan suosittele lähettämään myyntitekstiä tässä kontaktoinnin vaiheessa, se ärsyttää enemmän kuin houkuttelee ostamaan. Voit lähettää viestin painamalla henkilön profiilissa ”connect” ja valitsemalla sen jälkeen ”add a note”.

KUVA

4. Aktiivisuus

Jotta LinkedIn:in hyödyt saadaan asiantuntijuuden rakentamiseksi maksimoitua, on tärkeää osallistua aktiivisesti keskusteluihin. Kommentoi, jaa ja tykkää mielenkiintoisista julkaisuista. Rohkaistu myös itse julkaisemaan ja jakamaan osaamistasi muille. Mitä enemmän julkaiset hyödyllistä sisältöä, sitä enemmän vahvistat asiantuntijuuttasi ja tätä kautta kasvatat seuraajamäärääsi. Aloita yhdestä julkaisusta viikossa! Parhaimpiin tuloksiin päästään, kun julkaisuja tehdään useana päivänä viikossa.

Ole avuksi muille! Jaa tietoa, suosittele palveluntarjoajia ja vinkkaa osaajia. Nykypäivänä sosiaalisen myynnin merkitys korostuu, ja ostopäätökset vaativat pohjakseen vankan luottamuksen. Olemalla avuksi saat sen todennäköisimmin takaisin tulevaisuudessa ja kasvatat luottamusta verkostossasi. Uskalla olla oma itsesi! Älä rakenna keinotekoista some-presenssiä, vaan mieti miten voisit tuoda oman persoonasi esille somekanavissa.

Tärkeimmät Linkedin-uudistukset ja parhaimmat käyttövinkit

Tärkeimmät LinkedIn-uudistukset ja parhaimmat käyttövinkit

LinkedIn

LinkedIn-yrityssivun luominen

LinkedIn yrityssivun luominen on perusta yrityksen läsnäololle ja viestinnälle LinkedInissä.

LinkedIn