Sosiaalisessa mediassa voi erottautua monella eri tavalla, kuten visuaalisesti kauniilla sisällöllä. Väitän silti, että parhaiten menestyvät yritykset, jotka ovat läsnä.

Laadukkaalla ja säännöllisellä sisällöllä pääsee pitkälle, mutta miten yleisö saadaan sitoutettua? Tänä päivänä sosiaalisessa mediassa voi luoda yhtä vahvan asiakassuhteen kuin kasvotusten. Se vaatii työtä, mutta on kuitenkin mahdollista.

Ole sosiaalinen

Sosiaalinen media on nimensä mukaisesti paikka, jossa tapahtuu sosiaalista kanssakäymistä. Ihmisten kesken se on luontevampaa, mutta monet yritykset unohtavat somekanavien käyttötarkoituksen ja keskittyvät tuottamaan sisältöä samaan tyyliin kuin printtiin – kun sisältö on valmis, se tuutataan ulos ja odotetaan, että asiakkaat kävelevät ovesta sisään.

Mitä enemmän yritys muistuttaa ihmistä, sitä helpompi sen on lähestyä asiakkaita. Ala siis yrityksen nimissä käyttäytyä somessa samalla tavalla, kuin käyttäydyt henkilönä. Tykkää muiden sisällöistä, kommentoi muiden sisältöjä, käynnistä keskusteluja ja kysy seuraajien mielipiteitä.

Jotta myös muut jakavat yritykseesi liittyvää sisältöä, pyydä seuraajia tägäämään yrityksesi ja käyttämään tiettyä hashtagia. Näin löydät helposti muiden tuottamaa sisältöä ja voit jakaa sitä. Esimerkiksi Instagramin tarinat on helppo jakaa (jos yrityksesi on tägätty), sillä sovellus kehottaa siihen ja jakaminen tapahtuu napin painalluksella. Jos kuva tai video on jaettu muulla tavalla tai muussa kanavassa, on kohteliasta kysyä lupa jakamiseen ja lisätä sen yhteyteen kuvan alkuperäinen jakaja. Muiden sisällöistä tykkääminen ja niiden kommentointi sekä jakaminen kertoo asiakkaillesi, että välität heistä.

Sosiaalinen media on myös oiva verkostoitumispaikka. Sen lisäksi, että keskustelet asiakkaiden kanssa, osoita tukesi muillekin yrityksille reagoimalla heidän sisältöihinsä. Keskustelun aloitus toisen yrityksen kanssa voi johtaa laajempaankin yhteistyöhön.

Lue myös:

Mikä yritysten somemarkkinoinnissa ärsyttää?

5 tapaa lisätä vuoropuhelua somessa

Somekanavat ovat asiakaspalvelukanavia

Missä tahansa sosiaalisen median kanavassa yrityksesi on läsnä, muista, että se on yksi yrityksesi asiakaspalvelukanavista – aivan yhtä tärkeä kuin vaikkapa sähköposti, puhelin tai yhteydenottolomake verkkosivuilla.

Kun asiakkaalla on asiaa yritykselle, hän ottaa yhteyttä kanavassa, joka on hänelle mieluisin. Siksi on äärimmäisen tärkeää, että joku tarkistaa kaikki yrityksen käytössä olevat kanavat päivittäin (tai edes arkisin). Esimerkiksi Instagramissa yksityisviestit sujahtavat helposti viestipyyntöihin, joista ei tule ilmoitusta. Kannattaa siis tarkistaa myös viestipyynnöt säännöllisesti.

Vastaa siis kommentteihin tai vähintään tykkää niistä. Jos asiakas lähestyy yritystäsi somekanavassa yksityisviestillä, hänellä on tärkeää asiaa ja hän odottaa vastausta nopealla aikataululla, kuten missä tahansa muussa kanavassa.

Parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen varmistamiseksi tarjoa asiakkaalle apua siinä kanavassa, jossa hän otti yhteyttä. Jos kuitenkin kyse on esimerkiksi pankkiasioista, on parempi siirtää keskustelu verkkopankkiin.

Lue myös:

Hyvä asiakaspalvelu somessa

Yhteenveto – näin sitoutat asiakkaasi somessa

  • Vastaa kommentteihin
  • Vastaa yksityisviesteihin
  • Tykkää muiden sisällöistä
  • Kommentoi muiden sisältöjä
  • Jaa seuraajien sisältöä
  • Jaa muidenkin sisältöä
  • Aloita keskusteluita
  • Pyydä mielipiteitä

Kuulun somemarkkinoinnin palveluvalikoimaan kuuluvat:

  • Some-strategiat ja -suunnitelmat
  • Sosiaalisen median toimivuuden analysointi (Some-agentti)
  • Sisällöntuotanto
  • Ylläpito (esim. sosiaalisen median eri kanavat)
  • Koulutukset tarpeisiinne räätälöitynä, esim. johtoryhmät, tekijät, isot ja pienet ryhmät

Lue lisää  Somemarkkinoinnin palveluistamme

New call-to-action

New call-to-action

Asiakaspalvelu somessa