Miten Facebookin algoritmi toimii vuonna 2020?

Olemme kirjoittaneet Facebook-markkinoinnista lukuisia kirjoituksia aiemminkin, mutta niin se vain on, että Facebookin algoritmi päivittyy vähintään vuosittain. Näin ollen se, mikä toimi vielä viime vuonna, ei ehkä toimikaan enää.

Tämä blogikirjoitus kertoo siis Facebookin algoritmin toiminnasta vuonna 2020.

Tavoitat vain pienen osan seuraajistasi

Myöhään 2019 tehdyn Hootsuiten tutkimuksen mukaan, keskimääräinen kattavuus, eli kuinka paljon yleisöstään yrityssivu Facebookissa tavoitti, oli enää 5,5% sivun seuraajista. Ja vielä siten, että suuret brändit tavoittivat suhteessa vielä pienemmän osan seuraajistaan. Luku tippui parisen prosenttiyksikköä edellisestä vuodesta. Toki poikkeuksia on, mutta nyt puhuttiin keskiarvoista.

Tästäkin huolimatta yli 90 miljoonaa pienyritystä markkinoi Facebookissa. Yrityksille ongelmia syntyy, koska vain 26% yrityksistä tekee maksettua mainontaa. Hyvää levikkiä edes omien seuraajien keskuudessa on mahdotonta saada ilman mainosrahaa.

Jos Facebookin algoritmi ei ole tuttu juttu, niin lyhyesti selitettynä Facebookin algoritmi päättää mitä julkaisuja käyttäjä näkee ja missä järjestyksessä joka kerta, kun käyttäjä vilkaisee julkaisuvirtaansa.

Parin viimeisen vuoden aikana algoritmi on kokenut erityisen nopeita muutoksia, kun Facebook taistelee kynsin hampain yleisöstään ja haluaa heidän viihtyvän Facebook-sisällön parissa pidempään. Facebookin tavoite on saada ihmiset pitämään FB-sisältöjä itsellensä merkityksellisinä.

Miten algoritmi toimii?

Käytännössä algoritmi seuraa joka ikisen käyttäjän toimintaa, ja kunkin käyttäjän toimintaan perustuen tarjoaa tälle sisältöjä. Kellään ei ole identtistä uutisvirtaa, vaan jokaisella meistä on ihan omanlainen Facebook.

Sisältöjen näkemiseen vaikuttaa:

  • Kenen kanssa käyttäjä tyypillisesti on vuorovaikutuksessa: näemme paljon niiden yritysten, ryhmien ja henkilöiden julkaisuja, joiden julkaisuihin tyypillisesti reagoimme.
  • Julkaisun mediatyyppi (esim. video, linkki, kuva jne.). Jos tykkäät katsella videoita ja ehkä reagoitkin niihin joskus, näet todennäköisesti jo nyt keskimääräistä enemmän videoita ja tulet niitä myös näkemään.
  • Julkaisun suosittuus. Onko tietty julkaisu yleisesti ottaen Facebookissa suosittu vai ei.

Lähde.

Vuonna 2020 Facebook haluaa olla läpinäkyvä toiminnassaan käyttäjille

Tänä vuonna Facebookin käyttäjille on annettu enemmän suoraa kontrollia siihen, mitä näkevät uutisvirrassaan. Voimme valita 50 itselle tärkeintä aihetta, voimme valita näemmekö viimeisimmät vai huippujulkaisut virrassa ja ennen kaikkea saamme nähdä miksi näemme tiettyjä julkaisuja.

Facebook on myös toteuttanut useampia mielipidekyselyitä Facebookin käyttäjille kerätäkseen käyttäjäkokemuksesta tietoa suoraan käyttäjiltä. Nyt jokaisen mainosjulkaisun kohdalla on nappula, josta voi tarkistaa miksi jokin julkaisu näkyy omassa uutisvirrassa.

Facebook miksi näen tämän

9 keinoa miten pärjätä Facebook-algoritmin kanssa vuonna 2020

1. Tee julkaisuita, jotka saavat ihmiset keskustelemaan toisilleen

Facebookin mukaan, yksi algoritmin keskeisimmistä signaaleista on, onko käyttäjä aiemmin sitoutunut sivusi sisältöön.

Ja tietenkään kukaan ei ole yrityssivusi kanssa samalla tavalla vuorovaikutuksessa, kuin ystäviensä kanssa, joten sivusisällöt jäävät jo senkin takia ystävien ja harrastusryhmien julkaisujen jalkoihin.

Ainoa tapa on siis tehdä oikeasti ja aidosti sitouttavaa sisältöä, mitään muuta vippaskonstia sitoutumisiin ja julkaisujen saamaan kattavuuteen ei ole.

