Sähköpostimarkkinointi on loistava tapa paitsi markkinoida yritystäsi myös tehokas keino ohjata liikennettä verkkosivuillesi. Jos haluat saada esimerkiksi uutiskirjelukijat tekemään haluamasi toiminnon, lähetä heille vain parasta postia. Tässä muutamia sähköpostimarkkinoinnin vinkkejä erityisesti sisällön osalta.

Sisältö on kaikki kaikessa sähköpostimarkkinoinnissa

Sähköpostimarkkinoinnissa viestin aiheen ja sisällön muoto vaatii huomattavasti tarkempaa mietintää kuin vaikkapa kollegalle lähetetyssä viestissä. Kaikki viestin otsikosta toimintakehotteeseen voivat vaikuttaa sähköpostimarkkinoinnin onnistumiseen.

  • Aihekenttä/otsikko: Käytä selkeää ja toimintaan kehottavaa muotoilua, joka on personoitu kohderyhmällesi ja sopii yhteen muun viestin kanssa. Panosta houkuttelevaan otsikkoon ja tee vaikka A/B-testaus parilla otsikkovaihtoehdolla.
  • Tekstisisältö/copy: kirjoita viestit yrityksesi äänensävyn mukaisesti, lyhyesti ja pysy tiukasti aiheessa. Pyri helposti silmäiltävään muotoiluun. Laita viestiin mieluummin yksi tärkeä asia kuin useita vähemmän tärkeitä.
  • Kuvat: Käytä aiheeseen sopivia kuvia, jotka kiinnittävät huomion ja toimivat erilaisilla laitteilla. Vältä esimerkiksi liian suuria kuvia, jotta viestit latautuvat nopeasti.
  • Toimintakehote: Tee CTA-painikkeesta erottuva ja ohjaa sillä selkeästi laskeutumissivullesi. Käytä käskymuotoja (lataa, osta, lue lisää) toteamisen sijaan (voit ladata täältä). Jos viestissäsi on vain yksi CTA, saat kohderyhmän tekemään tehokkaasti haluamasi toiminnan.
  • Personointi: Kirjoita sähköpostiviesti kuin kirjoittaisit sitä yhdelle henkilölle – ja juuri asiakaspersoonallesi sopivalla tyylillä. Lisää aihekenttään tai viestin tervehdykseen vastaanottajan nimi.

Muista myös nämä sähköpostimarkkinoinnissasi

Määrittele sähköpostimarkkinoinnin yleisösi

Kaikkein tehokkain sähköpostiviesti on osuva sellainen. Kuten kaikessa muussakin markkinoinnissa, aloita ostajapersoonasta: laajenna ymmärrystäsi siitä, mitä he haluavat ja räätälöi sähköpostikampanjasi heidän tarpeisiinsa sopivaksi.

Aseta tavoitteet sähköpostimarkkinoinnille ja mittaa tulokset

Mistä tiedät, että onnistut sähköpostimarkkinoinnissasi? Asettamalla tavoitteet: näitä voivat olla vaikkapa uutiskirjetilausten määrä, sähköpostin avausprosentti, painikkeen klikkaus verkkosivuillesi tai konversioprosentti, joka suorittaa haluamasi toiminnon laskeutumissivulla. Seuraa tuloksia kampanjan aikana ja sen jälkeen. Tee muutoksia tulosten perusteella.

Ota markkinoinnin automaatio avuksesi

Erilaisilla markkinoinnin automaation työkaluilla voit avustaa ja tehostaa sähköpostimarkkinointiasi. Esimerkiksi HubSpotin avulla voit luoda workflow-toimintaketjuja, joilla voit automatisoida sähköpostimarkkinointia: uutiskirjetilaajasi ei esimerkiksi saa uudelleen tarjousta, jonka on jo käyttänyt. Sen sijaan hän voi saada jotain muuta hänelle relevantimpaa sisältöä.

Entä miten saat asiakkaat liittymään sähköpostilistallesi?

Mieti, mikä olisi käypä hinta sille, että asiakas antaa sähköpostiosoitteensa postituslistallesi? Vastineeksi osoitteesta voit tarjota esimerkiksi ladattavia oppaita, webinaaritallenteita tai vaikkapa sisältökalenteripohjia. Pääasia, että se on kohderyhmällesi relevantti ja hyödyllinen tarjous.

Löytyykö kehotus liittyä sähköpostilistalle nettisivuiltanne helposti? Useimmiten helpoin tapa saada uusia uutiskirjetilaajia, on lisätä tilausnappi paremmin esille nettisivuille. Onko nettisivuillanne ”Tilaa uutiskirje” -nappula? Löytyykö jonkinlainen lomake, jolla voi liittyä sähköpostilistalle? Löytyvätkö nämä jokaiselta sivulta, vai vain jostakin tietystä paikasta? Oletteko muistaneet kertoa uutiskirjeenne eduista myös muissa kanavissa?

Tiivistelmä: tee näin, niin menestyt sähköpostimarkkinoinnissa

Tässä vielä tiivis listaus, kuinka tehostat sähköpostimarkkinointiasi:

  • Segmentoi vastaanottajalistasi
  • Personoi aihekenttä/otsikko, sisältö ja tarjous
  • Kirjoita viestitekstistä houkutteleva ja aktivoiva
  • Sisällytä viestiin yksi selkeä toimintakehote CTA-painikkeelle

Lista voisi jatkua loputtomiin. Mieti kuitenkin aina viestin räätälöinti kohderyhmällesi sopivaksi. Mitä tarkemmin segmentointi on tehty ja viesti muotoiltu heille, sitä todennäköisemmin saat lukijasi avaamaan viestin, lukemaan sen ja klikkaamaan eteenpäin verkkosivustollesi.

Etsitkö sähköpostimarkkinoinnin kumppania? Toteutamme jatkuvasti uutiskirjeitä asiakkaillemme. Ota yhteyttä ja jutellaan lisää!

OTA YHTEYTTÄ

Lähde: HubSpot – The Ultimate Guide to Email Marketing

Sisältöstrategia webinaari

Somevinkki 24: 5 syytä, miksi uutiskirjeesi ei toimi

Somevinkki 24: Miksi uutiskirje ei toimi

Viestintä

Markkinoinnin automaatio b2b-yritykselle

B2B-yrityksen markkinointiautomaatio

Markkinoinnin automaatio