Ota yhteyttä

Yläkoululaisten käytetyimmät somekanavat - Kuulu

14 tammikuuta 2020

Kuulun 7-luokkalaiset TET-työntekijät kirjoittivat v. 2020 suosituimmista somekanavista yläkoululaisen näkökulmasta. Mitä niitä on ja mitä niillä tehdään.

Miten nuoret käyttävät somea? Mihin ja miksi he käyttävät sitä? Mitä sovelluksia he käyttävät, ja mitä teinit itse ajattelevat sosiaalisesta mediasta? Listasimme alle käytetyimpiä sovelluksia kahden 13-vuotiaan näkökulmasta.

Käytetyimmät sovellukset

  • Snapchat
  • Instagram
  • WhatsApp
  • YouTube
  • TikTok

Snapchat – eniten käytetty kanava kaikkeen viestintään kavereiden kanssa

Snapchat on saavuttanut suuren suosion nuorten keskuudessa mukavuudellaan ja käytettävyydellään. Snapchatissa voi keskustella muiden kavereiksi lisäämiensä käyttäjien kanssa sekä snapeilla että chateilla. Snapit ovat kuvia tai videoita, joihin voi lisätä tekstiä, ja chatit tavallisia viestejä. Snapit voi avata vain kerran, mutta lähettäjä pystyy tallentamaan ne muistoihinsa, ja vastaanottaja taas voi ottaa screenshotin, jolloin kuva tallentuu hänen kameran rullaansa. Tällöin lähettäjä saa ilmoituksen otetusta screenshotista.

snapchat bestikset snapchat kartta

Snapchatilla on lähes kaikki samat ominaisuudet kuin WhatsAppilla, joten nuoret ovat siirtyneet WhatsAppista lähes kokonaan Snapchattiin. Joskin virallisemmat keskustelut hoidetaan yleisimmin WhatsAppissa.

Yksi Snapchatin keskeisimmistä asioista on kavereiden kanssa ylläpidettävät streakit. Streakin saa, kun lähettää kerran vuorokaudessa snapin kaverille. Jos olette laittaneet kaverisi kanssa toisillenne kumpikin viimeisen kymmenen vuorokauden sisällä jokaisena päivänä ainakin yhden snapin, teillä on kymmenen streakkia. Streak katkeaa, kun jompikumpi ei laita snappia 24h. Joillain ihmisiä, joiden kanssa ylläpitää streakkeja, voi olla jopa satoja, toisilla taas vain kymmenen.

Jos Snapchat on täysin tuntematon, lue Kuulun aikuisväen kirjoittamat esittelyt:

Mikä on Snapchat

Snapchatin käyttöohjeet

Instagram – päämäärätöntä selailua kun ei ole muutakaan tekemistä

Instagram on kuin eri ikäluokan Facebook. Siinä missä Facebookissa viihtyvät aikuiset, Instagramiin ovat kerääntyneet nuoret. Instagramiin voi julkaista kuvia ja videoita, joita seuraajasi voivat tykätä ja kommentoida, ja moni nuori saakin paineita tykkäyksien määrästä. Tilisi voi olla julkinen tai yksityinen. Julkisen profiilin voivat nähdä kaikki Instagramin käyttäjät, ja yksityisen vain ne, jotka olet hyväksynyt seuraajiksesi.

Instagramia ei käytetä samalla tavalla yleisesti ottaen viestittelyyn kuin vaikkapa Snapchattia tai WhatsAppia, vaan se on enemminkin sellainen ”turhan ajan” sovellus.

Instagramiin voi addiktoituakin, ja sokaistua siitä, miten kaikki näyttää niin täydelliseltä. Instagramissa peitellään epäonnistumia, ja jaetaan storyissa tai julkaisuissa vain positiivisia ja ”täydellisyyteen” kuuluvia asioita.

WhatsApp – viestintään (iso)vanhempien kanssa

Ennen Snapchatin suosiota, WhatsApp oli nuorten keskuudessa hyvin keskeinen sovellus. Nykyään sitä ei ehkä käytetä niin paljoa, luokkien omien läksyryhmien, sekä harrastusporukoiden yhteisten ryhmien lisäksi.

Jos haluaa pitää yhteyttä isovanhempiinsa (tai muihin jotka eivät käytä Snapchattia) WhatsApp on hyvä vaihtoehto.

whatsapp chattailya

YouTube – tunteja vievään ajantappoon

YouTube on yleinen ajankäyttösovellus, jossa nuoret katselevat tubettajien, eli videoiden tekijöiden tekemiä videoita. YouTubessa hurahtaa helposti muutamakin tunti täysin turhia videoita katsellessa. Nuori voi myös itse luoda oman kanavan, jolle tehdä sisältöä.

TikTok – melko turha, mutta antaa mahdollisuuden tulla kuuluisaksi

TikTokkiin voi julkaista omalle tililleen lyhyitä videopätkiä, joissa on useasti jokin ääniraita, jonka päälle voi lipsynkata. TikTokissa kuluu helposti paljon aikaa toisten tekemiä videoita selaillessa.

TikTok on melko turha sovellus, mutta siinä voi tulla helposti kuuluisaksi ja tienata rahaa esimerkiksi yhteistöiden avulla.

tiktok profiili

Vähemmän käytetyt sovellukset

  • Facebook — Se on ennemmin tarkoitettu meidän ikäluokkaamme vanhemmille.
  • Twitter — Sitä käyttävät ennemmin julkisuudenhenkilöt, jotka haluavat ottaa kantaa asioihin.
  • LinkedIn — Ennemmin yrityksille ja työelämässä oleville tarkoitettu sovellus.