Usein on vaikea ajatella, mitä kaikkea ihmiset etsivät Googlesta ja mitkä palvelut tai tuotteet kiinnostavat potentiaalisia asiakkaita. Dynaamiset hakumainokset auttavat tällaisessa tilanteessa tavoittamaan näitä potentiaalisia asiakkaita, koska niihin ei tarvitse lisätä avainsanoja, joilla haluat tulla löydetyksi.

Miten dynaamiset hakumainokset voivat toimivat ilman avainsanoja? Niiden toiminta perustuu verkkosivuihisi. Google etsii avainsanoja verkkosivuiltasi hakijan hakutermin pohjalta, kun hakua vastaavia sanoja löytyy verkkosivultasi, Google luo dynaamiselle hakumainokselle automaattisesti otsikon hakutermin ja sitä vastaavan verkkosivun perusteella. Eli näihin mainoksiin ei tarvitse lisätä myöskään hakusanamainonnassa käytettäviä otsikoita. Itseasiassa dynaamisiin hakumainoksiin määritellään vain halutut kuvaukset.

Otetaan tarkasteluun esimerkki, jossa omistat huoneistoja Rukalla. Käyttäjä hakee Googlessa ”huoneisto Ruka keskuksesta” ja näkee mainoksesi, jonka otsikko on ”Huoneistoja Rukalla – Rinteiden juurella”. Tämä otsikko on muodostettu nettisivulla olevien tietojen perusteella.  Ja kun käyttäjä klikkaa mainostasi, hän päätyy sivulle, jolla esittelet Rukalla sijaitsevia huoneistojasi.

Dynaamisilla hakumainoksilla voit siis tavoittaa sellaisia henkilöitä, jotka jäisivät perinteisen hakusanamainonnan ulkopuolelle, jos et ole huomannut tuoda kaikkia oleellisia avainsanoja mainontaan.

Dynaamisten hakumainosten edut ja haasteet

Yksi dynaamisten hakumainosten eduista on se, että ne ovat nopeampia tehdä kuin perinteiset hakusanamainokset, koska niihin ei tarvitse miettiä ja lisätä avainsanalistoja eikä otsikoita. Dynaamisten hakumainosten avulla voit myös tunnistaa uusia avainsanoja ja saada selville, mitä palveluja ja tuotteita käyttäjät etsivät.

On mahdollista käyttää koko sivustoasi mainonnassa, ja tämä on nopein tapa ottaa dynaaminen hakumainonta käyttöön. Haasteena on kuitenkin se, että mainos jää helposti turhan geneeriseksi.

Suosittelen aloittamaan dynaamisen hakumainonnan niin, että määrität itse, mitkä sivut ovat mukana mainonnassa. Esimerkiksi voit aloittaa tekemällä tärkeimmille palveluille tai tuotteillesi dynaamisen hakumainoksen ja ohjata juuri kyseisen palvelun tai tuotteen laskeutumissivulle. Näin varmistat mainoksen osuvuuden.

Verkkokaupat voivat hyödyntää dynaamisia hakumainoksia tuoteryhmä- tai bränditasolla, eli tällöin voit luoda mainoksen matoille, jolloin saat nopeasti kaikille matoille mainonnan käyntiin.

Käytännössä olen huomannut, että usein dynaamiset hakumainokset ovat perinteisiä hakusanamainoksia edullisempia. Etenkin kun niistä ohjaa yhden palvelun tai tuotteen laskeutumissivulle, ja näin se vastaa kaikkein parhaiten hakua ja kuvaukset ovat näin ollen osuvia.

Dynaamiset hakumainokset vaativat hyvät nettisivut

Koska dynaamiset hakumainokset perustuvat nettisivulta löytyviin tietoihin, tämä mainosmuoto sopii käytettäväksi, kun nettisivusto on tarpeeksi kehittynyt. Lisäksi kun jokaisella palvelulla tai tuotteella on oma laskeutumissivunsa, mainoksista tulee osuvampia. Ne toimivat siis parhaiten hakukoneoptimoiduilla sivustolla, jolloin Googlen automaatio voi tunnistaa termejä ja asioita.

