Tutkimusten mukaan ihmisten keskittymiskyky on huonontunut. Vuonna 2000 keskiverto ihmisen keskittymisaika oli vielä 12 sekuntia, kun vuonna 2015 vastaava aika oli vaivaiset 8,25 sekuntia. Kaikki maailman tieto ja viihde on vain muutaman klikin päässä, ja tämä tarkoittaa uusia haasteita myös markkinoijille.

Esimerkiksi puhelin otetaan käteen keskimäärin 1 500 kertaa viikossa. Miten ihmeessä pystymme vangitsemaan yleisömme huomion, jos keskittymiskyky on kultakalan luokkaa (kultakalan keskimääräinen keskittymisjakso on 9 sekuntia)?

1. Sisällöntuotanto ja selkeys

Kerro selkeästi, mitä tarjoat. Jos verkkosivuillesi eksyvä ei ymmärrä, mistä on kyse, miksi hän jäisi? Nettisivukävijä lukee vain noin 2o–28 % sivuilla olevasta tekstistä, joten selkeys on valttia! Usein voit kertoa pitkän tekstin esimerkiksi infograafilla tai kuvilla. Infograafityökalun olemme esitelleet aiemmassa blogissamme.

2. Panosta sivujen käytettävyyteen

Tee kaikki mahdollisimman helpoksi sivukävijöille, äläkä pakota heitä etsimään tietoa itse. Nettisivuilla kävijät viipyvät sivulla vain 10–20 sekuntia, jonka aikana heidän on löydettävä etsimänsä. Yhteystiedot mahdollisimman ylös sivulla, jotta sinuun on ainakin helppoa ottaa yhteyttä.

Bloggasimme myös kattavasti nettisivujen tärkeydestä ja huomion arvoisista asioista: Digitaalinen markkinointi – yrittäjä, huomioi www-sivujen merkitys.

3. Videomarkkinointi

Video vangitsee ihmisten huomion paremmin kuin moni muu mediamuoto. Internetissä katsotaan videoita keskimäärin 2,7 minuuttia, mikä on paljon verrattuna esimerkiksi 10 sekunnin verkkosivukäyntiin. Videomarkkinointi on siis hyvä keino yleisön huomion saamiseen. Videoiden ensimmäiset sekunnit ovat kaikista tärkeimmät – jos video ei vakuuta ja imaise mukaansa heti, katsojat kaikkoavat.

Jos mietit, mitä tarvitset videoiden toteuttamiseen, videotuotannon johtajamme Ville kirjoitti yrityksen tee-se-itse videokalustosta.

Lue lisää mobiilivideot ja stoorit -koulutuksesta

4. Pidä viestisi lyhyenä

Kuten jo aiemmin kohdassa 1. mainittiin, sivullasi vietetty aika lasketaan sekunneissa ja teksteistä luetaan vain murto-osa. Lyhyt on siis kaunista! Vetoa myös ihmisten tunteisiin kertomalla tarinoita.

Lähde: Social Media Today – The Shortening Human Attention Span (And What it Means for Marketers) [Infographic]

Tutustu tuleviin koulutuksiimme

B2B-yrityksen digitaalinen myynti webinaari

Monikanavaisen digikampanjan suunnittelu ja toteutus webinaari

Systemaattinen sisällöntuotanto webinaari

Systemaattinen sisällöntuotanto webinaari