1. Käytä mainostustyökalua

Koulutan usein Facebook-mainontaa yleisölle, joka sanoo tehneensä paljon Facebook-mainontaa. Heti koulutusten alussa käy kuitenkin ilmi, ettei kukaan ole käyttänyt Facebookin omaa mainostyökalua mainostukseen, vaan on luonut mainokset nopeasti ja helposti ”Mainosta julkaisua” napilla yrityssivun kautta. Tämäkin on tyhjää parempi tapa mainostaa, mutta valitettavasti

  • Kohdennusmahdollisuudet ovat rajatummat kuin mainostyökalulla
  • Mainostus on yleensä paljonkin kalliimpaa kuin mainostyökalulla
  • Mainosten seuranta jää joko kokonaan tai se on hyvin pintapuolista, eli et ehkä tiedä paljonko rahaa tulisi käyttää ja kenelle mainontaa kannattaisi kohdentaa
  • Mainoskuitit jää tulostamatta tilitoimistolle

Suosittelemmekin aina käyttämään Facebookin omaa mainostyökalua. 

Mainostustyökaluun pääsee käsiksi kahdesta paikasta riippuen siitä mikä Facebookin versio sinulla sattuu olemaan. Kokeile jompaakumpaa, eli joko klikkaamalla Facebookin etusivun oikeata yläkulmaa.

Facebook mainonta, luo mainoksia

Toinen mahdollinen vaihtoehto on:

fbmainonta

2. Kokeile eri mainostyyppejä

Useimmat mainostajat jämähtävät käyttämään sitä mainostyyppiä, joka on tutuin. Mainostyyppejä on kuitenkin perusmainostyökalunkin puolella jopa 15 erilaista ja kullakin niistä on eri tavoite.

Hyvin harvoin esimerkiksi käytän itse ”Markkinoi sivuasi” -mainostyyppiä, koska tykkäyksiä tuppaa aina tulemaan kaikkien muiden mainostyyppien sivutuotteena JA koska hyvin usein yhden Facebook-tykkääjän arvo on mysteeri. Toki jos sivu on uusi, vasta lanseerausvaiheessa oleva ja sinne halutaan tykkääjäpohjaa, silloin voidaan ehdottomasti myös tehdä ns. tykkäysmainoksia.

Facebook jakaa tavoitteet huutokauppahinnoiteltuihin mainosmuotoihin, joissa tehdään tarjous ja pyritään saamaan oma yleisö kiinni mahdollisimman edullisesti sekä ”Kattavuus ja näyttötiheys” -puoleen, jossa maksetaan kiinteä summa ja maksat mahdollisimman suuresta kattavuudesta, eli näkyvyydestä.

Facebook-mainonta tavoitteet

3. Mainosta aina useammalla kuvalla

Eri ihmiset reagoivat hyvin eri tavoin erilaisiin kuviin. Mutta mikä kuva olisi paras? No se selviää tietenkin vain kokeilemalla. Tee samaan mainokseen useampi eri mainoskuva. Aina vähintään kaksi! Yhteen mainokseen voi laittaa jopa kuusi eri kuvaa, mutta vähemmälläkin pärjää. Kuvien kokeileminen on muuten hyvä kikka testata printtiin menevän mainoksen teho. Teemme joskus niin, että testaamme kuvan ensin Facebookissa, ja sitten kaikista klikatuin mainoskuva laitetaan myös sanomalehtimainokseen. Edullista kokeilua kallista printtimainosta varten.

Alla esimerkki kuvien vaikutuksesta. Sama kurssi, kolme eri kuvaa. Laita kommenttikenttään mitä mainosta itse klikkaisit, jos olisi valittava!

Facebook-mainonta kuvien ab-testaus

Facebook-mainonta kuvien ab-testaus, opettaja

Facebook-mainonta kuvien ab-testaus, opiskelija
Mainosluonnokset on tehty Facebookin mainostyökalulla ja käytetty Facebookin sisällä olevia stokkikuvia, valmiissa mainoksissa ei tietenkään vesileimoja ole.

4. Tallenna toimivat kohderyhmät

Moni kokee Facebook mainoksen tekemisen mainostyökalulla vaivalloiseksi ja niinhän se saattaa ollakin, jos joka kerta joutuu erikseen miettimään uudet kohderyhmät. Jos kuitenkin havaitset jotkut tietyt kohderyhmät erityisen hyviksi, tallenna ne!

Kun olet luonut kohderyhmän, löydät pienen laatikon, johon voit ruksata ”Tallenna kohdeyhmä”. Seuraavan kerran, kun mainostat, voit valita heti mainosta alkaessasi tekemään kohdasta UUSI KOHDERYHMÄ, tallennetut kohderyhmät. Valitse tallentamasi kohderyhmä ja säästät paljon aikaa!

tallennakohderyhma

Mikäli Facebook-mainonta kiinnostaa enemmänkin, pyydä tarjous teille räätälöidystä koulutuksesta!

Facebook-koulutukset