Kuulun blogi

Hashtagit Facebookissa

Omien havaintojeni mukaan ihmiset ovat vasta parin viimeisen kuukauden aikana kiinnostuneet myös Facebookissa nykyisin käytettävistä hashtag-tunnisteista - risuaitanakin #-merkki tunnetaan. Twitterin ja Instagramin käyttäjille hashtag on jo tuttua kauraa, mutta ei häsän käyttö aloittelijallekaan pitäisi ylivoimaisen vaikeaa olla. Uusiin asioihin nyt vain suhtaudutaan usein varoen. Facebook itse käyttää häsästä nimeä avainsana.

Milloin käyttää hashtagia?

Kun haluat sitoa tärkeän asiasi johonkin tiettyyn

  • paikkakuntaan
  • tapahtumaan
  • ajankohtaiseen asiaan/aihepiiriin, käytä häsää.

Live-facettaminen, eli liveraportointi Facebookiin jostain tapahtumasta on mukava tapa seurata tapahtumaa muidenkin näkökulmasta ja he, jotka paikalle eivät ole päässeet, pääsevät kurkistamaan kulisseihin.

Esimerkki: Tapahtuma, jonka nimi on Party, järjestetään Oulussa Klubilla. Sinne osallistuu 4000 ihmistä. Moni heistä loggautuu Klubille Facebook-appsin kautta mobiilisti paikanpäälle mennessään. Lisäksi kirjoitetaan statuspäivitys
"Nyt on muutes huikeeta! #Party #Oulu #Klubi."
Suomeksi hashtagit ovat siitä haastavia, että niiden pitää olla perusmuodossa. Hashtag #oulu ja #oulun löydetään eri tavoin, ne ovat kaksi eri hashtagia.

Mikseivät kaikki hashtag viestit löydy Facebookin Etsi-toiminnolla?

Mikä vikana, kun päivitys laitettu ja hashtagit paikoillaan, eikä päivitystä etsiessä löydykään? No, tämä johtuu Facebookin perusominaisuudesta - ihmisten profiilit ja julkaisut eivät yleensä ole JULKISIA, vaan päivitykset jaetaan ainoastaan omalle kaveripiirille, siis niille, jotka ovat kavereitasi Facebookissa. Jotta tärkeä viestisi hashtageineen näkyisi koko maailman Facebook-käyttäjille, aseta päivityksesi julkiseksi. Se on helppoa, kuva on alla:

Muita huomioita hashtageista

Kun Facebookissa etsii jollakin tietyllä hashtagilla asiaa, niin asia kyllä löytyy yleensä ilman hashtagin käyttöäkin. Johtuneeko siitä, että häsä on niin uusi juttu FB:ssa. Alla kuvallinen esimerkki.

 

Jos kuitenkin haluat varmistaa näkyvyytesi, niin käytä hashtagia ja ole eturintaman mukana muuttamassa Facebookia. Häsää käytetään etenkin Suomessa vielä todella vähän, mutta esimerkiksi yritykset voivat fiksusti häsätessään lisätä näkyvyyttään merkittävästi. Hieno esimerkki on Levi, joka hashtageillaan näkyy taatusti juuri oikealle kansainväliselle kohderyhmälleen.

Read More

Topics: Facebook, Hashtag

Sometoimisto Kuulu Oy

Kuulu on sosiaaliseen mediaan ja videomarkkinointiin erikoistunut digimarkkinointitoimisto.

Tarjoamme digitaalisen sisällöntuotannon palveluita sekä sosiaalisen median koulutuksia!

Teemme vaikuttavaa digitaalista sisältöä, joka tuottaa tuloksia - yrityksille, joilla on rohkeutta uudistaa omaa viestintäänsä!

 

 

Olemme Googlen partneritoimisto!

Uutiskirje

Tilaa Kuulun uutiskirje, niin saat ajankohtaiset somevinkit suoraan sähköpostiin!

 

Tilaa uutiskirje

Uusimmat blogipostaukset