Twitter on oivallinen työkalu kaikille kansainvälisen markkinoinnin ja tapahtumamarkkinoinnin parissa työskenteleville. Monet Twitter-käyttäjät seuraavat aktiivisesti erilaisia tapahtumia juuri Twitterissä. Livetwiittauksen lisäksi Twitter tarjoaa myös mainosmahdollisuuksia tapahtumien ennakkomarkkinointiin. Tiesitkö, että voit kohdentaa mainoksia suurista tapahtumista kiinnostuneille ihmisille tai jopa yksittäisen tapahtumatilin seuraajille?

Twitterissä mainokset eivät poikkea kovin negatiivisesti uutisvirrasta, joten mielenkiintoisella mainossisällöllä pysäytät kyllä twitteristin peukalon. Klikkaa siis Twitter-alustan oikeanpuoleisesta paneelista Twitter Ads -mainostyökalu auki ja napauta rohkeasti Create campaign -painiketta!

Tässä muutama hyväksi havaittu vinkki tapahtumamarkkinoijalle mainosten tekoon.

1. Valitse kampanjallesi tavoite

Mikäli haluat esimerkiksi lipunmyyntisivuille liikennettä, suosittelen ottamaan tavoitteeksi verkkosivuklikkaukset tai tulokset. Tällöin myös maksat ainoastaan oikeasta sivuliikenteestä.  Jos haluat rakentaa brändiä tai löytää uusia asiakkaita tapahtumaasi, uusasiakashankintaan toimii tietoisuus-tavoite. Tällöin alusta näyttää mainostwiittejäsi mahdollisimman usealle.

Voit myös halutessasi kerätä mainostamalla itsellesi seuraajia – muista kuitenkin, että määrää tärkeämpää on aina seuraajien laatu ja sitoutuminen sisältöösi!

Oikeanlaisella tavoitteella saavutat haluamiasi tuloksia Twitter-markkinoinnissa.

Anna kampanjallesi kuvaava nimi, joka auttaa sinua mainoskampanjoiden hallitsemisessa sekä helpottaa mainoksen tunnistamista analysointi- ja raportointivaiheessa. Anna kampanjallesi päiväbudjetti tai kokonaisbudjetti.

Voit halutessasi antaa kamppiksellesi myös alkamis- ja loppumispäivämäärän. Mikäli et anna loppumispäivämäärä, juoksee kampanjasi automaattisesti, kunnes käyt sen erikseen pysäyttämässä. (Huom! Kokonaisbudjetin loppuminen lopettaa kampanjan, vaikka loppumispäivämäärä ei olisi vielä käsillä).

Voit antaa lisäasetuksista budjetin käytölle myös tehostetun budjetin käytön, jolloin Twitter näyttää twiittiäsi mahdollisimman usein päivän aikana. Tämä budjettityyppi sopiikin oikein hyvin tapahtumien mainostamiseen.

2. Kohderyhmän valinta ja yleisön ominaisuudet

Anna kohderyhmällesi kuvaava nimi. Voit antaa kampanjallesi useita kohderyhmiä ja määrittää niille myös omat kampanjakohtaiset budjetit. Voit määrittää kampanjallesi hintatarjoustyypin – suositeltavin on automaattinen hintatarjoustyyppi, jossa hintatarjouksesi optimoidaan siten, että tulokset maksimoidaan alhaisimpaan hintaan budjettisi rajoissa.

Huom! Twitter itse suosittelee mainostamiseen noin 30 dollarin päiväbudjettia. Mutta kokemukseni mukaan kohderyhmän ollessa napakka voi tehdä hyvää tulosta huomattavasti pienemmällä summalla!

Kuten tuttua muiden somekanavien mainostamisen kanssa, voit kohdentaa mainoksiasi myös Twitterissä eri demografioiden, kuten iän, sukupuolen ja asuinpaikan, mukaan. Sen lisäksi voit kohdentaa käyttäjien sijaintien, kielten, alustojen, laitemallien, operaattorien ja/tai käyttöjärjestelmäversioiden perusteella.

