Kannattaako Tinderissä mainostaa?

“Swipe right”. Tinder tunnetaan kansan keskuudessa hauskasta tavasta löytää mahdollinen deittikumppani. Tinderissä deittikumppanin haku siis perustuu henkilön muokkaamiin profiileihin joita käyttäjä “swaippaa” kortteja oikealle tai vasemmalle sen mukaan, onko toinen käyttäjä kiinnostava vai ei. Meilläkin on testattu Tinderiä.

Markkinointi Tinderissä

Tinderissä mainostaminen tapahtuu Facebookin Audience Networkin kautta. Facebookin mainostyökalun Audience Networkissa mainostajan tulee erikseen klikkailla pois ne sovellukset, joissa ei halua mainostaa. Tinderissä vahingossa mainostaminen on siis hyvin mahdollista. Jos ET halua mainostaa Tinderissä, lue Audience Networkia käsittelevä kirjoituksemme. Mainos generoituu siis automaattisesti erilliseksi kortikseen Tinderiin.

Toinen, ehkä jopa mielestäni tehokkaampi tapa tehdä mainontaa Tinderissä, on tehdä suoraan profiili itse palveluun. Esimerkiksi VR ja kuntavaalien aikaan itse vaaliehdokkaat hyödynsivät kyseistä tapaa mainonnassaan. Erityisesti VR:n hellyttävä kampanja teemalla VR <3 kaukosuhteet, jossa siis markkinoitiin kilpailua, herätti monen huomion kekseliäällä kampanjoinnillaan.

Miksi Tinderissä kannattaa mainostaa?

Tinderin itsensä mukaan sitä käyttää maailmanlaajuisesti n. 46 miljoonaa ihmistä (2017). 46 miljoonaa potentiaalista kuluttajaa. Suomen kohdalla lukuja on hankalammin saatavilla, mutta sovellus on kasvattanut tasaisesti suosiotaan myös meillä ja “tinderöinti” on monelle sinkulle jo arkipäivää. Jos ajatellaan, että edes murto-osa näistä käyttäjistä klikkaa mainoksen käyttäessään sovellusta, on yrityksellä mahdollisuus tavoittaa useita tuhansia uusia (tai vanhoja) asiakkaita.

Suomessa mm. Lumo-kodit, VR ja Gigantti ovat hyödyntäneet Tinderiä markkinoinityökaluna. Erityisesti yli 30-vuotiaiden käyttäjien määrä on lisääntynyt sovelluksessa, ja nämä käyttäjät ovat jo kulutusvoimaisia käyttäjiä. Myös ne, jotka eivät ole aktiivisia esimerkiksi Instagramissa tai Facebookissa, voivat olla hyvinkin aktiivisia Tinderin käyttäjiä, sillä palvelua ei välttämättä koeta samanlaiseksi somepalveluksi kuin edellä mainitut.

Jos siis mietit, hyötyisitkö juuri sinä Tinderissä mainostamisesta, kannattaa aloittaa siitä sopiiko yrityksesi tai tuotteesi Tinderin luonteeseen. Toisekseen on hyvä miettiä, millaista kohderyhmää havittelet. Lopuksi kannattaa miettiä, millä tavalla ja millainen mainostus toimisi Tinderissä. Vaikka mainonta Tinderissä on vielä melko vähäistä Suomessa, se nostaa koko ajan suosiotaan ja kekseliäät mainokset voivat toimia todella hyvin.

Mieti siis, oletko sinä ja Tinder hyvä ‘match’!

P.S kirjoittaja on ahkera Tinderin käyttäjä ja auttaa mielellään muiden profiilien muokkaamisessa.

Tinder – sosiaalisen median deittisovellus

Tinder sovellus

Sosiaalinen media

Facebook-mainosten sijoittelupaikat

facebook-mainosten-sijoittelupaikat

Facebook