Ota yhteyttä

Twiitit ilmestyvät nyt Googlen hakutuloksiin – Twitter yhä tärkeämpi verkkomarkkinoinnin näkökulmasta

22 elokuuta 2015

Twiitit löytyvät nyt Googlen hakutuloksista. Yritys, ota siis nopeasti Twitter haltuun edes seurannan tasolla, jotta tiedät mistä puhutaan!

Jonna Muurinen

Kuulun perustaja, toimitusjohtaja ja pääkouluttaja.

Valmistaudu siihen, että Twitter ja twiitit tulevat olemaan tärkeä osa hakukonelöydettävyyttäsi vastaisuudessa. Google ilmoitti tällä viikolla , että twiitit nousevat nyt myös tietokoneilla tehtävien Google-hakujen tuloksiin. Mobiilissa twiittejä on saatu hakutuloksissa hetken verran. Mobiilihakujen kasvaessa koko ajan, enemmistö hauista tehdään kuitenkin yhä nimenomaan pöytäkoneilla. Lisäksi pöytäkoneen ruudulle mahtuu näkymään kerralla huomattavasti enemmän hakutuloksia kuin mobiilissa, joten tämä uutinen kannattaa huomioida.

KUVA

Eikö uutinen silti vakuuta? No, paitsi että yritysten omat twiitit löytyvät nyt siis Googlen haulla, niin löytyvät myös kuluttajien twiittaamat arvostelut ja keskustelut tuotteista ja palveluista.

KUVA

Yrityksille lisäpainetta seurata Twitter-keskusteluita

Twiittien löytyminen Googlen hakutulosten joukosta tuo lisäpaineita yrityksille keskustelujen seuraamiseen. Omissa koulutuksissamme painotamme tätä seikkaa muutenkin – itse twiittaamattomat yritykset voisivat jo ihan tietoisuutensa takia seurata Twitterin keskusteluita. Tämähän onnistuu erittäin helposti esimerkiksi TweetDeckin tai jonkin media/someseurantapalvelun avulla. Yrityksiä koskevat keskustelut nousevat hakuihin lähinnä silloin, kun aihe on ns. trendaava, eli siitä keskustellaan laajalti. Muutoin hakutuloksiin nousee lähinnä yritysten omat twiitit. Tässä on siis erinomainen paikka päästä vaikuttamaan omiin hakutuloksiin!

StoneTemplen tekemässä selvityksessä Googlen hakutuloksissa näytti lisäksi painavan ns. sosiaalisen median auktoriteetti, eli hakutuloksiin näytti nousevan twiitit sellaisilta henkilöiltä, joilla on paljon seuraajia ja suuri vaikutusvalta Twitterissä. Pelkkä seuraajamäärä ei riitä, pitää olla muutenkin sitouttava ja koukuttava henkilö. Tästä näkökulmasta katsottuna yhteistyö somevaikuttajien ja julkkisten kanssa näyttäisi varsin kannattavalta – toisaalta täytyy toivoa heiltä vain hyvää palautetta.

Kuulu suosittelee yrityksille Twitteriin perehtymistä edes seuraamisen tasolla, jotta pysyisivät kärryillä oman alansa keskusteluissa. Pyydä meidät vierailulle teille, koulutamme Twitteriäkin ympäri Suomen ja webinaareilla!

Kuulu kouluttaa, lue koulutustarjouksemme ja katsotaan yhdessä mitä voimme tehdä!

Pyydä koulutustarjous