Ota yhteyttä

Vinkit tapahtumamarkkinointiin tapahtuman jälkeen

26 heinäkuuta 2017

Ota jälkimarkkinointi osaksi tapahtumamarkkinointia ja saat kaiken hyödyn irti tapahtumastasi. Poimi vinkit onnistuneeseen tapahtuman jälkimarkkinointiin!

Muutamassa aiemmassa postauksessa ( Tapahtumamarkkinointi sosiaalisessa mediassa ja Facebook-tapahtumat ) kerroimme, kuinka sosiaalinen media auttaa tapahtumamarkkinoinnissa. Mutta entä kun tapahtuma on ohi? Tipahtavatko hanskat, jäävätkö kerätyt yhteystiedot roikkumaan? Myynti ottaa varmasti kopin niistä kaikkein kuumimmista kontakteista, mutta monen potentiaalisenkin liidin kohtalona on päätyä crm:n täytteeksi ja unohtua sinne.

Jotta saisit parhaan hyödyn irti sijoituksestasi, eikä tapahtumaan panostettu vaivannäkö menisi hukkaan, on tapahtumamarkkinointi syytä hoitaa huolella myös tapahtuman jälkeen. Poimi tästä parhaat vinkit tapahtumien onnistuneeseen jälkimarkkinointiin.

1. Suunnittele jälkimarkkinointi hyvissä ajoin etukäteen

Älä jätä suunnittelua tapahtuman jälkeiseen aikaan, vaan mieti jälkimarkkinointi valmiiksi jo silloin, kun suunnittelet itse tapahtumaa. Mitä, kenelle, missä kanavissa – kun sinulla on hyvä runko valmiina, pääset aloittamaan jälkimarkkinoinnin nopeasti, kun tapahtuma on vielä tuoreessa muistissa.

2. Kiitä!

Kiitä tapahtumavieraita käynnistä ja onnistuneesta tapahtumasta. Jos vieraita oli kymmenen, ota yhteyttä henkilökohtaisesti – kymmenen tuhannen vieraan festareiden jälkeen geneerisempikin kiitos riittää. Valitse viesti, joka sopii tapahtuman henkeen: jaa kuva tai video, tee yhteenveto, fiilistele, tai kirjoita vaikka kiitosruno. Muista kiittää myös sponsoreita ja yhteistyökumppaneita!

3. Pyydä palautetta

Omasta mielestä kaikki meni tietenkin nappiin, ja tapahtuma oli silkkaa timanttia. Saattaa kuitenkin olla, että kävijöillä olisi mielen päällä kommentteja ja parannusehdotuksia, jotka ehdottomasti haluat kuulla. Asiakkaan kuunteleminen on asia, jota et varmasti tule katumaan. Tarjoa palautekanava tai lähetä kävijöille palautekysely, niin tiedät mikä meni oikeasti hyvin, ja mitä seuraavassa tapahtumassa voisi tehdä toisin.

4. Ohjaa eteenpäin

Mieti, mitä haluat vieraasi tekevän seuraavaksi, ja tönäise häntä oikeaan suuntaan. Tahdotko seuraajia sosiaaliseen mediaan, vierailijoita kotisivuille, tilaajia uutiskirjeelle? Linkkaa, kutsu, kehota. Tee toiminta helpoksi, niin pääset todennäköisemmin haluttuun tulokseen.

5. Muista, mitä tuli luvattua

Lupasitko lähettää materiaalia tai järjestää tapaamisen? Tee lista sovituista asioista ja huolehdi ne kuntoon mahdollisimman pian.

6. Pidä yhteyttä ja tuota lisäarvoa!

Kun nyt olet saanut tapahtumakävijän liittymään postituslistalle tai seuraamaan yritystäsi somessa, älä anna hänen unohtaa itseäsi vaan pidä yhteyttä säännöllisesti. Tarjoa kiinnostavaa ja arvokasta sisältöä, seuraa hashtageja ja osallistu keskusteluun. Muista lähettää kutsu tai save the date myös tuleviin tapahtumiin!

Sosiaalinen media tarjoaa loistavan kanavan myös tapahtuman tyylikkääseen ja tehokkaaseen jälkimarkkinointiin, ja esimerkiksi Facebookin yrityssivun ja tapahtumasivun analytiikka helpottavat tapahtumamarkkinoinnin kohdentamista ja oikean yleisön tavoittamista.

Jos haluat ulkoistaa tapahtumamarkkinoinnin, ota yhteyttä ja pyydä tarjous. Olemme menestyksekkäästi markkinoineet useita kansainvälisiä ja suomalaisia tapahtumia.

Ota yhteyttä