”Ruustinna on rakkaudentunnustus Ruukille!”

K-Market Ruukin kauppias, Katja Korvanen, halusi tehdä ruukkilaisille oman oluen kunnianosoituksena kotiseudulleen. Paljasjalkainen ruukkilainen kauppias kaipaisi apua brändin luomisessa ja tarinankerronnassa, etiketin visuaalisessa ilmeessä ja materiaaleissa sekä oluen lanseerauskampanjassa.

Tarina ja slogan

Kun oluen nimeksi päätettiin valita Ruukinkosken Ruustinna alueen vahvojen ja rohkeiden naisten kunniaksi, copywriterimme, Titta Vilpa, kirjoitti Ruustinnan tarinan:

Ruukinkosken ruustinna on topakka rovastin vaimo ja tarmokas pappilan emäntä, joka toimii esikuvana koko kirkonkylän väelle. Hän pitää silmällä pappilan palvelusväkeä, kaitsee kuutta touhukasta lastaan, kasvattaa ruusuja pappilan puutarhassa ja järjestää keittiöpiikojensa avustuksella päivälliskutsuja paikalliselle herrasväelle ja säätyläisille sekä nimi- ja syntymäpäiväjuhlia oman suvun jäsenille. Onpa ruustinnan päivällispöydässä nähty pohjoiseen matkannut piispakin. Ruustinnan kuuluisat päivällispöydät notkuvat herkkuja – on vasikanpaistia, sillisalaattia ja lihapasteijoita. Kaiken kruunaa pappilan omassa maakellarissa viileänä säilyvä olut, joka hivelee makunystyröitä ja saa kiitokset kauempaakin tulleiden matkalaisten suusta raikkaasta ja miedosti maltaisesta maustaan.    

Ja keksi sloganin: SE RUUKIMPI OLUT.

ruukinkosken ruustinna tölkki

Visuaalinen ilme

AD:mme, Henna Kuvaja, pääsi luomaan Ruustinnan visuaalisen ilmeen: ”Yhdistin etiketissä uutta ja vanhaa. Fontti ja kuvituksen tekstuuri on retrohenkinen, väriyhdistelmä moderni ja ehkä tavallaan myös yllättävä yhdistettynä Ruustinnan tarinaan. Halusin luoda oluelle mahdollisimman yksinkertaisen, mutta kuitenkin erottuvan visun.”

Kun valmis tölkki oli saatu panimosta, visuaalinen sisällöntuottajamme, Mikael Kunnari, vei Ruustinnan kesäiselle hiekkarannalle, aitan portaille ja veden ääreen valokuvia ja videota varten.

Ruukinkoski Ruustinna oluttölkki

Ruukinkosken Ruustinnan oluttölkki rannalla

Lanseerauskampanja

Tämän jälkeen markkinoinnin asiantuntijamme, Heljä Kokko, hoiti kuukauden lanseerauskampanjan K-Market Ruukin Facebook-sivulla. Kampanjan tavoitteena oli saada Ruukinkosken Ruustinna -olut mahdollisimman monen tietoisuuteen Ruukissa ja lähialueilla. Kampanja tavoitti yhteensä 61 101 henkilöä ja sai aikaan tuhansia klikkauksia K-market Ruukin Facebook-sivulle. Tämä on Ruukin alueellavaltava määrä ihmisiä, sillä pelkästään Ruukissa asuu alle viisi tuhatta asukasta

Katja-kauppias kiittelee yhteistyötä Kuulun kanssa erityisesti siksi, että hommat hoituivat kerralla kuntoon.

”Myimme 1500 litraa omaa olutta tällaisesta pienestä kaupasta yhden kesäkauden aikana. Sehän on just se tulos, mitä haettiin!”

Referenssivideo: katso mitä asiakas itse kertoo

Käsikirjoitus ja tuotanto Titta Vilpa, kuvaus ja editointi Mikael Kunnari

Kuulun tiimi:

Luova johtaja: Ville Pohjonen
Asiakkuusvastaava: Miia Pieniniemi
Copywriter: Titta Vilpa
AD: Henna Kuvaja
Kuvat + video: Mikael Kunnari
FB-kampanja: Heljä Kokko

Tarvitsetteko tekin markkinointiapua?

Ota yhteyttä