Yrityksen verkkosivuston uudistaminen on yllättävän laaja projekti, jonka läpiviemisestä ei firman sisällä välttämättä ole tuoretta kokemusta. Tässä tilanteessa viisainta on luottaa verkkosivutoteutuksia tekevän, digimarkkinointiin erikoistuneen toimiston apuun. Jotta osaisit varautua siihen mitä on tulossa ja avata keskustelua kohti kumppanin valintaa, kokosin tähän kirjoituksen vinkkejä, joiden pohjalta lähteä miettimään verkkosivu-uudistusta.

1. Verkkosivu-uudistuksen syy

Miksi verkkosivuston uudistaminen on nyt tarpeen? Mahdollisia syitä ovat ainakin seuraavat.

  • Yrityksen liiketoiminta muuttuu ratkaisevasti esim. yritysoston myötä, eikä vanhan sivuston rakenne taivu muutokseen.
  • Yrityksen brändi uudistuu. Joskus riittää sivuston ulkoasun päivitys, mutta jos brändiuudistus on laaja ja tuo mukanaan vaikkapa uuden viestintätyylin, myös verkkosivuston uusiminen on tarpeen.
  • Yritys on kasvanut ulos sivustostaan. Sivusto natisee liitoksissaan, kun vuosien aikana lisätyt osiot tekevät siitä sekavan ja hankalakäyttöisen.
  • Verkkosivuston tekniikka on vanhentunut. Se on hidas, hankala selata kännykällä, löytyy hakukoneista vain yrityksen nimellä haettaessa ja näyttää 90-lukuiselta.
  • Verkkosivuston sisältö on vanhentunut, sillä ainoastaan sen aikanaan toteuttanut mainostoimisto osaa tehdä sinne muutoksia.

Uudistusprojektiin lähtemisen syytä kannattaa hetki reflektoida, sillä syitä saattaa löytyä useampi. Kaikki syyt on hyvä olla kirkkaana mielessä ennen kuin projekti lähtee liikkeelle.

Hetki on myös hyvä pohtia, mihin asti seuraavan sukupolven sivusto teidät vie? Mahdollistaako se kasvun nelinkertaiseksi tai kansainvälistymisen? Kuinka pitkä elinkaari uudella sivustolla tulee olemaan?

Tässä malliksi Mehiläisen ja Kokkolan kaupungin viestit uudistuneen sivuston julkistuksen yhteydessä. Tiedotteista on helppo poimia uudistuksen tavoitteena olleita asioita. Näillä kahdella toimijalla saavutettavuus ja mobiilikäytön kehitys ovat olleet tärkeinä tavoitteina. Saavutettavuudesta digiviestinnässä voit lukea aiemmasta Kuulun blogikirjoituksesta.

2. Verkkosivuston olemassaolon tarkoitus eri käyttäjäryhmille

Mitä varten yritykselläsi on verkkosivusto? Tai käänteisesti – jos yrityksesi verkkosivusto katoaisi ensi yönä, mitkä toiminnot yrityksessäsi häiriintyisivät hiukan tai tyssäisivät kertakaikkiaan?

Verkkosivustolla on useita eri käyttäjäryhmiä. Mitä kerrot sivustollasi uudelle, potentiaaliselle asiakkaalle, mitä työnhakijalle?
Verkkosivustolla on useita eri käyttäjäryhmiä. Mitä kerrot sivustollasi uudelle, potentiaaliselle asiakkaalle, mitä työnhakijalle? Entä mikä käyttäjäryhmä on tärkein?

Yrityksen sivuston tarkoitus on usein toimia yrityksen kotipesänä verkossa.
Verkkosivut tarjoavat:

  • omalle henkilökunnalle helpon tavan tarkistaa tuote- ja palvelukuvauksia.
  • nykysille asiakkaille ja kumppaneille uutisia yrityksen tapahtumista ja kehitysaskeleista.
  • potentiaalisille asiakkaille tietoa yrityksen palveluista, tuotteista tai referensseistä.
  • työnhakijoille tietoa yrityksestä työnantajana.
  • yhteistyökumppaneille laskutusyhteystiedot ja
  • kaikille osapuolille helpot ja monipuoliset tavat olla yhteydessä

Joissakin yrityksissä verkkosivusto tekee suoraan myyntiä. Mukana voi olla ajanvaraustoiminnallisuus, verkkokauppaominaisuuksia tai esim. extranet olemassa olevien asiakkaiden lisätilauksia varten.

