Mikä?

”Shortsit” on YouTubessa lyhyitä, pystyformaattiin kuvattuja videoita, jotka saavat olla maksimissaan 60 sekuntia pitkiä. YouTube itse suosittelee käyttäjiä pitäytymään 15 sekunnin kokonaiskestossa Shorts-videoita tehdessä. Lyhkäisyydessään Shorts on YouTuben tekemä korvike TikTokille.

TikTok-kopio

Instagramin julkaistua Reels-nimisen toiminnon syksyllä 2020 (myös kopio TikTokista), YouTube on päättänyt lähteä peliin mukaan Shorts-videoillaan. Toiminto on tällä hetkellä Beta- eli testausvaiheessa ja tällä hetkellä ainoastaan Intiassa ja Yhdysvalloissa olevat käyttäjät pääsevät tekemään Shorts-videoita.

YouTube Shorts -käyttöliittymä on lähes identtinen TikTokiin verrattuna ja myös videoiden tekeminen toimii täysin samalla tavalla. Käyttäjä pystyy kuvaamaan kohtauksia useista eri kuvakulmista ja leikkaamaan klipit vaivattomasti yhteen. Lisäksi sovelluksessa on saatavilla iso musiikkiarkisto ja monipuoliset työkalut tekstien lisäämiseen.

 

TikTokin tavoin käyttäjät voivat pyyhkäistä ”Shortseja” läpi loputtomasta videosyötteestä. Koukuttavin tekijä TikTokissa on ollut juuri loputon videosyöte. Sisältö ei lopu koskaan ja yhdellä nopealla pyyhkäisyllä saa nenän eteen aina uuden videon. Myös Shorts mahdollistaa suosikkitekijöiden tilaamisen, hashtagien läpikatsomisen sekä muiden tekemien videoiden ääniraitojen sekoittamisen.

#Shorts

YouTube Shorts on tällä hetkellä integroituna nykyiseen YouTubeen. Pitkiä vaakavideoita tekevät kanavat voivat siis tehdä katsojilleen myös lyhyitä pystyvideoita. Laittamalla videon otsikkoon #Shorts, YouTuben algoritmit tajuavat videon kuuluvan Shorts-formaattiin ja täten levittävät sitä muiden ”Shortsien” joukossa. Lisäksi tilaamalla Shorts-videoita tekevän käyttäjän kanavan, tulee automaattisesti seurattua normaalia YouTube-kanavaa pitkine vaakavideoineen. Lyhyillä Shorts-videoilla sisällöntuottajat voivat saada uutta kohdeyleisöä seuraajikseen ja hyötyä YouTubelle uudesta pystyvideoformaatista.

Menestys vai floppi?

YouTube Shorts ei nykyisellään tarjoa ominaisuutta käyttää muiden videoita oman sisällön pohjana (eng. Collaborative features) eikä oman videosyötteen (feed) sisältöön pääse vaikuttamaan – ainakaan vielä. TikTokin isoin valttikortti on juuri ollut yhteisöllisyys, sisällön monikäyttöisyys ja alustalla syntyvät viraalit trendit. Nähtäväksi jää, miten Shorts onnistuu saamaan jalansijaa ja tuleeko siitä käyttäjien keskuudessa Instagram Reelsin tapainen pliisu esitys vai TikTokin kaltainen menestys.

Lue muita artikkeleitani YouTubeen liittyen:
YouTube SEO: Kuinka hakukoneoptimoida video
YouTube-mainonnan mainosmuodot selitettynä
YouTube optimointi ja analytiikka

YouTube-mainonta webinaari

YouTube-kanavan hakukoneoptimointi webinaari