Yritysten ja organisaatioiden valetilejä on ilmestynyt sosiaalisen median kanaviin viime aikoina yhä useammin. Valetilien ilmiantaminen ja poistaminen mahdollisimman nopeasti on tärkeää, jotta feikkitili ei pääse levittämään virheellistä tietoa tai tekemään brändihaittaa yritykselle ja asiakassuhteelle.

Viime aikoina valetilejä on ilmestynyt yrityksille ja organisaatioille etenkin arvontojen yhteydessä. Usein valetilit lähettävät Messenger-viestejä, joissa asiakkailta kalastellaan henkilö- tai tilitietoja arvontapalkinnon lunastamiseksi.

Facebook on arvioinut, että noin viisi prosenttia alustalle perustetuista tileistä on valetilejä. Feikkitilin tunnistaminen ei ole useinkaan helppoa, sillä tilien perustajat pyrkivät tekemään niistä mahdollisimman aidonnäköisiä. Valetilien nimet ovat lähes identtisiä oikean tilin kanssa ja profiilikuvina käytetään yleensä yrityksen logoa tai samaa profiilikuvaa kuin alkuperäisellä tilillä.

Perusta somekanaviin sivut tai profiilit

Yrityksen ja organisaation kannattaa perustaa eri somekanaviin omat sivut tai profiilit, vaikka ei aktiivisesti ylläpitäisikään kyseistä kanavaa. Näin voidaan helpommin estää valetilien syntyminen ja mikäli tällainen perustetaan, voi siitä kertoa asiakaskunnalle helpommin samassa kanavassa. Yritystilit kannattaa perustaa jo suunniteltaessa yritystä, jottei joku ehdi napata yrityksen nimelle suunniteltua tunnusta käyttöönsä.

Valetilin tunnistaminen

Valetilien tunnistaminen on nykyisin vaikeaa. Jos epäilet löytäneesi sosiaalisesta mediasta valetilin, kannattaa epäilyn iskiessä kiinnittää huomiota seuraaviin seikkoihin:

  • Valetilin nimi
    Onko valetilin nimessä ylimääräisiä kirjaimia tai numeroita? Usein osa kirjaimista saatetaan korvata toisella merkillä. Esimerkiksi o-kirjain on voitu korvata nollalla tai pieni l-kirjain isolla I:llä. Lisäksi saatetaan käyttää ala- tai väliviivaa  nimen sanojen välissä.
  • Tilin perustamispäivämäärä
    Tarkista, milloin sometili on luotu. Jos tili on vasta muutaman päivän tai viikon vanha ja tilillä on paljon seuraajia kyseessä saattaa olla feikkitili. Kuitenkin yhä useammin feikkitilit saattavat olla jopa muutaman vuoden vanhoja ja niillä on lähes identtinen sisältö alkuperäisen tilin kanssa, joten pelkästään perustamispäivämäärään ei ole luottamista.
  • Tilin julkisuus
    Valetilit ovat tavallisesti yksityisiä tilejä, jolloin niiden seuraajia tai sisältöä eivät ulkopuoliset näe. On hyvä muistaa, että etenkin arvontoja järjestävät aidot yritystilit ovat pääsääntöisesti julkisia ja valetilit puolestaan yksityisiä.
  • Tilin sisältö
    Huomioi, minkälaista sisältöä tili julkaisee. Valetilit eivät usein juurikaan tuota itse sisältöä, vaan kopioivat sisältöä yrityksen alkuperäiseltä tililtä tai jakavat linkkejä muiden sivustojen (usein roskasivustojen) artikkeleihin. Tarkista käydäänkö julkaisujen alla keskustelua oikeiden ihmisten toimesta ja kommentoiko yrityksen tili aktiivisesti asiakkaiden kirjoituksia.
  • Julkaisutahti
    Kiinnitä tilillä huomiota myös sisältöjen julkaisutahdin säännöllisyyteen. Valetilit kopioivat usein muiden tilien julkaisuja, joten sisältöjä saattaa olla todella vähän tai hyvin satunnaisesti julkaistuna.
  • Arvonnan päättymispäivä
    Mikäli olet osallistunut yritystilin järjestämään arvontaan ja epäilet, että sinua yksityisviestillä lähestynyt tili on valetili, tarkista millä aikavälillä arvonta järjestetään ja milloin voittajat arvotaan. Huijarit lähettävät usein kalasteluviestejä jo ennen arvonnan päättymistä.
  • Seuraajien määrä ja laatu
    Millaisia seuraajia tilillä on? Ovatko he oikeita ihmisiä? Usein näillä huijaustileillä on paljon seuraajia, jotka ovat todellisuudessa botteja, eli eivät oikeita ihmisiä.

