Ota yhteyttä

Kansainvälinen Facebook-mainonta – perusteet ja ohjeet aloittamiseen

Lue vinkit, miten voit lähteä kansainvälistämään yritystoimintaasi Facebook-mainonnan keinoin ja Facebookin hyvien kohdentamisvaihtoehtojen avulla.

Kun kotimaan markkinat ovat jo käyneet pieneksi, tai jos yritys on syntyjäänkin born global, on aika siirtyä merta edemmäs kalaan. Tässä blogissa keskitytään Facebook-mainontaan sen mainioiden kohdennusvaihtoehtojen vuoksi. Poimi talteen muutama vinkki, miten voit lähteä kansainvälistämään yritystoimintaasi Facebook-mainonnan keinoin.

Aseta tavoite ja valitse kohderyhmä

Kuten kaikessa markkinoinnissa, myös kansainvälisessä somemarkkinoinnissa aivan ensimmäisenä mietitään, mikä on tavoite . Tavoitteen asetanta antaa sinulle mittarit, joilla seurata, kuinka maailmanvalloitus edistyy. Mieti ensin, ketä haluat tavoittaa? Mitä haluat heidän tekevän? Hanki lisää tietoa kohderyhmästäsi. Millaisia he ovat? Missä kanavassa he aikaansa viettävät? Millaisia erilaisia kulttuuripiirteitä mainonnassa täytyy ottaa huomioon?

Huomaat, että eri kulttuurien välillä on huimiakin eroja. Jokaisesta kohdemaasta ja kohderyhmästä kannattaa tehdä oma ostajapersoonansa, jotta mainonta saadaan maaliin toivotulla tavalla. Kaikkia mainoskampanjoita ei kannata viedä joka maahan sellaisenaan, vaan tehdä maakohtaisia mainosvariaatioita onnistumisen takaamiseksi.

Kieli

Tärkeä kysymys: millä kielellä aiot mainostaa?

Monellle yritykselle luonnollinen valinta on englanti. Facebook antaa sinulle mahdollisuuden kirjoittaa julkaisu useammalla eri kielellä. Tällöin Facebook näyttää julkaisusi eri kieliversion käyttäjille heidän kieliasetustensa sekä sijaintinsa mukaan. Tämä onkin varsin helppo tapa aloittaa kansainvälinen markkinointi. Voit aloittaa esimerkiksi kääntämällä julkaisusi vaikka ensin ruotsiksi, kohdentaa mainontaa myös naapuriin ja kokeilla tuleeko sitä kautta helposti kasvua.

Kannattaa kuitenkin huomioida, että mikäli henkilö tulee muulta kielialueelta kuin tekstivaihtoehdot, hänelle näytetään julkaisu oletuskielellä.  Käytä siis oletuskielenä englannin kieltä, koska sitä ymmärretään huomattavasti enemmän kuin esimerkiksi suomen kieltä.

Klikkaa siis yrityssivusi asetussivulle ja valitse vaihtoehto Asetukset/Settings sitten Kieli/Language Settings ja ruksi kohta Post in multiple languages eli julkaise usealla eri kielellä . Tämä riippuu kummalla kielellä itse käytät Facebookia. Huomioi, että asetuksia muuttamalla samalla annat samat kielioikeudet myös muille sivun ylläpitäjille. Muista tallentaa asetukset!

Näyttökuva 2023-5-16 kello 14.45.05

Uusien asetusten jälkeen julkaisukohtaan on lisättynä nyt kielivaihtoehdot alasvetovalikossa. Julkaisukieliä on joka lähtöön, mutta eurooppalaisista kielistä esimerkiksi flaamin kieli valitettavasti vielä puuttuu.

Näyttökuva 2023-5-16 kello 14.56.20

Kirjoita teksti normaalisti ensimmäiseen osioon, ja valitse alasvetovalikosta haluamasi kieli. Facebook tarjoaa sinulle heti Google Translate -tasoisen käännöksen, mutta suosittelen lämpimästi lisäämään oman käännöksesi sen tilalta. Google Translatella et saa tekstiisi omaa äänensävyäsi, eikä oikeakielisyydestäkään ole takeita.

Näyttökuva 2023-5-16 kello 14.58.08

Voit halutessasi lisätä useamman kieliversion julkaisusta. Facebookin käyttäjät näkevät julkaisun sillä kielellä, joka on heille osuvin heidän kieliasetustensa ja alueasetustensa perusteella.

