Sisältömarkkinointi alkaa olla yrityksissä jo peruskauraa, mutta sen tulosten mittaaminen ei. Joskus on vaikea ymmärtää mitä kaikkea voi mitata ja mitä kaikkea kannattaa mitata. Mittaaminen sinänsä on todella helppoa, kunhan mittaristo on kunnossa. Sisältömarkkinointi on sen verran aikaa vievää tekemistä, että sokkona sitä ei kannata tehdä. Esittelemme tässä muutaman mittaamisen tavan.

Kulutus, jakaminen ja konversiot

Pääosin tärkeimmät mittarit liittyvät sisältöjen kulutukseen, jakamiseen ja konversioihin (eli tuottavatko ne myyntiä tai toivottuja asioita).

Sisällön tavoittavuus

Tärkeä kysymys kuuluu kuinka paljon saamme ihmisiä sisältöjemme pariin ja missä kanavissa he niitä lukevat tai katsovat.

  1. Näkyvyys ja uniikit kävijät: Nettisivujen uniikit kävijät alkaa olla jo peruskauraa sisältömarkkinoijille. Väitän silti, että tätäkin lukua seurataan liian vähän. Nettisivujen kävijöitä voidaan mitata esimerkiksi ilmaisella Google Analyticsilla. Uniikit kävijät tarkoittaa sitä kuinka moni ihminen on lukenut (tai nähnyt) sisältöjänne nettisivuilla. Somekanavista saatte samaa dataa, mutta termi mitä yleisimmin käytetään on reach, eli sisällön saama kattavuus/näkyvyys = levikki. Vain seuraamalla kuinka moni sisältöjänne lukee, tiedät lukeeko/näkeekö niitä joku.

Pitää kuitenkin muistaa, että esimerkiksi nettisivujen blogin yksi lukija ei ole yhtä arvokas kuin esimerkiksi nettisivuilta ladatun oppaan lukija. Oppaan lataaja on jo huomattavasti lähempänä kauppaa, kuin satunnainen blogin lukija. Näin ollen tarvitsemme muitakin mittareita kuin uniikit kävijät/lukijat.

  1. Maantiede: Liiketoiminnan kannalta on hyvä ymmärtää missä sisältöjänne luetaan. Tätäkin voi mitata Google Analyticsilla tai vaikkapa somekanavien omalla analytiikalla. Kun tiedät missä sisältöjänne luetaan paljon, voit päätellä kannattaisiko kohdentaa viestintää enemmän juuri kyseiseen paikkaan tai jos näet, että tärkeällä paikkakunnalla EI lueta sisältöjänne, vaikka näin haluaisit, voit kenties tehdän kohdennettua kampanjointia maksetulla mainonnalla niin, että halutun paikkakunnan ihmiset löytävät sisältösi. Google Analyticsista näet esimerkiksi missä ollaan kiinnostuneita mistäkin palveluistanne/tuotteistanne. Facebookin maksetun mainonnan raportti kertoo millä paikkakunnilla mainoksenne oli tehokkain.

Sitoutuneisuus

  1. Pysyvyys ja sisällön kulutusaika (time spent): 

Välittömien poistumisten (bounce rate) luvut ja sisältöjen kulutusajat nähdään niin ikään Google Analyticsista. On tietenkin selvää, että haluaisit ihmisten viettävän pitkiä aikoja sisältöjenne parissa, joita olet vaivalla tehnyt. Aina näin ei ole. Google Analytics paljastaa karusti kuin pitkiä aikoja ihmiset eri sisältöjänne lukevat ja pysyvätkö he sisältöjenne parissa.

Korkea välittömän poistumisen aste kertoo sisältöjenne olevan ehkä epärelevantteja, ehkä tylsiä tai ehkäpä teidän nettisivujanne on ikävä lukea mobiililaitteilla (tätä voit muuten selvitellä lisää tarkkailemalla miten mobiililla vs. pöytäkoneella nettisivujanne lukevat ihmiset käyttäytyvät). Pidä huolta, että esimerkiksi blogikirjoituksenne on otsikoitu sisällön mukaisesti, sillä Googlen algoritmi palkitsee etsityn hakulausekkeen kautta nettisivuillenne päätyneen ihmisen pitkästä lukuajasta.

Sama pätee muuten myös Google-mainonnassa: jos ihminen on etsinyt tietyllä hakulausekkeella jotakin, nähnyt maksetun mainoksen Googlessa ja päätynyt teidän sivullenne, pidä ehdottomasti huolta, että mainokseen liittyvä asia myös löytyy ko. nettisivulta! Tämä on tärkein asia, mikä tee-se-itse Google-mainostajan täytyy muistaa.

Seuraa myös videoidenne katseluaikoja. Kyllä kansa tietää – jos videonne katseluajat ovat lyhyitä tai niitä ei katsella loppuun, mieti uudelleen minkälaiset videot saisivat ihmiset katselemaan videonne loppuun asti.