 

Valetilin ilmiantaminen sosiaalisessa mediassa

Valetilin ilmiantaminen Facebookissa

  1. Jos yrityksesi tilistä on tehty valetili Facebookissa, selvitä ensin, onko valetilin muoto henkilökohtainen profiili vai yritystili. Tilit ja sivut, jotka tekeytyvät toisiksi, ovat Facebookin yhteisönormien vastaisia.
  2. Siirry profiiliin tai sivulle, joka on tekeytynyt toiseksi.
  • Jos et löydä valetiliä, kokeile etsiä hakukentän avulla profiilissa tai sivulla käytettyä nimeä tai pyydä valetilin löytäneeltä linkki valetiliin.
  • Jos ilmiannat sivun, valitse ”Etsi tukea” tai ”Ilmianna sivu”.
  • Jos puolestaan ilmiannat profiilin, valitse ”Etsi tukea” tai ”Ilmianna profiili”.
  • Tee ilmianto noudattamalla toiseksi tekeytymistä koskevia ohjeita.
  • Voit ilmiantaa muuksi tekeytyvän Facebook-käyttäjätilin täyttämällä lomakkeen myös suoraan täältä.

Valetilin ilmiantaminen Messengerissä

Voit myös ilmiantaa toiseksi tekeytyviä tilejä Messengerissä.

  • Työpöytä sovelluksessa ilmianna tili näin:
    • Avaa keskustelu
    • Klikkaa oikeassa yläkulmasta löytyvää kolmea pistettä ja valitse kohta ”Jokin on vialla”.
    • Valitse luokaksi ”Toisena henkilönä esiintyminen”
    • Valitse, keneksi henkilö tai yritystili on tekeytynyt.
    • Klikkaa ”Lähetä palautetta”
  • Pöytäkoneella toimi näin (messenger.com)
    • Avaa keskustelu
    • Klikkaa oikealla olevassa henkilön tilissä ”Yksityisyys ja tuki”.
    • Klikkaa ”Jotakin on pielessä”.
    • Valitse luokaksi ”Toisena henkilönä esiintyminen”.
    • Valitse, keneksi henkilö tai yritystili on tekeytynyt
    • Klikkaa ”Lähetä palautetta”.
    • Lisätiedot ja ohjeet: www.facebook.com/help/174210519303259

Valetilin ilmiantaminen Instagramissa

Valetilin ilmiantaminen Twitterissä

  • Avaa Twitter-profiili, josta haluat tehdä ilmoituksen.
  • Klikkaa oikeassa yläkulmasta löytyvää kolmea pistettä
  • Valitse ”Ilmianna ” ja valitse sitten ongelmatyyppi, josta haluat ilmoittaa.
  • Jos valitset ”Se syyllistyy häirintään tai vahingontekoon”, sinulta pyydetään lisätietoa ongelmasta, josta olet ilmoittamassa.
  • Kun olet lähettänyt ilmoituksen, saat suositukset mahdollisista lisätoimista.
  • Lisätiedot ja ohjeet: https://help.twitter.com/fi/rules-and-policies/twitter-report-violation

Valetilin ilmiantaminen LinkedInissä

  • Avaa LinkedIn-profiili, josta haluat tehdä ilmoituksen.
  • Klikkaa “More”-painiketta valetilin profiilista.
  • Valitse “Report/Block”
  • Valitse “What do you want to do?” – pop-up ikkunasta profiilin ilmiantaminen “Report this profile”
  • Valitse syy, miksi ilmiannat profiilin
  • Klikkaa ”Submit”
  • Lisätiedot ja ohjeet: www.linkedin.com/help/linkedin/answer/61664

Valetilistä ilmoittaminen asiakkaille

Mikäli huomaat, että yrityksesi tilistä on tehty valetili, kannattaa siitä tehdä julkaisu somekanavallesi esimerkiksi näin:

”Yrityksemme nimissä esiintyy valeprofiili, joka lähettää huijausviestejä asiakkaille, jossa kysytään mm. pankkitietoja. Älä avaa viestiä tai viestissä esiintyvää linkkiä, äläkä syötä salasanoja tai pankkitilitietojasi.

Yrityksemme koskaan kysy asiakkailtamme pankki- tai henkilötietoja somekanavien kautta. Me emme myöskään lähetä yrityksemme nimissä kaveripyyntöjä. Pahoittelemme kovasti tapahtunutta. Valetili on ilmiannettu Facebookille.

Kiitos kun olette tarkkaavaisia, ja pitäkää silmät auki jatkossakin.

Ystävällisin terveisin
Yritys x”

Esimerkki-valetilistä

Koulutukset syksyllä 2021

Kriisiviestintä somessa: tee ainakin nämä

Sosiaalinen media

Sosiaalisen median kriisinhallinta TOP 5

Sosiaalisen median kriisinhallinta vinkit

Sosiaalinen media