Ota yhteyttä

Verkkosivuston liikenteen seuraaminen lähteittäin

21 syyskuuta 2021

Google Analytics jaottelee verkkosivuliikenteen automaattisesti liikenteen lähteittäin ja helpoin tapa muokata linkit on Googlen URL-builder.

Digimaailmassa sisältöä painetaan kanavasta toiseen, läsnä pitäisi olla jokaisessa kanavassa ja vieläpä jatkuvasti. Joskus harkitaan kannattaa meidän olla tuossa ja tuossa kanavassa, päätökset tehdään kuitenkin harmittavan usein mutulla, ilman minkäänlaista dataa siitä saadaanko esimerkiksi liikennettä ajettua kanavasta verkkosivuillemme asti.

Miksi seurata liikennettä lähteittäin?

Tämän pitäisi käytännössä olla itsestäänselvyys, ja toivottavasti monelle tämän lukevalle se sitä onkin. Vaikka sosiaaliseen mediaan jaetun sisällön sitoutumisluvut saisivat suupielet virneeseen, arvokkaampi tavoite on yleensä saada liikennettä siirrettyä myös verkkosivustolle asti. Jos verkkosivuston liikennettä tarkastellaan yhtenä massana, luvut saattavat näyttää hyviltä. Tarkemmin tarkasteltuna liikennettä lähteittäin, saatetaan huomata että massa tuleekin vain yhdestä kanavasta, ja muut kanavat ei generoi liikennettä.

Lukuja tarkastellessa täytyy muistaa kanaville asetetut tavoitteet ja tietyt rajoitteet. Esimerkiksi Instagramista on haasteellista ajaa liikennettä orgaanisesti, koska linkkejä ei ole julkaisuissa käytössä.

Kuinka tarkastella liikennettä lähteittäin?

Verkkosivuston analytiikkatyökalujen avulla saat tarkasteltua helposti liikennettä lähteittäin. Esimerkiksi suosittu Google Analytics jaottelee liikenteen automaattisesti liikenteen lähteittäin tarkasteltavaksi, sinun työksesi jää vain linkkien muokkaaminen Googlen ymmärtämään muotoon. Helpoin tapa muokata linkit on Googlen URL-builder työkalun avulla. Jos URL-builder ei ole tuttu, kannattaa lukea kirjoituksemme Googlen URL-builderin käytöstä.

Liikenteen seuraaminen lähteitäkin tarkemmin?

Samalla vaivalla kannattaa linkit muokata niin, että erotat esimerkiksi mikä Facebook-julkaisu on kyseessä. Tämä ei vaadi URL-builderin avulla muuta kuin kampanja-kohtaan jonkin tunnisteen, minkä kautta tunnistat mikä julkaisu on kyseessä. Suositeltavaa on esimerkiksi merkata jokaiseen linkkiin sen jakopäivämäärä tunnisteen perään, joka helpottaa todella paljon analytiikan dataa tulkitessa!

Haluatko koulutusta tarkempaan analytiikan seurantaan tai meidät analysoimaan yrityksesi verkkosivuliikennettä? Ota yhteyttä ja katsotaan teille sopiva ratkaisu!

Ota yhteyttä