Listaa sivuston käyttäjäryhmät ja laita ne tärkeysjärjestykseen. Sivuston uudistusprojektissa on helpoin tehdä priorisointia ja painotuksia, kun tiedossa on eri käyttäjäryhmät ja niiden tärkeys suhteessa toisiinsa.

3. Verkkosivuston tavoitteet

Yrityksen verkkosivustolla on hyvä olla selkeästi määritellyt, mitattavat tavoitteet. Tavoitteita voidaan määritellä koko sivustoa koskeviksi ja jokaiselle käyttäjäryhmälle erikseen.

Koko sivustoa koskevia tavoitteita voisivat olla esimerkiksi

  • Sivuston orgaanisen liikenteen määrä
  • Sivustolla vietetty aika ja
  • Yhteydenotot sivustolta

Tavoitteet määritellään myös käyttäjäryhmäkohtaisesti. Esimerkiksi niin, että uusasiakashankintaan liittyen päätavoite on tarjouspyyntö tai muu yhteydenotto myyntiin ja toissijaisena tavoitteena uutiskirjeen tilaajat tai oppaan lataukset. Työnhakijoihin liittyen päätavoite on lähetetyt hakemukset ja sitä tukevat mittarit mm. rekryvideoiden katselut ja työntekijätarinoiden selailu.

Osa tavoitteista on helppo määritellä mitattaviksi, jotkut ovat haastavampia. Kun saat tavoitteet mietittyä loogisella tasolla, etevä toimistokumppani kyllä miettii kanssasi ratkaisut asian mittaamiseksi.

4. Graafinen ohjeisto ajantasalle verkkosivustouudistuksen alla

Oletko tyytyväinen yrityksen brändi-ilmeeseen? Verkkosivuston uudistuksen alla on paras hetki tuoda brändi-ilme ajantasalle ja toteuttaa graafinen ohjeisto sen tueksi. Logo, käytettävät värit ja fontit, kuvien tyyli. Kun nämä ovat lähtötilanteessa kohdallaan, sivuston visuaalisen puolen rakentaminen lähtee kestävälle pohjalle.

Jos graafisen ilmeen päivitys tuntuu tarpeelliselta, hyvää valmistautumista siihen on käydä nykyistä sivustoa läpi ruudunkaappaustyökalun kanssa. Kerätä talteen kuvia asioista, jotka mielestäsi ovat kohdallaan ja toisaalta niitä, jotka eivät enää ole linjassa yrityksesi markkinointiviestien kanssa. Visuaalisten asioiden kehityksessä keskustelun tukena on hyvä käyttää kuvamateriaalia.

Kuvapankkikuvat ja yrityksen verkkosivu-uudistus
Haluatko uudelle sivustollesi ilmaisia kuvapankkikuvia vai ehkä jotain aivan omanlaista kuvitusta?

5. Asiakaslupaus, kilpailuedut, äänensävy

Brändin visuaalisten elementtien lisäksi uudelle verkkosivustolle tarvitaan kristallinkirkasta tietoa asiakaslupauksestanne ja  kilpailueduistanne. Mitä on tarjolla ja miksi näitä asioita kannattaisi ostaa juuri teiltä? Minlälaista äänensävyä yrityksenne käyttää verkkosivuilla ja muussa markkinoinnissa – oletteko asiallinen vai hassutteleva? Tuntuvatko nämä asiat selviltä, vai olisiko tarpeen syväsukeltaa myös näiden asioiden ääreen?

Brändin kirkastaminen ennen verkkosivu-uudistusta on palkitsevaa, sillä siihen mylläykseen osallistuneille on hyvin selvää, mitä asioita sivustolle halutaan kirjoittaa ja tämä helpottaa sisällöntuotannon työvaihetta.

6. Verkkosivuston hakukonelöydettävyys

Löytyvätkö yrityksesi nykyiset sivut hienosti Googlesta? Eri palvelu- ja tuotesivujen löydettävyys on hyvä tsekata ennen kuin laitat uudistuksen vireille. Jos kaikki palvelusivut löytyvät jo hyvin, vaikkapa top 5 hakusijoitusten joukosta, sinulla on paljon puolustettavaa ja sivuston uudistuksessa on tärkeää panostaa siihen, että nämä sijoitukset säilytetään mahdollisimman hyvin.

