TripAdvisorin yritysprofiilin luominen

TripAdvisor on maailman suurin matkailualan nettisivusto, jossa surffaavat tietoa etsien miljoonat matkailijat. TripAdvisor kertoo auttavansa joka kuukausi 490 miljoonaa matkailijaa.  Sen puoleen käännytään, kun halutaan viilata matkan yksityiskohdat kuntoon. Joten huomio – jos yrityksesi toimiala on majoitus, ravintolat tai nähtävyydet, tämä blogi on juuri sinulle!

Rekisteröityminen palveluun

Aivan alkuun sinun täytyy rekisteröidä yrityksesi TripAdvisorin sivustolle. Se on ilmaista ja kaiken lisäksi helppoa. Rekisteröidessäsi yrityksesi TripAdvisorin sivulle varmistat, että omat palvelusi ovat kaikkien matkaa suunnittelevien näkyvillä ja saavutettavissa.

Rekisteröi yrityksesi täällä: www.tripadvisor.com/Owners Huom! Ennen kuin rekisteröidyt, tarkista yrityksesi tiedot ensin sivustolta hakutoiminnon avulla. Älä säikähdä, jos yrityksesi tietoja löytyy jo sivulta – se tarkoittaa että matkailijat ovat jo löytäneet yrityksesi ja ehkä kirjoittaneet jopa arvostelun. Tässä tapauksessa sinun tarvitsee vain muokata yrityksesi profiilin tietoja ja lisätä valokuvia. Mieti myös, kannattaako mahdollisiin vanhempiin arvosteluihin vastata.

Mahdollisten väärinkäytösten välttämiseksi TripAdvisor tarkistaa rekisteröitymisen yhteydessä annetut tiedot ja saattaa kestää jopa 5 pankkipäivää. Omistajan vaihdoksen yhteydessä uuden omistajan on mahdollista TripAdvisorille ilmoittamalla aloittaa ”tyhjältä pöydältä”.

Yrityksen tiedot – tee ostaminen helpoksi

Muista tallentaa kaikki tärkeimmät tiedot palveluun – ainakin yrityksen virallinen nimi, osoite, varauspalvelu & hintatiedot, nettisivun osoite, puhelinnumero sekä yrityksen sijainti kartalla. Anna myös oma nimesi sekä yrityksen toimiala. Näin varmistetaan, että olet varmasti yrityksen oikea omistaja tai edustaja sekä että yritys on sopiva TripAdvisor-palveluun.

Anna yrityksestä myös napakka ja myyvä kuvaus. Mieti, miten erottaudut alueen kilpailijoista, ja kerro se. Vältä capslockia, emojeita sekä pitkiä korulauseita.

Mitä helpompaa matkailijan on varata palvelujasi, sitä todennäköisempää se on. Huomioi myös, että matkailijat ovat kohderyhmä, jotka käyttävät TripAdvisor-palvelua kännykällä.

Lisää yritysprofiiliisi omistamiasi laadukkaita valokuvia, sillä kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa. Muista käyttää visuaalisesti yhtenäistä materiaalia, kuin muuallakin markkinoinnissa. Näin asiakaskokemus pysyy samanlaisena joka kanavassa ja asiakas tietää aina keskustelevansa juuri sinun kanssasi. Kuvat voi ladata sivustolle .jgp tai .gif-muodossa, mutta niissä ei saa olla yrityksen logoa. Vältä myös käsittelemästä liikaa valokuvia, sillä reissaajat arvostavat realistisuutta ja rehellisyyttä.

Arvostelut – keskustele asiakkaittesi kanssa

TripAdvisor on matkailijoiden sosiaalinen media, joten yrityksen kannattaa olla sosiaalinen. Kun saat arvostelun, niin vastaa asiakkaillesi. Muista olla ammattimainen ja kohtelias, kirjoita jokaiselle uniikki vastaus. Käytä TripAdvisorissa samaa äänensävyä kuin muussakin mediassa!

Voit vastata arvosteluihin kirjautumalla sisään TripAdvisorin hallintakeskukseen. Napsauta valikossa Arvostelut-välilehteä ja valitse sieltä kohta Vastaa arvosteluihin. Huomaa, että voit vastata vain kerran – sopikaa siis yrityksen sisällä, kenen vastuulla vastaaminen on.

