Digitaalinen markkinointi ja markkinointi sosiaalisessa mediassa ovat jatkuvassa murroksessa. Markkinoinnin menestys nojaa kahteen asiaan: osto- ja markkinointitrendien tunnistamiseen ja tuntemiseen sekä jatkuvaan sisällön muokkaamiseen ja optimoimiseen. Kokosimme viisi vinkkiä sisältömarkkinointiin.

1. Markkinointiautomaatio ja analytiikka

Markkinoijat käyttävät jo lukuisia erilaisia työkaluja seuratakseen verkkomarkkinoinnin kattavuutta, sitouttavuutta ja tulosta. He käyttävät jopa 50 % työajastaan laadukkaan ja sitouttavan sisällön tuottamiseen ja nojaavat automaation sisällön levittämiseksi juuri oikealle kohderyhmälle. Asiakkaan odotusten ja tarpeiden tunnistaminen nousee koko ajan tärkeämmäksi ja tälle pitäisi pystyä tarjoamaan ajankohtaista tietoa ja viihdettä juuri hänelle oikeaan aikaan. Tiedätkö, missä vaiheessa ostoprosessia asiakkaasi on, kun hän nostaa puhelimen tai saapuu liikkeeseesi? Markkinointiautomaatio on työkalu kartoittaa asiakkaan tarpeet ja tarjota hänelle juuri sitä, mitä hän haluaa.

2. Sisältömarkkinoinnin merkitys kasvaa

Monella yrityksellä on jo blogi, jossa he jakavat asiakkailleen arvokasta tietoa helposti saavutettavassa muodossa. Samalla blogi kasvattaa www-sivun liikennettä ja nostaa näkyvyyttä hakukoneissa. Myös sosiaalisen median kanavissa on herätty jo sisältömarkkinointiin perinteisen ”Osta, osta, osta!” -markkinoinnin sijaan. Pysähdy hetkeksi miettimään: jos et työskentelisi yrityksessäsi, seuraisitko itse sosiaalisen median kanavaanne? Onko julkaisemanne sisältö mielenkiintoista, viihdyttävää tai kouluttavaa? Herättääkö sisältö tunteita?

Mikäli vastaus ei ole vahva kyllä, on syytä tarkastella sisältöänne. Onko sisältö, jota julkaiset, monipuolista? Käytättekö visuaalisia elementtejä, kuten kuvia ja videomateriaalia? Tarjoatko seuraajillesi jotain, mitä he odottavat tai tarvitsevat?

Tehokas sisältömarkkinointi pohjautuu taustatutkimukseen ja dataan – tunne asiakkaasi, älä oleta tuntevasi! Dataa ja analytiikkaa on saatavilla myös ilmaiseksi esimerkiksi sosiaalisen median kanavien omilla analytiikkatyökaluilla. Syvempää dataa käyttäjistä saat maksullisilla analytiikkatyökaluilla ja markkinoinnin automaation työkaluilla. Datan avulla saat käsityksen siitä, mistä asiakkaasi ovat kiinnostuneita ja millainen sisältö heitä viehättää. Lisäksi opit, milloin asiakkaasi käyvät www-sivullasi tai lukevat sisältöäsi sosiaalisessa mediassa. Käytä näitä taustatietoja luodaksesi entistä sitouttavampaa sisältöä ja tarjoa asiakkaallesi elämyksiä myös verkossa!

Lue lisää sisältömarkkinoinnista HubSpotin ohjekirjasta moderniin markkinointiin täältä!

3. Videot käyttöön!

Videomarkkinointi verkossa ja erityisesti sosiaalisessa mediassa on kasvattanut suosiotaan koko ajan viimeiset vuodet. Facebook ja YouTube kilpailevat siitä, kumpi on suurin natiivivideoiden alusta verkossa ja tämä luo markkinoijalle herkullisen tilanteen: mainosbudjetin ei tarvitse olla päätähuimaava! Videoiden suosio näkyy myös esimerkiksi sähköpostimarkkinoinnissa. On tutkittu, että kun sähköpostin otsikkorivillä lukee sana ”video”, kasvaa sähköpostin avausprosentti 19 prosenttia!

