Kuulun blogi

Viisi vinkkiä: EU:n uusi tietosuoja-asetus

 

 

Euroopan unionin tietosuojalainsäädäntö uudistui, kun yleinen tietosuoja-asetus tuli voimaan toukokuussa 2016. Monissa yrityksissä on herätty uuden asetuksen tuomiin muutoksiin ja meneillään olevaa siirtymäaikaa on käytetty tehokkaaseen valmistautumiseen ja nykytilan kartoittamiseen. Jos vielä kuitenkin pohdit, miten muutokseen tulisi varautua, on tässä muutamia perustietoja asetuksesta.

Read More

Topics: Juridiikka, Tietoturva, Tietosuoja, Sosiaalinen media

Viisi vinkkiä pörssiyhtiön markkinointiviestintään

Pörssiyhtiöiden viestintä eroaa muiden yritysten viestinnästä: viestintää säätelevät lait, viranomaismääräykset ja pörssisäännöt. Pörssiyhtiön viestinnän oletetaan olevan avointa, informatiivista ja digitalisaation myötä myös keskustelevaa ja ajantasaista. Yksin säädöksiin ja standardeihin pohjaavan viestinnän rinnalle on noussut avoin ja vuorovaikutuksellinen viestintä esimerkiksi sosiaalisen median kanavissa. Viestinnän tavoitteena on entistä enemmän ylläpitää suhteita, vahvistaa luottamusta ja jakaa informaatiota yrityksen toiminnasta ja tulevaisuudesta. Viestinnän tehtävä on vähentää volatiliteettia, kasvattaa sidosryhmien kiinnostusta ja varmistaa julkaistavan tiedon oikeellisuus ja saatavuus.

Read More

Topics: Juridiikka, Sisältömarkkinointi, Viestintä

Somejuridiikka: Hyvän tavan vastainen markkinointi

Kuluttajansuojalain mukaan markkinoinnissa ei saa käyttää hyvän tavan vastaista menettelyä. Somejuridiikka ja markkinointia koskevat säädökset unohtuvat helposti somesisältöjä luodessa. Tuntemalla markkinointijuridiikan perusteet, voidaan välttää ylilyönnit ja mahdolliset seuraamukset. Suomen lainsäädäntö ja kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinoinnin perussäännöt säätelevät mainontaamme myös verkossa ja somessa. Markkinoinnissa ei siis somessakaan saa käyttää yhteiskunnassa yleisesti hyväksyttyjen arvojen tai säädösten vastaista materiaalia. Mitä sitten on hyvän tavan vastaisuus?

Read More

Topics: Juridiikka, Sosiaalinen media

CASE: Suoramarkkinointia somessa

 

Koulutamme usein asiakkaitamme erilaisten sosiaalisen median kampanjoiden, kilpailujen ja arvontojen säännöistä ja toteutustavoista. Tällä viikolla törmäsin itse tilanteeseen, jossa arvontaan osallistutuani sain yllättävää suoramarkkinointia somessa.

Read More

Topics: Sosiaalinen media, Juridiikka

Sosiaalinen media ja lainsäädäntö

Sosiaalinen media on kasvava osa kulttuuriamme ja viestintäämme. Yksityishenkilöinä jaamme tietoja ja kuvia itsestämme eri some-kanavissa ja esitämme verkossa mielipiteitämme. Yrityksinä markkinoimme tuotteitamme ja palveluitamme ja pyrimme lisäämään näkyvyyttämme sosiaalisen median kautta. Suomen lainsäädäntö ei tunne sanaa "sosiaalinen media" eikä somea varten ole olemassa omaa erityislainsäädäntöään. Sosiaalisen median viestintään sovelletaan olemassa olevaa lainsäädäntöä: kuluttajansuojalakia, lakia sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa, henkilötietolakia, sähköisen viestinnän tietosuojalakia, tekijänoikeuslakia, tavaramerkkilakia, työsopimuslakia ja rikoslakia. Aikamoinen pykäläviidakko!

Read More

Topics: Sosiaalinen media, Juridiikka

Sometoimisto Kuulu Oy

Kuulu on sosiaaliseen mediaan ja videomarkkinointiin erikoistunut digimarkkinointitoimisto.

Tarjoamme digitaalisen sisällöntuotannon palveluita sekä sosiaalisen median koulutuksia!

Teemme vaikuttavaa digitaalista sisältöä, joka tuottaa tuloksia - yrityksille, joilla on rohkeutta uudistaa omaa viestintäänsä!

 

 

Olemme Googlen partneritoimisto!

Uutiskirje

Tilaa Kuulun uutiskirje, niin saat ajankohtaiset somevinkit suoraan sähköpostiin!

 

Tilaa uutiskirje

Uusimmat blogipostaukset