Vetoavan markkinointisisällön tuottaminen on haastavaa, mutta palkitsevaa, kunhan ottaa huomioon muutaman perusseikan.

Puhu kohderyhmäsi kieltä

Sopeuta tyyli aina tavoittelemaasi ryhmään sopivaksi. Jos esimerkiksi tavoittelet trendien harjalla seilaavia hipstereitä, ei välttämättä ole hyvä idea käyttää samanlaista kieltä kuin luodessa sisältöä suurille ikäluokille. Mukautettu kieli luo intiimiyttä, joka vetoaa kohderyhmääsi.

Ideoi iskevät otsikot

Otsikon tulee olla huomiota herättävä ja saada lukija kiinnostumaan leipätekstistä. Huono otsikko heittää samalla timanttisenkin sisällön harakoille – ilman hyvää otsikkoa kukaan ei nimittäin lue vaivalla ideoitua sisältöä.

Alku määrittää lopun

Otsikon jälkeen on panostettava kiinnostavaan johdantoon. Johdanto koukuttaa lukijan lopullisesti. Kokeile esimerkiksi pysäyttävää statistiikkaa, kysymystä tai vinkkiä.

Kertaa kielioppia

Mikään sisältö ei toimi, jos se on huolimattomasti kirjoitettu. Vakavasti otettavat yritykset eivät tee pilkku- tai yhdyssanavirheitä. Tekstin oikolukeminen kannattaa ehdottomasti.

Hyödyllinen, ajankohtainen, erilainen

Sisällössä tulisi osata yhdistää hyöty, päivän polttavat aiheet ja erottuvuus. Näiden ominaisuuksien tulisi muodostaa tasapainoinen kokonaisuus. Sisällöntuotannossa auttaa kilpailijoiden seuraaminen, uusien näkökulmien jatkuva ideoiminen ja tarinoiden luominen.

Ole lähdekriittinen

Tarkista aina, että faktat ja luvut ovat peräisin luotettavista lähteistä, kuten uutissivustoilta tai tutkimusorganisaatioilta. Väärän tiedon levittäminen voi pahimmillaan olla haitaksi lukijalle.

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa

Kuvien avulla voi välittää paljon tietoa helposti omaksuttavassa muodossa. Lisäksi kuvat lisäävät sisältöösi vaihtelua, jota lukija kaipaa. Muista kuitenkin tarkistaa, miten käyttämiesi kuvien alkuperä tulee merkitä.

Tyylittele tekstillä

Fonttivalinnat, kirjainkoko, värit ja tekstin asettelu auttavat korostamaan tekstin tärkeitä asioita ja tekevät tekstistä helposti luettavan. Perusasiat, kuten lihavointi ja kursivointi helpottavat lukemista yllättävän paljon!

Kehota toimintaan

”Osta nyt, lue lisää, tilaa uutiskirje tästä…” Nämä ovat tavallisia toimintaan kehottavia fraaseja, mutta myös erilaiset fraasit voivat toimia. Kaikki riippuu tietenkin siitä, mitä sisältömarkkinointi tavoittelee ja millaista tuotetta tai palvelua myyt. Entäpä ”Ojenna kätesi” tai ”Hyppää tuntemattomaan”? Ideoi toimintakäskyjä kohdeyleisösi ehdoilla.

Lähde: Business 2 Community – 9 Things Great Content Has That Yours Might Not

Somevinkki 1: Luova kirjoittaminen sisältömarkkinoinnissa

Kokosimme blogiin luovan kirjoittamisen ohjeita, joilla erotut eduksesi sisältömarkkinoinnissa!

Digimarkkinointi

Somevinkki 13: Copywriting ja sisällöntuotanto – mitä eroa?

Copywriting ja sisällöntuotanto – mitä yhteistä ja eroa?

Sisällöntuotanto