Youtube-mainonta sopii lähestulkoon alalle kuin alalle, kunhan mainosvideo, jota mainostetaan, on alusta lähtien mielenkiintoinen. YouTube-mainos on parhaimmillaan silloin, kun mainosvideo on tehty nimenomaisesti mainontaa varten. Usein kuitenkin mainostetaan myös videoita, jotka on alunperinkin luotu ihan muuta käyttöä varten.

Youtube-mainoksethan tehdään Google Adsin kautta, eli samalla työkalulla kuin Googlen muutkin mainokset. Google kerää googlaajista koko ajan tietoa ja Google tietää kaikkien käyttäjiensä mielenkiinnon kohteet ja liikkumisen. Koska jätämme jälkeemme koko ajan tietoa Googlen mainoskohdennusta varten, myös Youtube-mainonta on erittäin tarkasti kohdennettavaa.

YouTube-mainokset näkyvät YouTube-käyttäjille ennen varsinaisen videon näyttämistä. Nämä ovat siis niitä mainosvideoita, jotka voi ohittaa viiden sekunnin jälkeen). Maksat vain silloin, kun mainoksesi sitouttaa käyttäjän. Jos käyttäjä ohittaa mainoksesi, ennen kuin on katsellut sitä 30 sekuntia (tai loppuun asti), et maksa senttiäkään. YouTube on suhteessa erittäin edullinen mainoskanava. Saat paljon näkyvyyttä verrattain halvalla. Brändisi näkyy juuri oikeiden ihmisten ruuduilla.

Mainosten kohdennus

Google Adsin videomainokset näkyvät sekä YouTubessa että muualla verkossa. YouTube tavoittaa yli miljardi käyttäjää yli 70 maassa ja yli 60 kielellä. Google Display ‑verkosto puolestaan tavoittaa maailmanlaajuisesti yli 90 prosenttia kaikista internetin käyttäjistä kahden miljoonan sivuston ja sovelluksen kautta (lähde: comScore).

Videomainonnassa sinulla on käytettävissä useita eri kohdistustapoja, kuten demografiset ryhmät, kiinnostuksen kohteet, sijoittelut ja uudelleenmarkkinointiluettelot. Niiden avulla voit tavoittaa tiettyjä, tarkoin rajattuja yleisöjä sen perusteella, keitä käyttäjät ovat, mistä he ovat kiinnostuneita ja millaista sisältöä he katsovat.

Youtubessa voit kohdentaa mainoksia esimerkiksi esimerkiksi iän, sukupuolen, alueen, perhetilanteen, kielen, kellonajan, sisältöjen, avainsanojen, kiinnostuksen kohteiden ja useiden muiden eri muuttujien perusteella. Voit myös itse valita minkälaisten videoiden yhteydessä haluat tai vastaavasti, et halua, mainosvideoidesi näkyvän.

Voidaan myös sulkea pois tiettyjä kohderyhmiä (esim. alaikäiset, eläkeläiset).

Voit määrittää hintatarjouksen myös iän, sukupuolen tai perhesuhteen perusteella.

Kiinnostuksen kohteet Google poimii tietenkin henkilöiden nettikäyttäytymisen perusteella. Siksi tämä mainostyyppi onkin niin tarkasti kohdennettava. Voit siis kohdentaa YouTube-mainontaa ihmisille heidän kiinnostuksen kohteidensa perusteella:

Voit kohdentaa mainontaa joko aiheesta yleisesti kiinnostuneille ihmisille tai ostoaikeissa oleville käyttäjille. Jos olet vaikka ohjelmistotalon toimitusjohtaja, saat todennäköisesti ohjelmistotalon mainoksia, koska Googlen personoinnin mukaisesti olet alasta kiinnostunut henkilö.

Tavoita nettisivukävijäsi YouTube-mainonnalla

Myöskin Youtubessa voidaan tehdä mainontaa uudelleenmarkkinointina. Eli YouTube-mainos näytetään ihmiselle, joka on jo käynyt verkkosivustollasi, mutta ei ole tuottanut konversiota. Tämä on hyvin tehokas mainostusmuoto, mutta täytyy huomioida, että tästä kaikki mainosten näkijät eivät pidä.

Joka tapauksessa Youtube on aika alikäytetty mainosalusta Suomessa ja haluamme ehdottomasti rohkaista sen käyttöön. Olemme bloganneet aiemmin YouTuben markkinointikäytöstä. Haluamme silti taistella tylsiä mainosvideoita vastaan ja toivoisimmekin Youtube-mainonnan lähtevän mainoskokonaisuuden konseptoinnista. Kannattaa miettiä tarkkaan mikä on tavoite ja millaista videota lähdetään mainostamaan.

Mikäli YouTube-markkinointi kiinnostaa syvemmin, katso Facebook-live, jossa YouTube-asiantuntijamme puhuvat asiasta laajemmin.