Ota yhteyttä

Yritysblogi – parhaat käytännöt bloggaamiseen

Yrityksen bloggaaminen aloitetaan määrittämällä blogin tavoite. Yritysblogin kirjoittaminen on mahtava tapa viestiä persoonallisesti ja tavoitteellisesti!

Bloggaajan ura täytyy aloittaa suunnittelemalla ja vastaamalla kysymyksiin miksi? kuka? mitä? ja missä? Blogin kirjoittaminen on parhaimmillaan mahtava tapa kommunikoida omasta osaamisestaan persoonallisesti ja tavoitteellisesti!

Yritysblogin tarkoitus

Suurin osa yrityksistä tähtää bloggauksen avulla oman ammattilaisimagonsa vahvistamiseen. Blogin avulla herätellään kohderyhmien kiinnostusta ja tuetaan kasvua. Blogin tavoitteita voivat olla esimerkiksi:

  • Brändin tunnettuuden lisääminen
  • Nettisivuliikenteen lisääminen
  • Konversiot
  • Luottamus
  • Asiantuntijaimagon vahvistaminen

Blogilla voi olla monta tavoitetta – pääasia on, että tavoitteet ovat kaikille selvät.

Kohdeyleisö ja sisältö

Meilläkin usein erilaisissa strategia- ja sisältötyöpajoissa käytössä oleva asiakaspersoonien luominen sopii oivallisesti myös blogistrategian luomisen yhteyteen.

Luomalla yhden tai useampia stereotyyppisiä lukijapersoonia oppii ymmärtämään lukijoiden kiinnostuksen kohteita ja pystyy kehittämään omaa kirjoitustyyliään tarkoitukseen sopivaksi. Asiakaspersoonia lähdetään usein luomaan demografian ja luonteenpiirteiden perusteella: Miksi lukijaa kiinnostaa juuri tämä aihe? Mitkä ovat potentiaalisen lukijan yleisimmät vastalauseet? Mitä lukija harrastaa? Mistä lukija on kotoisin ja missä hän työskentelee?

Asiakaspersoonien avulla on helppo muotoilla myös yritysblogin sisältöjä, kun tietää mistä kohdeyleisö on oikeasti kiinnostunut. Aihepiirien tulee pysyä yrityksen toiminnan, blogin tarkoituksen ja lukijoita hyödyttävien sisältöjen puitteissa. Jos ei ole selvää mitä blogiin aiotaan kirjoittaa, tulee kokonaisuudesta helposti sekava.

Blogi oikeassa osoitteessa

Yritysblogia ei yleensä kannata ylläpitää erillisillä blogialustoilla. Parhaat hyödyt bloggaamisella saavutetaan silloin, kun blogi on yrityksen sivuston yhteydessä. Esimerkiksi Kuulun blogi löytyy osoitteesta www.kuulu.fi/blogi . Pitämällä blogin ja yrityksen muun nettisivusisällön keskitettynä kokonaisuus säilyy selkeänä. Lukijat löytävät helposti laajasti tietoa yrityksen toiminnasta ja blogi puolestaan tuo ajankohtaisuutta ja raikkautta sivuston staattisempaan sisältöön. Lisäksi analytiikkaa on helpompi seurata, kun kaikki tieto kävijöistä löytyy yhdestä paikasta.

Apua ideointiin

Blogia kirjoittavien täytyy pysytellä ajan hermolla. Alan julkaisut, kilpailijoiden blogit ja some ovat hyviä tapoja löytää uusia aiheita, trendejä ja ideoita. Jonkinlainen inspiraatiokansio voi olla hyvä tapa säilyttää hyviä ja inspiroivia ideoita. Oman alan trendien seuraamista helpottavat mediaseurannan työkalut ja listat (kirjoitimme hetki sitten Twitter-listoista . Ajan mittaan ymmärrys tavoitteellisesta sisällöntuotannosta kasvaa, jolloin myös vanhojen ja hyvin menestyvien kirjoitusten päivittäminen on paikallaan. Mitäpä, jos vanhaa tekstiä laajentaisi tai sitä täydentäisi videolla? Lue myös miksi blogitekstien päivittäminen kannattaa .

Ideoiden kirjaaminen

Joskus blogi-ideoita tupsahtaa enemmän kuin ehtii kirjoittaa. Kirjoittajien täytyy huolehtia ideoiden dokumentoinnista, jotta hyvät ajatukset eivät valu kankkulan kaivoon vain koska ne unohtuvat. Ideoista voi pitää kirjaa missä tahansa itselleen sopivassa paikassa, mutta tärkeää on kirjoittaa ideat auki. Tämä tarkoittaa sitä, että ideaa täytyy kuvailla esimerkiksi ranskalaisin viivoin tai lauseilla yhden sanan tai kuvan sijaan. Jos idean pariin palaa myöhemmin, ei luovista käppyröistä ja mystisistä sanamuodoista välttämättä enää ymmärrä mitään!