Kun olet saanut kieliversiot lisättyä, voit normaalisti lisätä julkaisuun kuvan ja julkaista tai lisätä ajastuksen. Kuva tulee olemaan kaikissa kieliversiossa sama, joten muista se kuvaa valittaessa – älä esimerkiksi lisää kuvaan päälle tekstiä!

Tekstin kääntämisessä käyttäisin aina aluksi ammattilaista tai kielen natiivia puhujaa, koska äänensävy on brändin kannalta on tärkeää. Lisäksi voi mennä pahasti metsään, jos sinuttelet leikkisästi kohderyhmää korkean hierarkian maissa – tai toisinpäin.

Yrityksen kansainväliset sivut (eli ns. Maasivut tai markkinasivut)

Huomioi, että valitettavasti kansainväliset sivut eivät vielä ole kaikkien aktiivisten FB-mainostajien käytettävissä.

Kansainvälisten sivujen avulla yritykset voivat tarjota sisällöstään lokalisoituja versioita asiakkailleen ympäri maailmaa. Kansainvälisten sivujen eli niin sanottujen markkinasivujen avulla saat myös kansainvälistä analytiikkatietoa ja kävijätietoja koko fanikannastasi. Käyttäjille maakohtaiset sivut näkyvät siten, että he näkevät vain oman alueensa Facebook-sivut ja sen lokalisoidun sisällön.

Voit luoda kansainväliset sivut yrityksellesi Facebook-sivun asetuksista klikkaamalla kansainväliset sivut -välilehteä. Sen kautta pääset lisäämään ensimmäisen maakohtaisen sivun ja määrittelemään maat ja kielen, jotka sivuun yhdistetään. Tallenna sivun muutokset ja voit aloittaa uudella maakohtaisella sivulla julkaisemisen. Huom! Et voi siirtää aiemmin luoduilta sivuilta sisältöä, vaan sinun on julkaistava ne erikseen uudella sivulla!

Ensimmäisestä Facebook-sivusta tulee ns. juurisivu. Sen ylläpitäjät voivat kaikki muokata kansainvälisten sivujen kohdennusasetuksia milloin haluavat. Ainoa, mitä ei voi jälkeenpäin muokata, on alueellisen sivun nimi,  mikäli se on kansainvälisen sivun alainen. Mainostaminen on kätevintä tehdä Business Managerin kautta yhdeltä mainostililtä, jolloin voit hallinnoida, tarkkailla ja optimoida kaikkia kansainvälisiä mainoksia kätevästi yhdeltä näkymältä.

Muista, ettet voi luoda sivua vain yhdelle kaupungille tai osavaltiolle. Voit kuitenkin julkaista tietyssä kaupungissa tai osavaltiossa (kuten Montrealissa) oleville ihmisille julkaisemalla kanadalaiselta sivulta ja kohdentamalla sen Montrealissa oleville käyttäjille. Kohdentamisen avulla julkaisuja näytetään vain tietylle sijainnille, ja saat paremmin sitoutumista oikealta kohderyhmältä.

Kuvat ja kulttuuri

Muistathan, että kuvien kannattaa olla kohderyhmälle oleellisia ja mahdollisimman samaistuttavissa olevia. Parhaiten toimivat kuvat, joissa on kohderyhmän kaltaisia henkilöitä ja maisema on lähellä sijaintipaikan maisemaa. Huomioi kuvissa myös ajankohtaisuus – kesäkuvia kannattaa käyttää vain silloin, kun kohdemaassa on kesä, ja talvisia kuvia talvella! Ota myös selvää, mitä kulttuurillisia tabuja on. Esimerkiksi Aasiassa ei kannata käyttää kuvaa paljaista jaloista tai Japanissa malleja, joilla on tatuointeja.

Loppujen lopuksi

Muistathan, että tärkein vaihe kansainvälisessä mainonnassa on myös tulosten analysointi. Huomaat, että maakohtaisia eroja mainonnassa tulee olemaan. Kannattaa siis aina pohtia, miksi tietty mainos toimii toisiin kohderyhmiin, mutta ei toisiin. Analysoi, opi, optimoi ja toista. Onnea matkaan, good luck, lycka till ja 祝你好运!

Mikäli Facebook-mainonta kiinnostaa, pyydä tarjous koulutuksesta!

Facebook-koulutukset