Videolla voit kertoa tarinan ja herättää tunteita usein tehokkaammin, kuin tekstin avulla. Videot tarjoavat asiakkaalle mahdollisuuden sitoutua brändin kanssa uudella tavalla. Jos olet vasta aloittamassa videomarkkinointia, aloita luomalla esittelyvideo. Esittele omaperäisellä ja sinulle sopivalla tavalla yritystäsi ja palveluasi tai työntekijöitäsi ja toimintaympäristöänne. Analysoi videomarkkinoinnin analytiikkaa: miten videosisällön julkaiseminen vaikutti julkaisujesi kattavuuteen ja sitoutuneisuusasteeseen? Miten viestisi otettiin vastaan?

Lähde: http://blog.hubspot.com/marketing/video-marketing-statistics

4. Personoi viestisi!

Markkinointiviestinnän tulvassa asiakkaan huomion saavuttaa tarjoamalla hänelle sitä, mitä hän haluaa ja mistä on hänelle hyötyä. Ainoa tapa, jolla saat asiakkaan sitoutumaan ja kommunikoimaan kanssasi, on personoida viesti juuri hänelle. Yritykset, jotka ovat panostaneet markkinointiviestinnän personoimiseen, ovat saavuttaneet korkeampia myyntilukuja, inspiroineet asiakkaita viettämään www-sivullaan enemmän aikaa ja nostaneet asiakastyytyväisyyden arvioitaan. Jotta voit personoida viestin ja luoda tehokasta sisältöä, on sinun tunnettava asiakkaasi. Tee pohjatyö hyvin! Millainen on nykyisten asiakkaidesi demografia? Millaisia uusia asiakkaita haluaisit tavoittaa? Miten asiakkaasi käyttäytyvät www-sivullasi, sosiaalisen median kanavissasi tai kaupassasi? Personoi viestisi jokaiselle asiakasryhmälle erikseen! Markkinoinnin työkalut auttavat, mutta oikotietä onneen ei ole. Massaviestien aika on ohi.

5. Kerro tarina

Markkinointimateriaalin tulvassa jäämme helposti pohtimaan, kuinka erottua joukosta. Erottuakseen on tehtävä jotain, mitä muut eivät tee. Tutki alasi kilpailijoiden markkinointiviestintää verkossa ja somessa: mitä samankaltaisuuksia löydät? Arvioi omia markkinointitoimenpiteitäsi tämän valossa. Millaisen tarinan sinä voit kertoa erottuaksesi?

Tarinat markkinoinnin työkaluna voivat olla hyvin yksinkertaisia yksittäisiä toimenpiteitä tai suuria jatkumoita. Kerro yrittäjän tarina, kerro työntekijän tarina, kerro tarina siitä, miten päädyitte toimitiloihinne! Jaa tarina asiakkaastasi tai menestyksestä – joskus myös tarinat epäonnistumisesta ovat herättäviä ja koskettavia. Lähde rohkeasti toteuttamaan tarinaasi tekstin, kuvan ja videon keinoin.

Koulutamme myös ympäri Suomen ja webinaarien välityksellä, joten jos haluat perehtyä syvemmin aiheeseen, pyydä meiltä koulutustarjous!

Sisältömarkkinoinnin valmennus

Tsekkaa 1.6. järjestettävä systemaattinen sisällöntuotanto -webinaarimme ja tule mukaan!

New call-to-action

7 mittaria sisältömarkkinoinnin mittaamiseen

Sisältömarkkinoinnin tulosten mittaaminen on yhä harvinaista. Joskus on vaikea ymmärtää mitä kaikkea voi mitata ja mitä kaikkea kannattaa mitata. Mittaaminen on helppoa, kunhan mittaristo on kunnossa. Sisältömarkkinointi on sen verran aikaa vievää tekemistä, että sokkona sitä ei kannata tehdä. Esittelemme tässä muutaman mittaamisen tavan.

Digimarkkinointi

Sisältöstrategia – yrityksen sisältömarkkinoinnin pohja

Sisältöstrategia – yrityksen sisältömarkkinoinnin pohja

Digimarkkinointi