Dynaaminen hakumainonta ei siis toimi, jos sivustolla ei ole tarpeeksi tekstisisältöä, koska silloin Google ei osaa yhdistää hakuja sivustoosi ja mainokset eivät saa näyttöjä. Haasteita on myös sivustoilla, johon pitää kirjautua. Tällöin Google ei tunnista suurinta osaa sisällöstä ja myöskään dynaamiset hakumainokset eivät toimi.

Ennen dynaamisen hakumainonnan aloittamista tarkastele ensin nettisivuilla olevaa sisältöä hakukoneoptimoinnin kannalta ja kiinnitä huomiota ainakin niihin laskeutumissivuihin, joita aiot käyttää mainostuksessa. Nettisivujen hakukoneoptimointi parantaa yleensä aina myös perinteistä hakusanamainontaa.

Dynaamisten hakumainosten tekeminen

Voidaksesi lisätä dynaamisia hakumainoksia olemassa oleviin kampanjoihin täytyy kampanjan asetuksiin tehdä muutoksia ja sallia dynaamiset mainokset. Kampanjan asetuksista pääset lisäasetuksiin, josta löydät dynaamisten hakumainosten asetukset. Tänne tulee lisätä verkkosivustosi osoitteen juuriosa esimerkiksi: kuulu.fi, tämä verkkotunnuksen avulla Google löytää yksittäisiä sivuja ja voi luoda mainoksia kullekin sivullesi ja kohdistaa haut mainoksiisi verkkosivustosi sisällön perusteella. Huomaa, että tämä ei ole vielä se sivu, jolle ohjaat mainoksen vaan se määritellään erikseen mainosta tehdessä.

Muutokset kampanjan asetuksiin dynaamisten hakumainonnan aloittamiseksi.

Itse dynaamisen hakumainoksen tekeminen valmiiseen kampanjaan lähtee mainosryhmän luomisesta. Luo kampanjan alle uusi mainosryhmä ja valitse mainosryhmän tyypiksi dynaaminen mainosryhmä. Suosittelen aloittamaan dynaamisen mainonnan määrittelemällä tarkat URL-osoitteet: laita tässä vaiheessa sen sivun URL-osoitteen, johon hakija ohjataan mainoksestasi. Näin pääset testaamaan dynaamisia hakumainoksia esimerkiksi yhden palvelun osalta. Tämän jälkeen kirjoita vielä mainokseen kaksi kuvausta. Nyt mainostus on valmis alkamaan.

Dynaamisen hakumainoksen mainosryhmän asetukset.

Mainosten seuraaminen ja optimointi

Kun dynaaminen hakumainos on luotu, sen toimintaa kannattaa seurata. Mainonnan alkaessa kannattaa tarkkailla etenkin sitä, millä hakutermeillä mainosta on näytetty. Googlen automaatio voi poimia sivultasi myös avainsanoja ja luoda mainoksia, jotka eivät ole oleellisia tai jotka eivät tuo kauppaa. Tätä tapahtuu helposti etenkin silloin kun otat mainontaan koko sivustosi. Negatiivisia avainsanoja lisäämällä voit tehostaa mainontaa ja karsia ei toivottuja mainoksia.

Dynaaminen hakumainonta ei toistaiseksi korvaan perinteistä hakusanamainontaa, sillä normaalilla hakusanamainonnalla on mahdollista edelleen luoda juuri halutun kaltaisia mainoksia ja räätälöidä mainostekstit osuviksi. Etenkin tärkeimmille tuotteille ja palveluille on hyvä luoda tekstimainokset, jolloin pääsee itse vaikuttamaan siihen, mitä mainosteksteissä tarkalleen lukee. Eri mainosmuotoja kannattaa käyttää rinnakkain ja antaa dynaamisen hakumainonnan tarttua etenkin niihin hakuihin, jotka jäisivät muutoin hakusanamainonnan ulkopuolelle.

Kun tarvitset apua Google-mainonnassa, autamme mielellämme. Koulutamme Google Ads -mainontaa sekä teemme mainontaa useille asiakkaillemme. Ota yhteyttä ja katsotaan yhdessä sopiva ratkaisu!

OTA YHTEYTTÄ

New call-to-action

Google Analyticsin perusteet webinaari

Digimarkkinoinnin mittaaminen webinaari