Kysy lukijoilta ja asiakkailta

Asiakkailta ja potentiaalisilta asiakkailta saa kullanarvoista tietoa siitä, mitä aiheita blogissa kannattaa käsitellä! Mitä potentiaaliset asiakkaat kirjoittavat Google-hakuunsa? Kuuntele asiakkaiden kysymyksiä puhelimessa, sähköpostissa, somekanavissa, blogikommenteissa jne. Jos blogin kirjoittaja itse ei ole asiakasrajapinnassa töissä, kannattaa hyödyntää yrityksen muita työntekijöitä ajankohtaisten aiheiden ideoinnissa. Myös suora kontakti lukijoiden kanssa voi antaa eväitä kirjoittamiseen. Kyselyt ja keskustelut auttavat saamaan arvokasta palautetta.

Olemme myös kirjoittaneet ideoinnista kirjoituksen: Näin pääset ideasta eteenpäin .

Blogin ulkoasu

Siisti ja moderni ulkoasu kutsuu lukemaan. Ei ole yhdentekevää, miltä blogi näyttää. Vaikka sisältö olisi timanttia, nykyajan ihminen tuskin jaksaa innostua liian pienistä riviväleistä ja silmiä kirveltävistä väriyhdistelmistä. Jätä sivulle tarpeeksi tyhjää tilaa, jotta sivu näyttää ilmavalta. Valitse taustaksi rauhallinen ja vaalea väri, joka helpottaa lukemista.

Blogi ilman yhtäkään kuvaa näyttää tylsältä ja monotoniselta. Visuaalisesti viehättävä kirjoitus voi sisältää esimerkiksi:

  • kuvia
  • kaavioita
  • infograafeja
  • lainauksia ja
  • videoita.

Kuvapankkikuvia voi hyödyntää, mutta niiden käyttämisessä kannattaa olla tarkka (lue kirjoituksemme kuvapankkien hyödyntämisestä markkinoinnissa ). Omien kuvien luomiseen erinomaisia, helppoja ja ilmaisia työkaluja ovat esimerkiksi Canva (jolla myös tämän blogikirjoituksen kuvat on tehty!) ja Picmonkey .

Lukemista helpottavat tekstiratkaisut ovat välttämättömiä, jos haluaa kiireisten ihmisten lukevan blogia. Listat (kuten tuo tuossa yläpuolella) ja väliotsikot auttavat lukijoita hahmottamaan tekstin rakenteen. Otsikointi antaa myös mahdollisuuden lukea ainoastaan itseään kiinnostavat osat kokonaisuudesta. Otsikointi vaikuttaa myös hakukonelöydettävyyteen, joten niihin kannattaa panostaa. Kappaleiden pituus kannattaa pitää maltillisena – pitkät tekstiköntit pelottavat lukijat pois kiinnostavankin tekstin ääreltä!

Parhaat blogiaiheet

Blogin sisältöjä suunnitellessa kannattaa pitää mielessä, että kaikki eivät syty samoista asioista. Joku pitää enemmän lyhyistä teksteistä, joku taas pitkistä. Jollekin videotutoriaalit ovat elämän suola, toinen omaksuu asiat mieluummin tekstimuodossa. Joku pitää numeroista ja analyyttisestä lähestymistavasta, toiselle numerot aiheuttavat päänsärkyä.

Tässä muutamia ideoita blogin aiheeksi:

