Kaduilla vouhotetaan paljon analytiikasta ja dataohjautuvasta markkinoinnista. Verkkosivuston analytiikan seuraaminen on tärkeää, mutta täytyy muistaa, että lukuja voidaan lukea monessa valossa. Toinen haluaa tutkia verkkosivuston lukuja kehittääkseen siitä toimivampaa ympäristöä, kun taas toinen saattaa haluta dataa miten markkinoinnilla menee.

Nyt puhutaan enemmän markkinoinnillisesta asiasta, eli sivustolle tulevan liikenteen seuraamisesta. On tärkeää tietää mistä liikenne tulee, jotta voidaan esimerkiksi tehdä päätöksiä mihin kanavaan markkinointieurot halutaan syöttää. Varsinkin monikanavaisen markkinoinnin luvut saattavat heitellä kanavakohtaisesti paljonkin, kukapa nyt haluaisi syöttää rahoja tiettyyn kanavaan jos tuloksia ei synny?

URL Builder avuksi

Liikenteen seuraamiseen erittäin hyödyllinen, vieläpä ilmainen työkalu löytyy Googlelta: URL Builder. URL Builderin avulla voidaan linkkiin määritellä parametrejä, joiden avulla liikenne saadaan näkymään halutulla tavalla analytiikassa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että URL Builderia hyödyntämällä voidaan esimerkiksi erotella eri sosiaalisen median julkaisut, joten sisältöjen menestystä verkkosivuston liikenteen näkökulmasta voidaan tarkastella julkaisukohtaisesti, tai tietenkin myös ylemmällä tasolla esimerkiksi kanavakohtaisesti. Joissakin työkaluissa, kuten esimerkiksi Facebookin mainonnanhallinnassa parameterejä voi asettaa mainoksia luodessa. Suositus on kuitenkin opetella käyttämään URL Builderia aina, koska silloin varsinkin pitkässä juoksussa liikennettä voidaan tarkastella tarkasti lähteittäin.

URL Builderin käyttö

URL Builderin käyttö on todella simppeliä, se vain täytyy muistaa tehdä! Muokattavia parameterejä on monia, mutta vähimmäisvaatimuksena (joka riittää pitkälle) on asettaa seuraavat parametrit:

  • Website URL: tähän syötetään osoite, johon halutaan ohjata.
  • Campaign Source: Tähän asetetaan lähde, josta liikenne tulee. Esimerkiksi Facebook.
  • Campaign Medium: Medium-kenttään merkataan esimerkiksi sosiaalisen median tapauksessa social, jos kyseessä bannerimainonta banner ja esimerkiksi uutiskirjelähetyksistä email
  • Campaign Name: Kampanjan nimellä voit erottaa esimerkiksi yksittäisen julkaisun. Myöhempää tarkastelua varten kannattaa kehitellä jokin päivämäärään liittyvä osa nimeen lukujen tarkasteluja varten. Nimi voisi olla esimerkiksi kylpyla-tarjous-12062019

Miten tarkastella lukuja analytiikassa?

Kun linkeissä on käytetty parametrejä, lukuja on helppo tarkastella tarkemmin analytiikasta. Jos otetaan esimerkiksi Facebook-julkaisut, voidaan parametrejä hyödyntämällä tarkastella lukuja edelleen massana Facebookista tulleena liikenteenä, tai sitten esimerkiksi tarkemmin julkaisukohtaisesti. Tämä on ensiarvoisen tärkeää sisällön kehittämisessä, kun tiedetään mikä puree, ei tarvitse enää kuin toistaa sama taikatemppu!

URL-builder ja Google Analytics kertovat verkkomainonnan tuloksista
Kun tiedetään paljonko esimerkiksi maksetun Facebook-mainonnan kautta tulee ihmisiä nettisivuille ja vielä tarkemmin ottaen mille kampanjasivulle, ja konvertoituvatko kävijät asiakkaiksi tai potentiaaleiksi asiakkaiksi tai vaikkapa uutiskirjetilaajiksi, osataan Facebookin maksettu mainonta resursoida oikein.

Google Analytics -koulutus meille, kiitos!

Google Analyticsin perusteet