Erityisominaisuutena on, että Twitterissä voit kohdentaa mainoksia myös hakusanojen, tapahtuminen, viihteen, kuten TV-ohjelmien ja elokuvien, perusteella. Voitpa myös laajentaa kohderyhmää klooniryhmiä tekemällä, jolloin tekoäly etsii lisää seuraajien profiiliin sopivia kohderyhmän jäseniä.

Huom! Voit näppärästi kohdentaa mainoksia myös niille, jotka ovat nähneet twiittisi tai reagoineet niihin aiemmin. Uudelleenmarkkinoimalla näin twiittejäsi tavoitat todennäköisesti ihmisiä, jotka ovat ovat jo tietoisia tapahtumastasi!

Voit kohdentaa Twitter-mainoksia niille, jotka ovat nähneet twiittisi tai reagoineet niihin aiemmin.

Löydät siis kohderyhmiä, jotka ovat tietynlaisista tapahtumista tai niiden aihealueista jo kiinnostuneita. Erilaisia tapahtumien aihealueita on esimerkiksi olympialaiset, urheilu, politiikka, konferenssit ja vaikka lomat. Miksi et siis kohdentaisi markkinointia juuri toimialasi suurimman Twitter-vaikuttajan tai puhutuimman tapahtuman seuraajille?

Twitter-mainonnassa voit käyttää kohderyhmiä, jotka ovat kiinnostuneita tietynlaisista tapahtumista tai niiden aihealueista.

3. Mainosten luova sisältö

Nyt pääset luovan sisällön pariin – voit nostaa kampanjaan saman aiheisia orgaanisia twiittejä, jotka olet tililläsi aiemmin twiitannut. Tai sitten voit luoda kampanjaa varten aivan uudet twiitit uusilla kuvilla ja teksteillä. Twitterin mukaan paras tapa aloittaa mainostaminen on valita 4–5 kpl laadukkaita twiittejä aiheesta. Muista, että haluat ohjata twiiteistä ihmisiä verkkosivuille – valitse siis linkilliset twiitit. Ja kerro ihmisille napakasti CTA-kehotteella, mitä haluat heidän tekevän – esimerkiksi voit pyytää heitä ostamaan lipun, lukemaan lisää tai varaamaan paikan!

No niin – kampanjasi on jo loppusuoralla. Lanseerattuasi kampanjan voitkin seurata tavoitteen onnistumista heti Twitterin Ads -sivun etusivulla. Muista optimoida kampanjoita, mikäli näyttää siltä, että et heti löydä oikeaa kohderyhmää tai jos twiittisi eivät kerää klikkauksia tai reaktioita!

Vinkki! Kun valitset mainostettavia twiittejä, varo sellaisia twiittejä, joissa on hashtag tai tägäys toiseen tiliin – näistä kohderyhmäsi klikkautuu ihan muualle kuin tavoitteena olevaan nettisivuusi!

Mikäli haluat oppia Twitterin mainostyökalun käytöstä lisää, suosittelen tutustumaan Twitter Flight Schoolin koulutuspaketteihin.

Jos haluat ulkoistaa tapahtumasi markkinoinnin, pyydä meiltä tarjous. Olemme menestyksekkäästi markkinoineet useita kansainvälisiä ja suomalaisia tapahtumia.

Tarjouspyyntö tapahtuman markkinointiavusta

Tapahtumamarkkinointi ja tehokas maksettu mainonta

Tapahtumamarkkinointi ja tehokas Facebook-mainonta

Tapahtumamarkkinointi

Tapahtumakuvaus – näin onnistut tapahtumien kuvaamisessa

Nämä vinkit auttavat sinua onnistumaan tapahtuman kuvauksessa.

Valokuvaus