  • Listat toimivat blogeissa (mekin hyödynnämme listoja: YouTube-markkinointi – 16 vinkkiä , 5 vinkkiä pörssiyhtiön viestintään )
  • Työkalut on yritysblogeissa yleinen aihe, joka tarjoaa resursseja blogin lukijalle. Asiantuntijayritys tietää parhaat sovellukset, kirjat, blogit ja ohjelmat, joten miksipä niistä ei voisi vinkata myös lukijoille (vink vink: Somettajan työkalupakki )!
  • Haastattelut tuovat vaihtelua blogiin ja tarjoavat uudenlaista näkökulmaa. Haastattelun voi myös helposti toteuttaa videona. Asiantuntijahaastattelut tuovat myös ulkopuolisen äänen omien kirjoitustenne keskelle. (esim. Markkinoinnin trendit 2018 )
  • Arvostelut asiantuntijuutta korostavat arvostelut tuovat kokemuksen syvän rintaäänen esiin. Arvostella voi omalle toimialalle tärkeitä ja ajankohtaisia asioita. Esimerkiksi alan tapahtumista saa ammennettua varmasti blogikirjoituksen verran asiaa!
  • Alan myytit ja väärinymmärrykset ovat hyvä tapa käsitellä asiakkaillekin tuttuja oletuksia ja harhaluuloja. Myyttejä murtamalla voi opettaa potentiaalisia asiakkaita ostamaan oikeanlaisia tuotteita ja palveluita ja näin parantaa myös asiakastyytyväisyyttä.
  • Tarinat toimivat mielenkiinnon herättäjinä. Blogikirjoitukseen voi liittää esimerkiksi lyhyen asiakascasen tai kokemuksen, joka liittyy kirjoituksen aiheeseen. Tarina tuo yritystä lähemmäksi lukijaa ja tekee tekstistä persoonallisen.
  • Vieraskynäilijät tuovat vaihtelua blogiin. Kutsumalla alan vaikuttajia kirjoittamaan yritys myös todennäköisesti saa käyttöönsä vaikuttajan omat verkostot. Vieraskynä-kirjoittajaa kannattaakin rohkaista jakamaan kirjoituksensa omissa kanavissaan!

Kirjoitustaito kehittyy kirjoittamalla

Omaa kirjoitustaitoa voi kehittää kirjoittamalla aktiivisesti. Monen blogin ongelmana on huono kieli sekä tylsä tai vaikeasti ymmärrettävä kirjoitustyyli. Pyytämällä palautetta kirjoituksista saa työkaluja oman työn kehittämiseen ja kirjoittaminen muuttuu helpommaksi. Lisäksi kannattaa kerätä lista inspiroivista ja hyvin kirjoitetuista blogeista, joista imeä vaikutteita. Mikä blogissa viehättää? Huumori? Tieto? Syvällisyys?

Otsikko

Otsikko on blogin tärkein osa siinä mielessä, että jos se on huono, ei lukija siirry lukemaan koko tekstiä. Otsikointia kannattaakin harjoitella ja kirjoittaa useita otsikoita per julkaisu. Näistä hioutuu SE OIKEA. Vaikka kekseliäisyys onkin hyve, otsikoinnissa tulee ottaa huomioon muutama perusasia: informatiivisuus, pituus ja hakukoneystävällisyys ovat asioita, joiden tulisi ohjata otsikointia.

Ensimmäinen kappale

Alku houkuttelee lukijan hyppäämään syvemmälle tekstiin. Ensimmäisessä kappaleessa kirjoituksen tarkoitusta voi avata, jotta lukija tietää mitä tuleman pitää. Hyvä aloitus viehättää ja herättää uteliaisuuden. Jos sen kirjoittaminen tuntuu vaikealta, on täysin sallittua kirjoittaa tekstin muut osat ja palata alkuun lopuksi.

Oma tyyli

Kirjoitustyyli muotoutuu pikkuhiljaa. Blogissa persoona saa näkyä eikä tarkoitus ole kirjoittaa neutraalisti kuin uutisartikkeleissa konsanaan. Tunteita herättävät sanat ovat sallittuja, jos ne tuntuvat omaan tyyliin sopivilta. Adjektiivit ja aktiiviset verbit tuovat tekstiin eloa samoin kuin tunnesanat (kaunis, valtava, tylsä…) Sanat voivat herättää joko negatiivisia tai positiivisia tunteita. Jotkut sanat ovat subjektiivisempia kuin toiset, esimerkiksi sana kaunis nivoutuu tiiviisti yhteen lukijan maailmankuvan kanssa. Ota huomioon tämä myös kirjoittaessasi – jos haluat, että tekstiin ei jää tulkinnanvaraa, käytä neutraaleja ja mitattavia ilmaisuja.

Tiivistäminen ja kielenhuolto

Tiivis teksti ja monipuoliset lauserakenteet tekevät lukukokemuksesta miellyttävän. Kun pitkiä ja lyhyitä virkkeitä sekoitetaan, tekstin sisältö tuntuu kiinnostavalta. Myös tylsältä tuntuva kielioppi on tärkeä osa kirjoittamista. Jos tekstit vilisevät virheitä, myös yrityksen imago kärsii. Eikö siellä osata edes kirjoittaa? Onko tämä jokin huijaussivusto? Blogin ei tarvitse olla täydellinen ja virheitä sattuu kaikille, mutta oikoluku ja perussääntöjen kertaus ovat aina tarpeen!

