Ota yhteyttä

5 vinkkiä yrityksen joulukampanjointiin

Ideoita joulumarkkinointiin ja -mainontaan. Ajoita kampanja oikein ja erotu joukosta. Joulushoppailu alkaa aikaisin ja kestää alennusmyynteineen yli pyhien.

Jonna Muurinen

Kuulun perustaja, toimitusjohtaja ja pääkouluttaja.

Käännä verkkosivuliikenne myynniksi

Sosiaalisen median markkinoinnin yksi tärkeimpiä tehtäviä on houkutella uusia asiakkaita hakukoneiden ja sosiaalisen median kanavien kautta yrityksen www-sivulle ja aina ostopäätökseen asti. Taito kääntää some-kanavalla tai www-sivustolla vieraileva potentiaalinen asiakas myynniksi vaatii laadukasta sisältöä ja ajankohtaista kampanjointia verkossa.

Verkkomarkkinoijalle juhlapyhät ovat erinomaisia mahdollisuuksia lisätä myyntiä ja kasvattaa tulosta. Joulun aikaan ihmiset selaavat verkkokauppoja, etsivät tarjouksia ja lahjaideoita. Suomessa varsinainen joulumyynti alkaa itsenäisyyspäivän tienoilla, mutta kaupat valmistautuvat jouluun jo maraskuussa. Verkossa Google pitää edelleen pintansa verkkomainonnan ykkösenä, mutta Facebook kipuaa nopeasti haastamaan hakukonejätin asemaa digimarkkinoinnin tärkeimpänä kanavana.

Google Trends kertoo selkeästi, että joulun aikaan verkkohaut alennuskampanjoihin ja tarjouksiin liittyen tekevät melkoisen piikin.

KUVA

Olemme koonneet ideoita joulumarkkinointiin ja mainontaan. Tärkeimmät tavoitteet joulun mainoskampanjoille ovat oikea ajoitus ja joukosta erottuminen. Joulushoppailu alkaa aikaisin ja kestää alennusmyyntien muodossa yli pyhien: nyt on siis korkea aika toimia ja laittaa juhlapyhien sosiaalisen median mainonta käyntiin!

1. Sähköpostimarkkinoinnin joulukampanjat

Jouluinen sähköpostimarkkinointi on erinomainen keino saavuttaa kohdennetusti eri asiakassegmentit. Erityisen toimivia sähköpostimarkkinoinnin kampanjoita joulun pyhinä ovat erilaisten joulukatalogien ja joulutarjousten julkaisut. Mikäli vasta keräät sähköpostimarkkinoinnin listaasi, kannattaa jouluna kampanjoida ”Tilaa uutiskirjeemme ja voita jouluinen palkinto!” -tapaan. Palkintona voit käyttää jouluisia yllätyksiä, kuten arkea helpottavia palveluja, lahjakortteja tai vapaalippuja jouluisiin tapahtumiin.

KUVA

2. Alennukset ja kupongit

Jouluostoksilla metsästetään alennuksia jo ennen joulua! Juhlapyhät ovat kuponkien kulta-aikaa: houkuttele asiakkaat joulualennuksilla ostoksille. Voit tarjota kuponkeja ja alennuksia sähköpostitse tai sosiaalisen median kanavissa kuten Facebookissa. Muista kuponkien nyrkkisäänto: lyhyt aikaväli, jolloin tarjous on voimassa, houkuttelee nopeille ostoksille. Joulun alennuskupongin voi lähettää esimerkiksi kaikille uusille ja vanhoille uutiskirjeen tilaajille segmentoidusti. Näin kartutat sähköpostimarkkinoinnin listaasi uusilla asiakkailla ja luot lisää myyntiä myös tulevaisuuteen.

KUVA

3. Jouluntaikaa sosiaalisen median kanavissa

Jouluna saa hassutella ja tunnelmoida! Järjestä perinteisen ”Hyvää joulua!” – päivityksen sijaan jouluinen kuvakilpailu liittyen palveluusi tai tuotteisiisi. Palkitse paras tonttulakkikuva, joka on otettu liikkeessäsi tai järjestä Facebookissa arvonta niiden kesken, jotka ovat jakaneet oman parhaan joulumuistonsa sivullasi. Älä unohda Facebook, LinkedIn ja Twitter kanaviesi kansikuvia: kansikuvat ovat ensimmäinen asia, jonka sivullasi vieraileva asiakas näkee. Voitko mainostaa joulukilpailua tai palveluasi jo kansikuvassa?

KUVA

4. Jouluna toiveet täyttyvät

Sosiaalinen media on keskusteleva markkinointikanava. Ihmiset haluavat kertoa mielipiteensä ja tulla kuulluksi. Mitäpä, jos tänä vuonna antaisit asiakkaiden valita, mikä tuotteesi on joulun aikaan tarjouksessa? Anna asiakkaiden ehdottaa jouluista reseptiä kahvilaasi, valita kaunein kampaamosi tekemä pikkujoulukampaus tai tämän vuoden joululahjoituksesi hyväntekeväisyyskohde! Keskusteluun kannustava yritys on helpommin lähestyttävä ja jää asiakkaalle mieleen. Yritys puolestaan saa sosiaalisen median keskusteluissa tärkeää palautetta ja voi hyödyntää asiakkaiden näkemystä liiketoiminnassaan.

5. Hassuttele!

Tarjoa asiakkaillesi viihdyttäviä hetkiä Facebook testin parissa: Millainen joulushoppailija olet? Mikä joululahja sopisi sinulle parhaiten? Mikä periteinen jouluruoka kuvaa sinua?

Sosiaalisen median testit ovat suosittua ajanvietettä: testin tekeminen vie vain hetken ja tulos on helppo jakaa ystäville. Kommenttien ja jakojen myötä yrityksesi tunnettuus ja näkyvyys kasvaa. Testin ohessa on luonnollista pyytää asiakkaasi yhteystietoja vaikkapa sähköpostimarkkinointia varten. Asiakkaasi saa mukavaa ajanvietettä ja sinä liidejä ja sosiaalisen median näkyvyyttä!

Saadaksesi parhaan hyödyn testeistä pidä kysymykset ytimekkäinä ja kysymysten määrä alle kymmenessä. Muista hauskat kuvat ja karrikoidut tulokset, sekä yhteystietojen kerääminen!

KUVA

Haluatko lisätä joulun taikaa omaan kampanjointiin? Ota yhteyttä ja katsotaan mitä voimme tehdä yhdessä!

Ota yhteyttä

 

Lue vuoden 2014 joulukaupasta lisää Taloussanomista:

http://www.taloussanomat.fi/kauppa/2014/10/21/tata-kansa-haluaa-joulu-alkoi-jo/201414465/12