Ohjeena on

  • Ole aito
  • Utelias
  • Hauska
  • Kiinnostava
  • Inspiroiva

Vinkkejämme Facebook sisältöihin

10 nyrkkisääntöä yrityksen Facebookiin

6 vinkkiä Facebook-postausten parantamiseksi

Facebook-diaesitys – näin muutat kuvasi videoksi

7 vinkkiä onnistuneeseen Facebook-postaukseen

2. Julkaise, kun yleisösi on linjoilla

Yksi algoritmin tärkeistä mittareista on julkaisun uutuus. Eli mitä uudempi julkaisu on, sitä varmemmin julkaisua yleisöllesi näytetään. Julkaise siis silloin, kun tiedät yleisösi olevan paikalla. Ota Creator Studio (pöytäkone) tai Facebook pages manager (puhelin) käyttöön Facebookissa ja ajasta julkaisut. Ohjeet Creator studion käyttöönottoon ja ajastamiseen löydät täältä.

3. Älä koskaan julkaise sisältöä, joka huonontaa rankingiasi

Toki et tätä muutenkaan tekisi, mutta Facebook kertoo minkälaiset sisällöt yrityssivuilla saa Facebookin huonontamaan yrityssivun ”rankingia”, eli myös sivun näkyvyyttä.

  • Linkit sivuille, joilla on huonoa/varastettua sisältöä
  • Loukkaavaa sisältöä (loukkaavaa, muttei kiellettyä)
  • Väärää tai valheellista tietoa, feikkiuutisia
  • Terveyteen liittyvää väärää informaatiota tai vaarallisia ”hoitoja”
  • Väärennettyjä tai manipuloituja videoita tai sisältöjä, joista kolmas osapuoli on raportoinut.

Lähde.

4. Julkaise korkealaatuisia, yli kolmeminuuttisia videoita

Facebook muutti noin vuosi sitten algoritmiaan sen suhteen, millaisia videoita se näyttää parhaiten yleisöille:

  • Lojaalius ja aikomus: videot, joita ihmiset itse hakutermeillä etsivät ja joihin he palaavat uudelleen.
  • Videon pituus ja katseluiden kesto: videot, joita ihmiset katsovat yli minuutin ja jotka ovat pidempiä kuin 3 minuuttia.
  • Alkuperäinen: videot, jotka ovat omiasi (ei siis jaettuja)
  • Pro Tip: Livevideot saavat keskimäärin 6-kertaa enemmän reaktioita, kuin tavalliset videot.

Lähde.

5. Postaa usein ja säännöllisesti

Sivut, jotka julkaisevat usein, ovat todennäköisesti merkityksellisiä yleisölleen. Siksi, julkaisutiheys on signaali algoritmille, joka voi vaikuttaa siihen näkyvätkö julkaisusi heikommin vai paremmin seuraajillenne.


6. Perusta Facebook-ryhmä, joka on merkityksellinen yleisöllesi.

Facebook on kertonut panostavansa ryhmiin entistäkin enemmän. Jos katsot mistä olet viimeisimmät Facebookin notifikaatiot saanut, top kymmenen joukossa on takuulla suurimmaksi osaksi ilmoituksia ryhmistä.

Jos keksit hyvän aiheen ryhmälle, joka voisi sopia seuraajillenne, älä aikaile! Ryhmäkeskustelut nousevat tällä hetkellä selvästi muista sisältöjä paremmin uutisvirtaan, ja niistä saadaan myös ilmoituksia tämän tästä.

Ryhmässä voit keskustella, opettaa, ratkaista ongelmia, ja toki viihdyttää yleisöäsi.

7. Tue orgaanista näkyvyyttäsi maksullisella mainonnalla. Mainosta erityisesti parhaiten menestyviä julkaisujasi.

Yksinkertaisesti: jos haluat saada hyödynnettyä Facebookin markkinoinnillisesti, käytä mainosrahaa. Olen tästä jo vuosia sitten kirjoittanut, mutta lue kirjoitukseni, jossa perustelen miksi mainosraha on tärkeä yritykselle Facebook-markkinoinnissa.

Erityisesti Facebook kehottaa seuraamaan omia hyvin menestyviä julkaisuja ja buustaamaan niiden menestystä vielä lisäksi mainosrahalla.

8. Opasta kuinka seuraajasi voivat priorisoida sinun sisältöäsi uutisvirrassaan

Kukin meistä voi valita 50 mieluisinta asiaa, jotka haluaa nähdä ensimmäisinä uutisvirroissaan. Peruskäyttäjä tuskin on valintaa tehnyt, joten voit hyvin opastaa oman sivusi kohdalla merkkaamaan juuri sinun sivusi sellaiseksi, jonka sivusisällön henkilö haluaa nähdä ihan ensimmäisenä.

katso ensin

 

9. Rohkaise yleisöäsi toimimaan äänenäsi. Mikrovaikuttajat toimivat hyvinä sisällön levittäjinä.

Koska ette todennäköisesti saa oman sivunne sisältöä levitettyä itse kovinkaan pitkälle, voit pyytää suoraan yleisöäsi auttamaan sisällönjakelussa. Jos saat monta yksittäisetä ihmistä jakamaan sisältöjäsi, se vaikuttaa merkittävästi sivusi levikkiin.