Ehkä hakukonelöydettävyyden kohentaminen on yksi pääsyy, miksi verkkosivuprojektiin on välttämätöntä lähteä. Tässä tapauksessa on paikallaan tehdä avainsana-analyysi – mitkä ovat ne sanat tai hakutermit, joilla haluat sivustosi löytyvän. Sanojen lisäksi kiinnostaa niihin kohdentuva hakuvolyymi. Jos hakuliikennettä on valtavasti ja kilpailu kovaa, tarvitaan nerokas strategia hyvien hakusijoitusten ottamiseksi. Jos taas hakuvolyymi termeilläsi on vähäistä, on turhaa panostaa isosti sellaisten asioiden löydettävyyteen, joita oikein kukaan ei etsi.

Yksi ajatus muutosvaiheeseen on Google Ads -hakumainonnan käyttäminen tukena. Uusi sivusto saattaa vähän kuopaista syvemmästä, ennen kuin löytää aidosti ansaitsemansa hakutulossijoitukset. Tällä aikajaksolla hakumainonnan tavallista reilumpi käyttäminen voi olla paikallaan.

7. Verkkosivuston sisällöt

Verkkosivuston sisältötyö on todennäköisesti ylivoimaisesti suurin osakokonaisuus uudistusprojektissa. Arvaamattoman suuri, ja yleensä syy verkkosivuprojektin aikataulun viivästymiselle. Siksi henkinen valmistautuminen kannattaa aloittaa ajoissa.

Verkkosivuston sisällöt ovat sivuston käyttäjäryhmiä palvelevia, eri ostopolun vaiheisiin kätevästi osuvia, brändin mukaisia tekstejä, kuvia, videoita, infograafeja, ladattavia esitteitä, podcasteja ja animaatioita. Tekstejä erityisen runsaasti. Ainakin, jos haluat sivustosi löytyvän hakukoneista, on tarpeen kirjoittaa hyvinkin monipuolisesti tarjoamastasi.

Tähän kohtaan sopiva toimenpide on sisältöinventaari. Mitä sellaista sisältöä yritykselläsi on käytettävissä, mikä sopii sellaisenaan uudelle sivustolle? Ehkä tuore asiakasreferenssivideo tai ladattava opas? Tai mikä nykyisen sivustosi alasivuista on hiukan vanhentunut, mutta uskomaton liikenneimuri? Vaikkapa sellainen palvelukuvaus, joka nappaa sivustollesi 1000 potentiaalista asiakasta joka ikinen kuukausi. Tätä liikennettä et halua menettää ja siksi tarvitset suunnitelman löydettävyyden säilyttämiseksi. Entä mitä sisältöelementtejä sivustoltasi puuttuu ihan kokonaan?

Mallin sisältöinventaarin toteuttamiseksi löydät tästä Hubspotin blogikirjoituksesta.

8. Verkkosivuston kieliversiot

Mitä kieliä verkkosivustosi käyttäjät puhuvat? Riittääkö, että toteutat sivuston suomeksi, vai tarvitsetko kieliversioita? Moni yritys toteuttaa kansainvälisen myyntinsä tai rekrytointinsa tueksi ainakin supistetun version sivustostaan.

Kieliversion toteutus teknisesti on hyvin simppeli asia. Se mihin kannattaa keskittyä, on mitä sisältöjä muilla kielillä tuotetaan ja ketä siihen tarvitaan avuksi. Voi olla fiksua hyödyntää ammattikääntäjiä sisältötekstien käännöksessä ja sitten käyttää tekstit vielä asiatarkastuksessa kyseisen kielialueen vastaavalla, jotta ammattitermit saadaan sivustolle niin kuin niitä arjessa käytetään.

9. Mikä olisi parasta, mitä verkkosivu-uudistuksen ansioista voisi tapahtua?

Nyt hetkeksi jalat irti maasta ja pää iloisesti pilviin. Mikä olisi parasta, mitä onnistunut verkkosivu-uudistus voisi tuoda mukanaan? Miten elämä myynnissä, markkinoinnissa tai HR:ssä muuttuisi, jos sivusto tekisi ihmeitä puolestanne?

Verkkosivu-uudistus voi jossain hetkessä tuntua ikuisuusprojektilta, mutta kun tavoite ja uudistuksen tuomat hyödyt ovat kirkkaana mielessä, on mukavampi jatkaa matkaa kohti uuden sivuston julkistuspäivää.

Verkkosivuston uudistajan palvelut Kuululla

Jos brändin kirkastaminen tai verkkosivuston uudistaminen on ajankohtaista, laita meille yhteydenottopyyntö. Asiantuntijamme perehtyy tilanteeseesi ja ehdottaa, miten asiassa kannattaa edetä.

OTA YHTEYTTÄ