Osallistumalla keskusteluun asiakkaiden kanssa herätät luottamusta myös uusissa asiakkaissa. Äläkä pelkää, jos saat pientä narinaakin osaksesi – se kuuluu asiaan ja jokainen kokeneempi travelleri kyllä näkee rivien välistä, onko valitukselle ollut todella aihetta ja onko se relevantti. Huomioi, että TripAdvisor kyllä poistaa kommentit, joissa on ala-arvoista kieltä. Kiitä aina aiheellisesta negatiivisesta palautteesta, mutta hoida reklamaatiot yksityisesti suoraan asiakkaan kanssa.

TripAdvisor on saatavilla 49 markkina-alueella ja 28 eri kielellä. Kannattaa ainakin siis antaa tiedot englanniksi, mikäli haluat tavoittaa alueella olevat kansainväliset matkailijat. Sääntöjen mukaan arvosteluihin voit vastata aina vain yhdellä kielellä.

Täsmävinkit eri toimialoille

Yleisesti ottaen TripAdvisorissa pyritään auttamaan asiakasta, joten astu hänen saappaisiinsa ja mieti mikä auttaa häntä tekemään ostopäätöksiä. Kannattaa myös käydä tsekkailemassa muiden alan yritysprofiileja, jos sieltä löytyy hyviä käytänteitä.

Ravintola: Yritys voi listautua TripAdvisoriin, jos se tarjoaa ruokaa, on avoinna kaikille, sillä on säännölliset aikataulut ja avoinna minimissään 3kk vuodessa. Lisäksi sillä täytyy olla pysyvä sijainti sekä osoite. Valitse yrityksesi tyyppi selkeästi ja nopeasti, sillä matkailijalle on tärkeää erottaa esimerkiksi jälkiruokapaikka fine dining-ravintolasta.

Majoitus: Listaa kaikki tarjoamasi asumispalvelut tarkastu. Onko sinulla sauna, lainattavia polkupyöriä ja lemmikit tervetulleita? Nämä asiat matkailija haluaa tietää yhdellä silmäyksellä. Jos mahdollista, lisää kaikista palveluistasi myös valokuvat. Ole tarkkana, että listaat palvelusi oikean majoitusvaihtoehdon mukaan. Voit valita yrityskategorian seuraavista: hotelli, B&B tai majatalo tai erityismajoitus, joka tarkoittaa esimerkiksi hostellia.

Nähtävyys: Voit lisätä matkailijoita kiinnostavan nähtävyyden TripAdvisoriin, mikäli sen toiminta on kokoaikaista, eikä esimerkiksi sesonkiluonteista. Retkiä järjestävät yritykset voivat listautua TripAdvisorin tähän kategoriaan, mikäli ne toteuttavat kokonaan omat retkensä, ovat virallisen tahon hyväksymiä ja niillä on oma nettisivusto.

Muista pyytää palautetta

TripAdvisor-sivustoa ja -sovellus tarjoaa reissaajille yli 760 miljoonaan arvostelun ja mielipiteen noin 8,3 miljoonasta majoitusyrityksestä, ravintolasta, lentoyhtiöstä ja matkaelämyksestä.

Muistuta asiakkaitasi myös paikan päällä, että sinutkin löytää Tripadvisorista. Hyvä paikka on esimerkiksi ulko-oven viereen laitettava Tripadvisor-tarra. Huomaathan, että TripAdvisor pyrkii puolueettomuuteen, joten yrityksen omistajat eivät voi antaa kilpailijoistaan palautetta.

Kaipaatko lisää tietoa? Klikkaa TripAdvisorin ohjepalstalle tänne.

Meillä on tulossa useita webinaareja sekä matkailumarkkinointiin, että ulkomaille suuntautuvaan markkinointiin liittyen. Klikkaa alta ja lue kiinnostavista webinaareista lisää!

Markkinointi Keski-Eurooppaan webinaari

Matkailumarkkinointi webinaari

Markkinointi Yhdysvaltoihin webinaari

Markkinointi Venäjälle webinaari