Ota yhteyttä

Haaga-Helia

Tekoälykuvapankki toi Haaga-Helialle nopean ja monipuolisen ratkaisun viestinnän kuvahaasteisiin, erityisesti abstrakteihin ja vaikeasti kuvattaviin aiheisiin.

Asiakasreferenssi Haaga-Helian Tekoälykuvapankki

Tekoälykuvapankki ratkaisi Haaga-Helian viestinnän kuvahaasteet


Haaga-Helialla on jatkuvasti käynnissä useita tutkimushankkeita ja viestintätarpeita, jotka vaativat monipuolista ja ajankohtaista kuvasisältöä niin sisäiseen kuin ulkoiseen viestintään. Perinteiset kuvapankit eivät aina pystyneet vastaamaan näihin tarpeisiin, ja erityisesti abstraktien aiheiden, kuten tekoälyn, digitalisaation ja hyvinvoinnin, kuvitus osoittautui haastavaksi. 

– Meillä oli useampia haasteita, joita lähdettiin ratkomaan tekoälykuvapankilla, Haaga-Helian markkinoinnin asiantuntija, Hanna Huuskonen, kertoo.

Tarve monipuoliselle kuvasisällölle


Kuvia tarvittiin nopeasti ja paljon. Haaga-Helian viestintä nojaa visuaaliseen sisältöön, jota käytetään laajasti muun muassa uutiskirjeissä, PowerPoint-esityksissä, markkinointimateriaaleissa sekä sisäisessä viestinnässä. Erityisen haastaviksi osoittautuivat abstraktit ja sensitiiviset aiheet, kuten mielenterveys ja hyvinvointi.

– Emme halunneet käyttää oikeita ihmisiä näiden teemojen kuvituksessa, sillä kukaan ei halua tulla leimatuksi jonkun aiheen puolestapuhujaksi, Huuskonen selittää.

Tekoälyn avulla luodut avatar-hahmot tarjosivat ratkaisun tähän, tuoden visuaalista tukea ilman, että kenenkään kasvot yhdistetään herkkään aiheeseen.

Nopea ja joustava prosessi


Tekoälykuvapankin luomisprosessi oli sujuva ja tehokas. Haaga-Helian tiimi täytti ensin esitietolomakkeen, jossa he määrittelivät, minkä tyyppisiä kuvia he tarvitsivat ja mihin tarkoitukseen. Tämä vaihe auttoi kirkastamaan kuvatarpeet ja varmistamaan, että lopputulos vastaisi odotuksia.

– Annoimme värikartat ja vanhat brändikuvat tekoälylle käyttöön, ja niiden avulla luotiin kuvia, jotka olivat täysin meidän tyyliä.

Asiakas saa 400–700 kuvaa, riippuen hieman aiheiden määrästä, ja asiakas valitsee lopulta näistä itse 50 kpl.


Brändinmukaista kuvasisältöä, vaikeasti kuvattavista aiheista


Tekoälykuvapankki osoittautui tehokkaaksi ratkaisuksi myös abstrakteihin ja vaikeasti kuvattaviin aiheisiin, kuten digitalisaatioon ja tekoälyyn. Haaga-Helialla on lukuisia innovatiivisia tutkimushankkeita, jotka vaativat välillä aika villiä ja erilaista kuvasisältöä.

– Perinteinen kuvapankki ei aina tarjoa ratkaisua, kun aiheena on esimerkiksi tekoäly, Huuskonen toteaa.

Tekoälypohjaisen kuvapankin avulla he pystyivät nopeasti tuottamaan kuvia, jotka täydensivät olemassa olevaa kuvapankkia ja toivat lisäarvoa erityisesti näihin hankkeisiin.


Tekoälykuvapankki on otettu positiivisesti vastaan 

Tekoälykuvapankista saatu palaute on ollut erittäin positiivista.

– Saatiin monipuolistettua meidän vanhaa kuvapankkia ja lisäksi kuvitettiin sellaisia aiheita, joihin ennen ei ollut helppoa löytää kuvia, Huuskonen iloitsee.

Kuvapankki on nyt laajasti käytössä Haaga-Helian sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä, ja sen avulla he voivat vastata entistä paremmin organisaation monipuolisiin visuaalisiin tarpeisiin.

Haaga-Helia aikoo jatkaa tekoälykuvien käyttöä myös tulevaisuudessa, ja se tulee toimimaan rinnakkain perinteisten valokuvien kanssa. "Vaikka tekoälykuvat ovat erinomainen lisä visuaaliseen viestintäämme, ihmiskontakti on meille tärkeää, ja haluamme edelleen käyttää oikeita ihmisiä kuvissa. Nämä kaksi tyyliä tukevat toisiaan," Huuskonen summaa.

 

Tältä kuvat näyttävät käytännössä


Haaga-Helian Linkedin

Haaga-Helian www-sivun uutinen

Haaga-Helia tekoälykuvapankki www-sivu(1)

 

Lue lisää Tekoälykuvapankista

 
Tekoälykuvapankki

Ota yhteyttä