  1. Sivun katselukerrat:Tämä mittari ylenkatsotaan usein. AIemmin puhuimme uniikeista kävijöistä, mutta sivun katselukerrat suhteessa uniikkeihin kävijöihin on tärkeä luku siksi, että näette myös sen kuinka paljon yksittäinen ihminen sisältöjänne kuluttaa, eli kuinka sitoutunut hän on. Kuinka monta sivua ihmiset keskimäärin lukevat ennen poistumistaan? Yhden vai jopa neljä? Tarkkaile tätä lukua.

Vähän vastaava luku on uudet vs. palaavat kävijät. Jos saatte ihmiset yhä uudelleen palaamaan sivuillenne, olette onnistuneet tekemään sitouttavaa sisältöä.

Sentimenttianalyysi

  1. Kommentit: Some ja blogit mahdollistavat kaksisuuntaisen viestinnän siinä missä viestintä vielä muutama vuosi sitten oli hyvin yksisuuntaista yrityksiltä asiakkaille. Pyri siis aina käyttämään kommentointi- ja jakomahdollisuuksia hyväksenne! Yritä itsekin saada ihmiset aktivoitumaan ja sitoutumaan sisältöihinne. Älä tee sitä virhettä, että yrittäisit rajoittaa tai blokata yleisöänne kommentoimasta sisältöjänne. Palveluidenne käyttäjät ovat ehdottomasti parhaita kokemusasiantuntijoita, joten kannattaa ehdottomasti yrittää saada heidät avoimesti kertomaan tuotteistanne muillekin..

Muista ottaa huomioon, että joskus keskustelu voi kuitenkin kääntyä negatiivisesti. Onneksi kritiikki voi hyvinkin olla hyvä juttu teille, koska mikäpä opettaisi tuotteidenne tai palveluidenne puutteista paremmin kuin käyttäjien kokemukset. Valmistaudu someongelmiin ja -kriiseihin jo ennakkoon, ei vasta kun kakka lentää tuulettimeen. Lue kriisiviestintäohjeemme täältä.

Sentimentin, eli yleisen tunnetilan seurantaan on olemassa runsaasti erilaisia työkaluja. Yksi parhaimpia suomalaisille on varmasti Insight Atlas, joka osaa analysoida suomalaista sarkasmia, eikä luule ”TOSI hyvä asiakaspalvelu siinä paikassa.” -tyyppistä lausetta positiiviseksi. Toinen tätä palvelua tarjoava yritys meillä Suomessa ovat esimerkiksi Meltwater ja hyvin mielenkiintoinen, joskin vähän eri näkökulma löytyy suomalaisesta Underhood.co -palvelusta.

InsightsAtlas-sentiment-analysis3

 Insight Atlaksen sentimenttianalyysin näkymää.

Jakaminen

  1. Somejaot: SIsällön helppo jakaminen on jokaiselle sisältöä tekevälle yritykselle tärkeää. Huolehdi siis, että kaikki sisältönne ovat helposti löydettävissä ja jaettavissa. Muutamalla somessa tehdyllä jaolla saatte sisältönne leviämään lumipalloefektin tavoin. Muista lisätä jakonapit joka paikkaan nettisivuillanne.

Somessa tehdyt jaot kertovat paljon kiinnostavuudestanne. Kuinka paljon sisältöjänne jaetaan nettisivuiltanne someen tai kuinka paljon somesisältöänne jaetaan somessa tai kuinka paljon teistä ylipäätänsä puhutaan verkossa. Mittareina voivat siis olla somejakojen määrä ja nettisivuillenne osoittavien linkkien määrä.

Konversiot

  1. Konversioluvut:Melkeinpä helpoin mittari on tämä määrämuotoinen mittari, eli konversiot. Kuinka paljon nettisivuiltanne saadaan kauppaa tai liidejä? Esimerkiksi tarjouspyyntöjen lähettäminen, uutiskirjeen tilaus tai oppaan lataaminen. Google Analyticsilla tai markkinointiautomaatiotyökaluilla pystytte seuraamaan mistä kanavista konversioita tehneet ihmiset tulivat. Aina määrä ei vastaa laatua ja saattaa olla, että panostatte vääriin asioihin.

Koulutamme sekä sisällöntuotannon prosessia & ideointia että Google Analyticsia, pyydä meiltä koulutustarjous, mikäli haluat päästä sisältömarkkinoinnissa syvemmälle!

Pyydä koulutustarjous

KEVÄT 2019 Sisältömarkkinointi 14.2.2019 (Oulu)

Sisaltomarkkinointi

KEVÄT 2019 Sisältömarkkinointi (webinaari) 19.2.2019

Sisaltomarkkinointi

Analytiikka on digimarkkinoijan korvaamaton apulainen

Analytiikka on digimarkkinoijan korvaamaton apulainen

Analytiikka

Nettisivukävijät ostajiksi

Nettisivukavijat ostajiksi

Digimarkkinointi

Digitaalinen markkinointi – yrittäjä, huomioi nettisivujen merkitys

Digitaalinen markkinointi. Yrittäjä, huomioi nettisivujen merkitys.

Digimarkkinointi

Hyödynnä Google Analytics digimarkkinoinnissasi

Hyödynnä Google Analytics markkinoinnissasi

Google