1600 vastausta Snapchat kyselyssä

Päätimme toteuttaa Snapchat-aiheisen kysely, jotta saamme jonkinlaista dataa koulutuksiimme suomalaisista snäppääjistä. Aiemmin olemme pohjanneet Snapcaht-koulutustemme sisällöt ulkomaisiin tutkimuksiin, sekä MTV3:n ja Kurion tekemään selvitykseen viime joulukuulta. Jos haluat siirtyä pikaisesti tuloksiin, blogin lopussa on videokooste tuloksista.

Yllätykseksemme kyselyyn lähdettiin vastaamaan valtavalla innolla, ja lopulta vastauksia tulikin 1648 kpl. Levitimme kyselyä sosiaalisissa medioissa, ja ennen kaikkea Facebookin kautta tuli klikkauksia kyselyyn. Ihmiset klikkasivat itsensä kyselyyn näin:
– Facebook 1770kpl
– Twitter 108kpl
– LinkedIn 3kpl
– G+ 1kpl
– Unknown 172kpl

Snapchatin käyttäjien ikä

Vastaajista 77% oli 13-20-vuotiaita, ja 81% vastaajista oli naisia. Nuorten vastaajien määrä ei ollut yllätys, mutta vastaajien sukupuolijakauma sen sijaan yllätti. Epäselväksi jäi miksi vastaajat olivat niin naispainotteisia. Käytimme vastaajien saamiseksi myös hieman Facebook-mainontaa ja niihin reagoi yleensäkin naiset vahvemmin kuin miehet – tässä saattaa olla osasyy. En mitenkään suostu isosta vastaajamäärästä huolimatta uskomaan, että Snapchatin sukupuolijakauma olisi näin rajusti naisiin päin kallellaan. MTV:n ja Kurion tutkimuksessa viime joulukuulta sukupuolijakauma oli huomattavasti tasaisempi, vaikka vastaajia oli puolet vähemmän.

Suurin osa vastaajista snäpännyt yli vuoden

Yllätykseksemme suurin osa vastaajista oli snäpännyt yli vuoden. 10% vastaajista on snäpännyt jo kaksi vuotta tai enemmän. Yli 26-vuotiaiden vastauksissa painottuivat vaihtoehdot ”Muutaman viikon” ja ”Muutaman kuukauden”.

Snäppääjät ovat Snapchatissa koko ajan kiinni

Lähes kaikki snäppääjät kertoivat snäppäävänsä monta kertaa päivässä. Yli 26-vuotiaat, ja varsinkin yli 31-vuotiaat vastasivat snäppäävänsä muutaman kerran viikossa tai muutaman kerran kuukaudessa. Käyttö on siis hyvin erilaista, kuin nuorilla.

Suurin osa snäppääjistä jakaa itse sisältöä

Suurin osa snäppääjistä tekee MyStorya itse (62%). Tasan kolmasosa snäppääjistä kuvaa sisältöjä, mutta jakaa ne ainoastaan yksityisviestillä kavereilleen. Loput vajaa 5% vastaajista vain seurailee muiden stooria.

Snäppääjät somettavat myös muualla

Kuten sanottu, Facebookista tuli suurin osa vastaajista. Se näkyy myös vastauksissa. 97,5% vastaajista käyttävät myös Facebookia. Tämä on hieman ristiriitainen tieto sen väitteen kanssa, että teini-ikäiset olisivat jättämässä Facebookin. Hekin Facebookia selkeästi seuraavat, jos kerran näin moni vastaajista on sieltä tullut. Ehkäpä he reagoivat ainoastaan itseä kiinnostaviin asioihin Facebookissa? Myös muut visuaaliset somet, Instagram ja YouTube olivat snäppääjien suosiossa. Lempisomeksi nimettiin useimmin Instagram ja Snapchat.

Yrityksiä seurataan jonkin verran

Yrityksiä kertoi seuraavansa 15,5% vastaajista. Moni vastaajista kuitenkin totesi ”En usko yritysten snäppäämiseen” tai jotakin muuta vastaavaa. Yrityksiltä toivottiin tunnelmia kulissien takaa, mutta myös kilpailuja ja arvontoja. Harmittelin jälkikäteen, etten laittanut asiakaspalvelua vaihtoehdoksi, sillä olemme itse Kuululla huomanneet Snapchatin olevan mitä mainioin asiakaspalvelukanava.

Ravintolat, vaateliikkeet, peliala, elokuva-ala ja kosmetiikkabrändit olivat toivotuimpia yrityssnäppääjiä. Yksittäisistä yrityksistä muun muassa Varusteleka, Jounin Kauppa ja Fanatic Audio mainittiin.

Lempiseurattavat

Kun kysyimme lempiseurattavia Niko Saarinen mainittiin 94 kertaa, Mikael Sundberg 71 kertaa, Mariieveronica 46 kertaa, Ihanahermanni 34 kertaa ja Nimpeli 33 kertaa. Muutoin ääniä tuli ristiinrastiin satoja, yllättävän paljon joukossa oli julkkiksia.

Alla videona kaikki luvut kuvina.