Google lanseerasi äskettäin uuden version verkkosivujen seurantatyökalu Google Analyticsista. Uusi versio sai nimen Google Analytics 4 ja tässä kirjoituksessa käyn läpi muutamia huomioita tämän uuden tuotelanseerauksen vaikutuksista sivustojen analytiikan seurantaan ja kehitykseen.

Google Analytics 4 on uusi tuote

Google Analytics on yleisin verkkosivujen liikenteen analysointiin tarkoitettu työkalu, joka toimii sivustolle asennettavan seurantakoodin ja Google Analytics -tilin avulla. Kun kävijä vierailee sivulla, jolle on asennettu GA-seurantakoodi, Google Analytics -tili saa tästä tiedon ja kerää kävijöistä erilaisia tietoja liittyen heidän käyttäytymiseensä sivustolla.

Google Analytics 4 on periaatteessa melko samanlainen kuin vanha Universal Analytics, mutta paljon on myös muuttunut. Sinänsä voi ajatella kyseessä olevan uuden tuotteen, sillä uuden analytiikan käyttöönotto vaatii myös uuden seurantakoodin asennuksen sivustolle. GA 4 vaatii siis täysin uuden seurantakoodin asentamisen vanhan rinnalle ja koska koodi on uusi, myös data alkaa kerääntyä nollasta.

Suositeltavaa tässä vaiheessa onkin pelata kahden analytiikan taktiikalla vielä toistaiseksi. Google on ilmoittanut, että ei aio enää tehdä kehitystyötä vanhan Universal Analyticsin kanssa, vaan kaikki paukut laitetaan nyt Google Analytics 4:n. Uusi tuote on kuitenkin vielä joiltain osin kehitysvaiheessa, jolloin hyppääminen täysin uuden varaan ei ole ihan vielä järkevää. Dataa kannattaa kuitenkin alkaa kerryttää. Kun siirryt käyttämään Google Analytics 4:sta viimeistään siinä vaiheessa, kun kaikki tuki vanhalle Universal Analyticsille loppuu, on hyvä että tilille on ehtinyt kertyä vertailudataa. Useinhan dataa peilataan esimerkiksi viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon, joten olisi ikävää, jos dataa ei tässä tapauksessa olisikaan saatavilla.

Metriikat ja toiminnallisuudet muuttuvat

 Uusi Google Analytics 4 tuo mukanaan myös uusia toiminnallisuuksia ja päivityksiä mittareihin. GA:n hakutoiminnot ovat paremmat kuin ennen ja haku näyttäisi siirtyvän lähelle perinteistä googlettelua. Voit siis jatkossa kysyä GA:n hakutoiminnolta jotain mieltäsi askarruttavaa analytiikka-asiaa, ja GA pyrkii etsimään sinulle kysymystäsi vastaavan raporttinäkymän. Analyysikeskus mahdollistaa aiempaa monipuolisemmat raportit ja tässä näkyy hyvin datan visualisointitrendi.

Käyttäjätason seurannan päivittyminen auttaa hahmottamaan asiakaspolkua kokonaisuutena. Nykyisin Universal Analytics osaa tunnistaa esimerkiksi useita laitteita käyttäviä verkkosivukävijöitä huonosti. GA 4:ssa tähän on nyt haettu ratkaisuja. Uuden GA:n myötä käyttäjien tunnistamiseen voidaan käyttää perinteistä laitteelle annettavaa ID-tietoa, käyttäjä-ID:tä tai Google-tilin tietoja.

Tapahtumaseuranta on ollut Universal Analyticsissa pitkälti manuaalisen asennuksen varassa. Tapahtumaseuranta on usein edellytys sille, että verkkosivun kävijätiedoista saa jotain järkevää tietoa, joten kun kuulin että tietyt tapahtumat saa automaattisesti seurantaan uudessa GA 4:ssa, miltei hypin riemusta! Edelleenkään GA ei voi tietää, mikä kullekin sivulle on tärkeää eivätkä nämä tapahtumaseurannat vastaa kaikkia tarpeita, mutta tämä on ehdottomasti askel eteenpäin.

Automaattisesti seurantaan voi asettaa:

  • Pageview = sivun katselu
  • Scroll = sivun rullaus
  • Outbound click = sivuston ulkopuolelle johtavan linkin klikkaus
  • Video engagement = YouTube-videon toistoon liittyvät toiminnat
  • File download = tiedostojen lataukset

Konversioseurannat ja räätälöidyt tapahtumaseurannat hoituvat jatkossakin näppärimmin Google Tag Managerin kautta.

Vanhoja metriikoita on päivitetty vastaamaan paremmin nykyajan vaatimuksia. Muun muassa tällaisia muutoksia on luvassa:

  • Bounce rate on nyt nimeltään Engaged session. Jotta istunto lasketaan sitoutuneeksi, täytyy ainakin yhden seuraavista toteutua:
    1. aktiivinen sivuston käyttö vähintään 10 sekunnin ajan
    2. konversion toteutuminen
    3. kaksi tai useampi sivun katselu
  • Average session duration on nyt Average engagement time per session
  • Average time on page on nyt Average engagement time

 

Miten siis tästä eteenpäin kannattaa toimia, jos haluaa varmistaa että verkkosivuanalytiikka on kunnossa sittenkin kun Universal Analytics jossain vaiheessa poistuu käytöstä?

  1. Asenna uusi Google Analytics 4 tagi sivustollesi
  2. Käytä vanhaa ja uutta analytiikkaa vielä tässä vaiheessa rinnakkain
  3. Opettele samalla uuden GA 4:n ominaisuuksia ja googlaa ahkerasti sinulle tuntemattomia termejä (kannattaa muuten googlata myös englanniksi niin löytyy enemmän tietoa)

Kiinnostaisiko sinua seuraavat koulutuksemme?

Digimarkkinoinnin mittaaminen webinaari