Klikkasitko linkkiä ja päädyit 404 error -sivulle? Lukiko siellä ”404 error page not found”, ”Sivua ei löytynyt” vai kenties ”Hups! Emme löytäneet etsimääsi sivua”?

Jos virhesivulla on kuvia, helposti tulee ajatelleeksi, että sivun sisältö on suunniteltu ja mietitty. Harvoin tulee miettineeksi, että tekstit on suunniteltu sivulle siinä missä kuvakin ja että ne voivat olla tarkoituksella hauskoja, tylsiä tai korostetun neutraaleja.

Tongalin virhesivu on hyvä esimerkki UX-kirjoittamisesta.
Virhesivujen tekstit voivat olla tarkkaan suunniteltuja siinä missä kuvituskin. Tongal

Tekstien takana on usein copywriter eli tekstisuunnittelija tai muu tekstiammattilainen. Kun työskentely-ympäristönä on nettisivut, sovellukset tai muut käyttöliittymät, tekijä voi olla myös UX copywriter – lyhyemmin UX writer.

Tässä jutussa käydään läpi, mitä UX writer tekee ja mitä on UX writing.

Mitä ovat UI ja UX?

Aluksi on hyvä ottaa selvää, mitä ihmettä uuii ja uuäks oikein ovat.

  • UI (user interface) eli käyttöliittymä. Käyttöliittymä voi olla laitteen, ohjelmiston, sovelluksen tai minkä tahansa muun tuotteen osa, jonka kautta käyttäjä käyttää tuotetta. Tiivistettynä UI:lla tarkoitetaan käyttöliittymän ulkoasua.
  • UX (user experience) eli käyttäjäkokemus. Lyhyesti  sanottua UX:llä tarkoitetaan tunnetta, joka käyttäjälle syntyy hänen asioidessaan käyttöliittymällä.

Mitä on UX writing?

Yksinkertaisimmillaan UX writing on tekstien kirjoittamista digitaalisiin ympäristöihin, joissa asiakas kohdataan. Näitä voivat olla esimerkiksi tuotesivu, verkkokauppojen ostopolku, sovellus ja vaikkapa uutiskirjeen tilauslomake.

UX writingia ovat muun muassa

  • verkkosivutekstit, kuten footer- ja navigaatio-tekstit, laskeutumissivut ja yhteystietosivut
  • sovellustekstit, kuten lomakkeet, painikkeet, infotekstit ja virheilmoitukset
  • verkkokauppatekstit, kuten tuotesivut ja ostopolut 
Dropbox on panostanut virhesivun muotoiluun.
Virheilmoitusten ei tarvitse olla tylsiä. Kuvitus voi olla hauska ja teksti informatiivinen tai toisinpäin. Dropbox

Kuten UX trends -sivustolla kerrotaan, kirjoittamisen ja tekstin merkitys digitaalisissa ympäristöissä on ymmärretty yhä paremmin viime vuosina.

Pelkkä oikeiden sanojen valinta yhdelle käyttöliittymille ei siis riitä, vaan on muistettava, että tekstit ovat osa laajempaa kokonaisuutta. Tekstin pitää sopia yrityksen tai brändin tyyliin ja sen pitää ottaa myös huomioon asiakas ja hänen tarpeensa.

Hyvin suunnitellussa digitaalisessa ympäristössä asiointi on kuin hyvän tarinan lukemista. Tämä tarkoittaa, että jokaisessa designissa on otettava huomioon tarinankerronta – olipa suunnittelussa laskeutumissivu, rekisteröitymislomake tai chatbot-keskustelu.

Teksti ei siis ole valmiiseen designiin lätkäistävä viimeinen silaus, vaan sen tulisi olla kiinteä osa suunnittelua siinä missä designkin.

Entä jos miettisit sen näin: jos poistat sivulta kaiken visuaalisuuden pois, onko viestisi edelleen ymmärrettävä?

Unohda hetkeksi ikonit, kuvat ja värit ja mieti, mitä oikeastaan haluat sanoa asiakkaillesi. Entä jos avaisitkin tekstinkäsittelyohjelman ennen kuin aloitat käyttöliittymän suunnittelun Invision- tai Sketch-ohjelmallasi? Tai nappaisit UX writerin mukaan suunnitteluun.

Mitä UX writer tekee?

UX writer on tekstisuunnittelija, joka kirjoittaa tekstisisältöjä digitaalisiin ympäristöihin, kuten nettisivuille ja sovelluksiin. Lyhyesti tiivistettynä UX writer muotoilee käyttöliittymätekstejä.

UX writer muun muassa

  • muotoilee tekstisisältöjä ympäristöihin sopiviksi sekä tiiviistää ja selkeyttää viestiä
  • huolehtii, että yrityksen tai brändin tone of voice ja tarina pysyvät yhtenäisenä
  • varmistaa, että kieli on yhtenäistä läpi digitaalisten ympäristöjen
  • yhtenäistää eri ympäristöjen termistöjä, jotta samoista asioista käytetään aina samoja termejä
  • huomioi selkokielisyyden ja saavutettavuuden tarpeet
  • muotoilee sisällöt huomioiden löydettävyyden

Suuri määrä käyttäjiä lukee ympäristöjen tekstisisältöjä myös ilman visuaalisia krumeluureja – esimerkiksi jos he käyttävät ruudunlukijaa. Tällöin tekstin merkitys kasvaa entisestään.

UX writer harvoin työskentelee yksin, vaan hänen kanssaan samassa tiimissä voivat työskennellä esimerkiksi UX designer eli käyttökokemussuunnittelija, palvelumuotoilija, graafikko, AD eli Art Director, kääntäjä ja lokalisoija.

Erityisesti UX writerin ja  UX designerin yhteistyön tulisi olla saumatonta, sillä ympäristöt ovat visuaalisuuden ja tekstisisällön yhteensulautuma.

UX writer ei yleensä ole kääntäjä, vaan useimmiten hän muotoilee yhden primaarikielen tekstit, esimerkiksi suomenkielisen tai englanninkielisen käyttöliittymän.

Käännöstyö on parempi jättää alan ammattilaiselle, joka varmistaa, että myös käännöskieli on idiomaattista. Käännösten sopivuuden käyttöliittymälle puolestaan varmistaa usein lokalisoija. Esimerkiksi toisinaan teksti voi sopia ympäristöönsä suomeksi, mutta olla liian pitkä englanniksi tai ruotsiksi. Kääntämisestä viestinnän välineenä olemme kirjoittaneet aiemminkin.

Mitä osaamista pitää olla, jos haluaa UX writeriksi?

UX writingiin tarvittavat tärkeimmät taidot ovat kirjoittaminen ja asiakasymmärrys. Kirjoittamiseen liittyy myös kirjoitettavan kielen kieliopin hyvä tuntemus – hyvä kieli viestii luotettavuudesta ja kielitaito antaa sinulle työkaluja erilaisiin mahdollisuuksiin.

Viime aikoina yhteistyö käyttökokemussuunnittelijoiden ja kirjoittamisen ammattilaisten on lisääntynyt. Kun käyttökokemuksen visuaalinen ja tekstillinen yhteistyö tiivistyvät entisestään, myös UX writer ammattinimikkeenä tulee yleistymään.

Lähteitä ja lisätietoa

UX Booth – What is UX writing
UX Trends – The State of UX in 2018
Saavutettava.fi

Luova kaaos kuriin – 5 vaihetta tekstin hiomiseen

Luovan kaaoksen järjestely on helppoa näillä vinkeillä.

Sisällöntuotanto

Kuulun parhaat kielioppivinkit someen

Sisällöntuotanto