Data

Tutkimukset, luvut ja graafit tuovat blogille uskottavuutta ja antavat paljon myös lukijoille. Asiantuntijalla on alan viimeisimmät luvut ja tietoa, joka on arvokasta kohdeyleisölle. Jos mahdollista, tutkimuksiin ja muuhun dataan kannattaa viitata, jotta lukija voi halutessaan syventyä aiheeseen myös blogikirjoituksen ulkopuolella.

Yritysblogin markkinoiminen

Blogikirjoitukset eivät kerää lukijoita itsestään. On turha kirjoitella julkaisu (varsinkin jos kyseessä on uusi blogi) ja odottaa että ihmiset löytävät sen ihan itse. Miten lukijat voivat löytää blogin jos kukaan ei kerro siitä heille? Alla muutama esimerkki blogin markkinointikanavista ja -keinoista.

  • Somepäivityksillä on helppo ohjata liikennettä nettisivuille.  Hehkutus uudesta blogipäivityksestä tuo klikkejä blogiin. Hyvät ja huomiota herättävät kuvat ovat tärkeä osa somea.
  • Mainostus somessa on edullista eikä vaadi suuria investointeja. Hyvin kohdistettu mainonta tuo blogikirjoituksen juuri oikean kohderyhmän nenän alle.
  • Sähköpostimarkkinointi tukee blogin kasvua. Uutiskirjeessä voi promota uusia blogikirjoituksia. Uutiskirjeen tilaaminen pitää tehdä mahdollisimman helpoksi – toimintokutsupainikkeen voi upottaa vaikka suoraan blogitekstiin! Rakenna aktiivisesti yhteystietolistaa.
  • Jakopainikkeet helpottavat lukijan osalta kirjoitusten jakamista.

SEO eli blogin hakukoneoptimointi

Google palkitsee laadukkaan sisällön tuottajat paremmalla hakukonelöydettävyydellä. Blogi kannattaakin optimoida löydettävyyden parantamiseksi. Kilpailu on kovaa miltei kaikilla aloilla ja huolimattomasti ylläpidetty blogi katoaa Googlen syövereihin. Jopa 75 % käyttäjistä ei koskaan käy hakutulosten toisella sivulla ( Hubspot, 2014 ).

Avainsanoja tutkimalla tunnistetaan sellaiset hakusanat, joilla blogiteksti nousee hakukoneissa. Kun sanat ovat selvillä, niitä upotetaan leipätekstiin, otsikoihin ja kuvat nimetään kuvahakua varten. Hakusanoja voi suunnitella esimerkiksi Google Keyword Plannerin avulla. Avainsanojen viljelyssä ei kuitenkaan kannata mennä liiallisuuksiin, vaan sisällön luettavuus ja avainsanojen kuvaavuus täytyy pitää mielessä koko ajan.

URL-osoitteet unohtuvat usein tekstejä optimoidessa. Riippuen blogialustasta julkaisulle saattaa muodostua automaattinen URL, joka sisältää turhia numeroita ja kirjaimia. URL:n voi muokata itse hakukoneystävälliseksi lisäämällä avainsanoja ja lyhentämällä.

Linkitykset lisäävät tekstin hakukoneystävällisyyttä. Hakukoneet tulkitsevat linkit merkiksi uskottavuudesta ja relevanttiudesta. Linkityksiä kannattaa tehdä muille sivustoille ja oman sivuston muuhun sisältöön. Muiden sivujen linkitykset blogiin auttavat myös hakukonelöydettävyyden saavuttamisessa.

Blogiresurssit

Blogi vaatii jatkuvaa ylläpitoa! Jos bloggaaminen loppuu ennen kuin ehti kunnolla alkaakaan, on kaikki kova työ ollut turhaa. Yrityksessä täytyy panostaa myös työn suunnitteluun ja analyysiin: Kuka kirjoittaa, millä ajalla, millaiset resurssit kirjoittajilla on, milloin analysoidaan tuloksia? Resurssit määrittävät sen, kuinka usein blogia on järkevää päivittää. Vanhoja sisältöjä voi hyvin kierrättää päivittämällä suosittuja tekstejä tai tarjoamalla tietoa eri muodossa. Miten sama viesti toimisi Slidesharessa tai videona? Olisiko aiheesta ainesta laajemmaksi e-kirjaksi?

Lähde: Social Media Today.

Kiinnostaako yritysbloggaus, mutta et tiedä, mistä aloittaa? Tilaa meiltä bloggauskoulutus!

Pyydä koulutustarjous